2010-11-07, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Helt sjukt hur mycket jobb folk lägger ner på köttfärssås.

Citat:
Ursprungligen postat av ronny000
vad komplicerade recept alla kör med.
Kör er grej, men ner med en knivsudd kanel och ett stänk kummin! Tro mig, ni kommer gilla det!
Citera
2010-11-07, 08:14
Medlem
Dirges avatar
Jag får aldrig köttfärssåsen att smaka lika vilket är lite spännande men ett tips är att göra en vanlig standardmodell med färs,vitlök,lök,tomat pure,passerade tomater,oregano och tillsätta någon halv matsked med krossad kryddpeppardet ger den en extra dimension.
Citera
2010-11-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Kör er grej, men ner med en knivsudd kanel och ett stänk kummin! Tro mig, ni kommer gilla det!

Personligen kör jag efter att ha sett ett avsnitt av In search of perfection med Heston Blumenthal på lite stjärnanis, ruggigt gott!
Citera
2010-11-07, 18:23
Medlem
Storfurstinnans avatar
Att riva ned lite selleri och morot ger trevlig smak, sen gillar jag att ha i någon form av bönor också.
Citera
2010-11-08, 07:36
Medlem
Älskar verkligen köttfärssås!
Gillar att folk har sina egna recept. Sällan att två okända för varandra, lagar köttfärssås lika.

Hur som haver:
Köttfärs, gul lök, vitlök, tomatpure, basilika, koriander, salt och peppar.

Brukar även:
Köttfärs, röd lök, vitlök, tomatpure, rå riven morot, purjolök, paprika pulver och skvätt sötsur sås.

Får inte glömma Chili Con Carne!!! Eller det kanske hör till gryt-rätter?
Citera
2010-11-09, 23:26
Medlem
bandysmurfens avatar
Brukar få till ganska bra smak på min köttfärsås.

Börjar alltid med att steka bacon som jag klippt ner till strimlor i stekpannan. När baconen har brynts så är det dags att plocka ur dem men lämna kvar stekflotttet. I flottet bryner jag sedan löken. Avlägsna löken och fräs på köttfärsen (gärna nötfärs, men annars blandfärs) så att all färs bli välstekt. Häll sedan i bacon och lök, lite vetemjöl, tomatpure (felix delikatesskryddad) vatten, champinjoner, svartpeppar, vitpeppar och salt.

Världens godaste köttfärsås.

Jag brukar använda:
800g nötfärs
3 gula lökar
140g bacon
1 konservburk skivade champinjoner
2 - 3 msk vetemjöl
1 tub tomatpure
vatten och kryddor efter behag. Vill man ha lite mer sås så får man ta mer vatten och mer kryddor, annars mindre.
Citera
2010-11-13, 18:07
Bannlyst
Jag har aldrig gjort köttfärssås själv men är nu så jäkla sugen på det så jag tänker testa göra det nu.

Hur gör man köttfärssåsen lätt, mer åt skyhållet så att säga, inte krämig och inte sådär tjock så den lägger sig ovanpå pastan, utan sipprar igenom lättare så att säga.

Det är så jag gillar den men har aldrig gjort det själv. Det var min fd som gjorde den och den sopan pratar jag inte mer med.

Hur göra?
Citera
2010-11-13, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Hur göra?
I med vatten bara och se till att den inte kokar ihop för mycket!
Citera
2010-11-13, 18:32
Bannlyst
Citat:
I med vatten bara och se till att den inte kokar ihop för mycket!

Åhå! Så enkelt bara? hehe tack.

Nu drar jag iväg och handlar ingredienser! Kött å grejer!
Citera
2010-11-13, 19:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Åhå! Så enkelt bara? hehe tack.

Nu drar jag iväg och handlar ingredienser! Kött å grejer!
Jag blev fan sugen själv jag med!

Har haft i lök, vitlök, en generös skvätt vin, torkad och smulad oregano, kidneybönor, lite soya och en buljongtärning. Står i valet och kvalet om den ska få sig en stänk grädde också. Vad säger ni, flashback?

http://img600.imageshack.us/img600/6082/img0068a.jpg

EDIT: Jävlar i helvete, hade nästan glömt det viktigaste - en knivsudd kanel! Hade kunnat gå åt helvete, det här.
Senast redigerad av Davey 2010-11-13 kl. 19:04.
Citera
2010-11-13, 19:43
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag blev fan sugen själv jag med!

Har haft i lök, vitlök, en generös skvätt vin, torkad och smulad oregano, kidneybönor, lite soya och en buljongtärning. Står i valet och kvalet om den ska få sig en stänk grädde också. Vad säger ni, flashback?

http://img600.imageshack.us/img600/6082/img0068a.jpg

EDIT: Jävlar i helvete, hade nästan glömt det viktigaste - en knivsudd kanel! Hade kunnat gå åt helvete, det här.

Jag kör alltid med grädde
Citera
2010-11-13, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag kör alltid med grädde
Jag brukar oftast inte göra det (för det mesta p.g.a. brist på grädde), så det fick bli en skvätt nu. Väntar bara på att pastajäveln ska koka, sen åker vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in