Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-26, 19:54
Medlem
  • 400-500g köttförs
    En feting gul lök
    ~2 msk mjöl
    2 burkar krossade eller hela tomater (är dom hela krossar man såklart själv)
    En skvätt soya
    En burk champinjoner
    3-4 vitlöksklyftor
    Ett hyffsat kläm på tomatpurétuben
    Ett rejält antal droppar tabasco
    Salt, svartpeppar, basilika och oregano tills man tycker det räcker

Ibland åker det även ner paprika eller bacon

Börja med att bryna löken och köttfärsen, sen i med mjölet och rör runt det tills det inte syns längre. Efter det är det bara att vräka i allt, tomaterna först.
Skulle det vara så att man står och dricker pilsner medans man lagar köttförssåsen kan man skvätta i lite av det också.
Sen har man riven ost eller t.ex. gorgonzola till.

Rödvin gör sig ju faktiskt riktigt bra i köttfärssås, jag tycker dock det smakar Pecka så jag har det aldrig hemma. Kanske skulle köpa en flaska att ha till matlagning, någon som kan rekommendera en billig sort som gör sig bra i köttfärssås?
Citera
2007-03-26, 20:06
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Art Vandelay
Rödvin gör sig ju faktiskt riktigt bra i köttfärssås, jag tycker dock det smakar Pecka så jag har det aldrig hemma. Kanske skulle köpa en flaska att ha till matlagning, någon som kan rekommendera en billig sort som gör sig bra i köttfärssås?

Finns ju så kallat matlagningsvin, både i rött och vitt. Har inte testat dock så jag vet inte om det är någon större skillnad gentemot vin på butelj.
Citera
2007-03-26, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Finns ju så kallat matlagningsvin, både i rött och vitt. Har inte testat dock så jag vet inte om det är någon större skillnad gentemot vin på butelj.
VET HUT!

Matlagingsvin har två problem:

1) Det smakar som billigt, dåligt vin

2) Det är DYRARE än riktigt vin.

I maten skall man inte använda ett vin som man inte kan tänka sig dricka. Fattar ni inte att vinet är en ingrediens, en smaksättare? Skulle du använda gammalt sumpvatten istället för kranvatten till en soppa?

Använd riktigt vin - det finns alldeles utmärkt vin i prisklassen 60-70 kronor.
Citera
2007-03-26, 21:51
Bannlyst
[
Citat:
B]Köttfärssås[/b]
  • 600-700 gram köttfärs (nötfärs el blandfärs)
  • 400 gram passerade tomater (3/4-1 paket)
  • 1-2 lökar
  • 5 vitlöksklyftor
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 2 msk sirap
  • 1-2 dl ketchup
  • 2 dl grädde
  • 1 msk soja
  • 2-3 tsk salt
  • 1-2 tsk svartpeppar
  • Chilipeppar

urk, den där lät inte god. Den jag (dvs. pappa eller mamma ) gör liknar den där fast utan sirap, ketchup, grädde, soja, vitlök, grönsaksbuljong och chilipeppar. Är väl bara köttfärs, passerade tomater, lök, salt, peppar, basilika, paprikapulver och ev. koriander. Men det beror också mycket på om det ska vara till pasta eller till taco. Är det till taco kan man ha i spiskummin eller annan "mexikansk" krydda. Taco är ju förövrigt inte alls nån mexikansk maträtt.
Citera
2007-03-27, 11:07
Medlem
southbounds avatar
Två recept

Bidrar med två recept, en helgvariant och en vardagsvariant.

Helgvarianten

200 g rökt sidfläsk
1 gul lök
1 stor morot
1 selleristjälk
1/2 kg nötfärs
150-200 g kycklinglever
1 buljongtärning (kött- eller grönsaks- beror på personlig smak)
1 burk passerade tomater
4,5 dl rött vin, gärna en chianti
1 tsk riven muskot
2 eller flera pressade vitlöksklyftor, beroende på smak

Finhacka fläsket och stek det (helst i en gjutjärnsgryta) i lite smör. Hacka grönsakerna under tiden. Tillsätt grönsakerna och fräs på svag värme i ca 10 minuter.

Dra på värmen och tillsätt köttfärsen, hacka kycklinglevern och i med den också. Stek på tills allt har fått en fin färg.

Häll i vin, buljong, tomater, muskot och vitlök. Sjud grytan under lock i fyra timmar.

Smaka av med salt och peppar.

Det är säkert ett helgerån mot italiensk matlagning, men det blir rätt gott att ringa ner lite (riktig) grädde precis innan servering, även att klippa över lite färsk persilja.

Vardagsvarianten

Gul lök
Nötfärs
Vitlök
Curry
Krossade tomater
Buljongtärning
Ketchup
Matlagningsgrädde/Vanlig grädde/Crème fraîche/Matlagningsyoghurt

Hacka löken och fräs i en stekpanna, kör i köttfärsen och stek på. Rassla över rejält med curry när köttfärsen fått en fin färg (det låter skumt, men är faktiskt rätt gott med curry).

Häll på krossade tomater, buljongtärningen, pressa ner vitlök efter smak och kör några sprut med ketchupflaskan.

(Om du drar igång pastakoket nu kommer allt bli färdigt samtidigt)

Avsluta det hela med att smaka av med salt och peppar. Rör i någon av ovan föreslagen mejeriprodukt. Klart!
Citera
2007-03-27, 18:51
Medlem
Tiwazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
VET HUT!

Matlagingsvin har två problem:

1) Det smakar som billigt, dåligt vin

2) Det är DYRARE än riktigt vin.

I maten skall man inte använda ett vin som man inte kan tänka sig dricka. Fattar ni inte att vinet är en ingrediens, en smaksättare? Skulle du använda gammalt sumpvatten istället för kranvatten till en soppa?

Använd riktigt vin - det finns alldeles utmärkt vin i prisklassen 60-70 kronor.

Vadå vet hut? Jag skrev ju att jag inte testat så jag vet inte hur resultatet blir.
Citera
2007-03-27, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiwaz
Vadå vet hut? Jag skrev ju att jag inte testat så jag vet inte hur resultatet blir.
Vet hut för att du ens kommer på tanken att föreslå matlagningsvin.
Citera
2007-03-28, 19:21
Medlem
Nu har jag varit och köpt en flaska Casillero Del Diablo, ingen ville ju rekommendera ett bra köttfärssåsvin så jag tog bara ett med fränt namn.
Men någon kanske har en liten rekommendation om hur mycket jag ska hälla i? Jag har 500g köttfärs och två burkar tomatkross.
Citera
2007-03-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Art Vandelay
Nu har jag varit och köpt en flaska Casillero Del Diablo, ingen ville ju rekommendera ett bra köttfärssåsvin så jag tog bara ett med fränt namn.
Men någon kanske har en liten rekommendation om hur mycket jag ska hälla i? Jag har 500g köttfärs och två burkar tomatkross.
Smaka dig fram, det är det enda jag kan säga. Börja med en dl eller så, för det beror helt på hur du i övrigt kryddar såsen. Tänk på att inte smaka direkt då du hällt i vinet, utan låt det puttra några minuter först.

Jag har använt Leonardo till köttfärssås, ett väldigt gott (enligt mig) vin.
Citera
2007-03-31, 23:46
Medlem
Lidl har en förträfflig köttfärssås pulvermix som blandas med vatten i stekpannan när färsen är genomstekt.

Mixen kostar 4 kr. Krydda med Lidls vitlökskrydda om du vill ha en touch av gourmet...
Citera
2007-05-05, 18:49
Medlem
itys avatar
Testa att byta ut tomatpuré i standardreceptet mot pesto av soltorkade tomater - det ger en ny dimension i anrättningen.

Buljongtärning är naturligtvis med i alla varma såser jag lagar till .
Citera
2007-05-06, 00:38
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carreras
Lidl har en förträfflig köttfärssås pulvermix som blandas med vatten i stekpannan när färsen är genomstekt.

Mixen kostar 4 kr. Krydda med Lidls vitlökskrydda om du vill ha en touch av gourmet...

Var fan är hagelbrakaren pulvermix till köttfärssås Vart fan e världen på väg?..Jag vill bara gråta.

Lök
Vitlök
Olivolja
Köttfärs
Tomatpure
Tomatkross
Salt
Peppar
Chilli
Fond av någon sort
Är du lagd åt det hållet: Creme Fraische.

Men för helvete, pulvermix till körrfärssås? Thomas Quick, Vi har en leksak till dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in