Flashback bygger pepparkakshus!
2007-03-10, 03:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Blade
Låter helt underbart, Caine777! Tyvärr så kommer jag med största sannolikhet aldrig att orka genomföra tillagningen...
Det är inte så att du ska laga till köttfärssåsen inom den närmaste framtiden och har tillgång till en digitalkamera? Några bilder på skapelsen vore ju inte alls dumt!
Den ser inte så märkvärdig ut - som vilken köttfärssås som helst, kanske en aning rödare. Det är smaken som är det speciella.
Citera
2007-03-10, 08:29
Medlem
Golonkas avatar
Ja den där ser riktigt maffigt god ut! Vet du om den har sitt ursprung i någon speciell region eller så? Jag är lite undrande över att det inte ingår lagerblad... Är det en miss eller skall det så vara?
Citera
2007-03-10, 09:05
Moderator
tobess avatar
Jag brukar bara höfta alla ingredienser, så några exakta mått blir det inte, men..

Köttfärs
Fransk löksoppa (bara att hälla ur påsen ner i stekpannan)
Vitlökspulver
Paprikapulver
Salt och peppar
Chili
Vatten
Ketchup
Avredning (Mjöl eller maizena)

Börjar med att steka färsen en stund, sen kryddas det och löksoppan hälls dit. Sen på med vatten och i med ketchupen.. rör om lite och låt puttra en stund. Sen på med vetemjölet så att det hela tjocknar till lite.

Ät och njut..
Citera
2007-03-10, 13:37
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Ta erat favoritrecept och tillsätt lite harissa så blir det ännu godare. Den perfekta kryddan till just köttfärssås
Citera
2007-03-10, 15:16
Medlem
Enhörnings avatar
800g köttfärs
1 burk lätt cream fraiche
1 förpackning krossade tomater i chilli (500g)
1 hel purjolök
1 burk eller ett par färska champinjoner.
2 röda spetspaprikor
2-3dl vatten
lite ox alternativt kalvfond

kryddning: salt, svartpeppar, chilli (jag använder santa marias chilli explosion), en nypa socker för att framhäva chillin och lite curry.

Inga konstigheter i tillagning. Paprikan bör stekas ett tag med köttfärsen. Purjolöken tillsätter du när det stekt klart. Annars är det bara att röra i allt. Om du har färska champinjoner bör du ju visserligen steka dem ett tag.
Citera
2007-03-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Ja den där ser riktigt maffigt god ut! Vet du om den har sitt ursprung i någon speciell region eller så? Jag är lite undrande över att det inte ingår lagerblad... Är det en miss eller skall det så vara?
Det är mitt eget recept, så jag har ingen aning om vilken region den skulle höra hemma i. Lagerblad låter intressant, det ska jag testa nästa gång jag lagar den.
Citera
2007-03-10, 23:37
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Det är mitt eget recept, så jag har ingen aning om vilken region den skulle höra hemma i. Lagerblad låter intressant, det ska jag testa nästa gång jag lagar den.

Om du ändå har hittat på detta receptet själv, så varför inte testa med lite riven muskot också? FTW
Citera
2007-03-16, 11:49
Medlem
Jointss avatar
Det finns ingen annan rätt som jag lagat så många gånger. Jag brukar variera i det oändliga men här kommer ett någorlunda standardiserat recept.

Färs av vad som helst förutom fläsk. Tex. kött, lamm, vilt
rödlök
mycket vitlök
krossade tomater av god kvalitet
några droppar köttfond
en eller två hackade skivor bacon
en skvätt rödvin om det finns
ett lagerblad
svartpeppar, salt
basilika, timjan
chili

fräs lök, vitlök och bacon i OLIVolja. Bryn sedan färsen tills den fått färg på ganska hög värme. Sänk värmen och släng ner allt det andra.
Koka allt i minst 40 minuter under lock. Använd ingen jävla ketchup!!!!!
Citera
2007-03-16, 11:58
Medlem
ct_s avatar
Ett annat litet komplement till den perfekta köttfärssåsen är en stor klick jordnötssmör (med eller utan "crunch").
Rundar av väldigt bra, och ger en skön smak.
Citera
2007-03-16, 13:11
Medlem
Superbowls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ct_
Ett annat litet komplement till den perfekta köttfärssåsen är en stor klick jordnötssmör (med eller utan "crunch").
Rundar av väldigt bra, och ger en skön smak.

måstr testa det låter Gott.!
Citera
2007-03-20, 18:32
Medlem
Pillevickens avatar
Ingen som har Findus Köttfärs på-burk recept?
Det är klart den finaste!
Citera
2007-03-26, 19:01
Medlem
Tiwazs avatar
500 g köttfärs
En stor gul lök
Lite feferoni
Finkrossad tomat med chilismak
Svampinjoner
Majs
Chilikrämfräs

Stek lök och svamp, lägg i köttfärsen och stek till det fått färg och finfördelats. Häll i feferoni som du hackat i medelsmå bitar. Stek lite till. Häll i tomatkrossen och låt puttra ett tag, ha i lite socker eller honung och låt det fortsätta puttra. Efter ett tag så kan du ha i lite chilikrämfräs så att såsen får en gräddigare färg och smak. Sist men inte minst häll i majsen, viktigt att den kommer i strax innan servering för annars kokar den sönder.

Jag har helst bandpasta till men det är ju en smaksak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in