2017-03-31, 21:44
Medlem
japanskbruds avatar
hittade ett väldigt bra recept .. äter det just nu .. tror det är bästa köttfärssås jag ätit någon gång
Tagliatelle al Ragu Bolognese
http://antonio-carluccio.co.uk/recipes/tagliatelle-al-ragu-bolognese/
gjorde carbonara från ett annat recept han gjort ,blev perfekt också .. börjar gilla den där gubben
Senast redigerad av japanskbrud 2017-03-31 kl. 21:47.
Citera
2017-04-03, 13:29
Medlem
maxorrs avatar
Världens snabbaste köttfärssås som är god

köttfärs
ca 2,5 dl vispgrädde (Ska bara bli något mer krämigt relativt mängden köttfärs men inte för såsigt)
en gul lök (kan uteslutas) eller vitlök

aromat
tomatpure
vitpeppar
svartpeppar
soya

Stek löken mjuk, stek köttfärs, häll i grädde, blanda och smak av med mest aromat sen tomatpure, båda pepparval, samt lite soya på slutet

Spagetti

(Om man vill lite paprikakrydda)
Senast redigerad av maxorr 2017-04-03 kl. 13:33.
Citera
2017-06-29, 13:22
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Använd inte tomater på burk eller tomatpuré, det blir för mycket syra. Bruk passerade tomater i pappförpackning. Krydda med tomatketchup och HP-sås. Tacosås är för surt
Citera
2017-06-29, 13:39
Bannlyst
Jag brukar slanta ner 2-3 chorizos eller annan lite rökig korv. Det blir verkligen toppenbra!

Lite som en blandning mellan köttfärssås och korvgryta. Ungarna älskar ju det givetvis! :-)
Senast redigerad av Nassegorang 2017-06-29 kl. 14:38.
Citera
2017-07-01, 12:12
Medlem
Frawjons avatar
1kg svensk nötfärs
3-4 hackade stora lökar, färska på sommaren
3-4 msk tomatpuré
½-1dl grönsaksfond
½-1dl oxfond
1-2 msk honung, gärna mörk
spaghettikrydda
(några droppar tabasco)
(½-1dl bourbon)
extra virgin olivolja att bryna köttfärsen i

Bryn färsen och mosa den med en stor gaffel av plast eller trä. Vinterlök bryns med färsen, medan färsk lök tillsätts efteråt. Köttfärsen ska bli gyllenbrun.

Tillsätt honungen och eventuellt bourbon och tabasco.

Sänk värmen och tillsätt fond, tomatpuré och spaghettikrydda. Tillsätt eventuellt lite vatten för att späda såsen.

Värm den 10-15 minuter till och den är färdig.
Senast redigerad av Frawjon 2017-07-01 kl. 12:30.
Citera
2017-07-04, 00:10
Medlem
BushKillingtons avatar
Brukar köra min köttfärs på låg temperatur i en gryta i ugnen över natten det är mitt bästa tips for now
Citera
2017-08-22, 13:37
Medlem
Tips: Släng i lite morotspúre från barnmatsburk. Det lyfter smaken rejält och såsen får dessutom en aptitlig färg Ja, det var allt från lilla mig.....
Citera
2017-08-23, 00:20
Medlem
maxorrs avatar
En rackarns god köttfärssås som jag gjorde idag och bjöd. Köpte alla fonder.

Ta alla fonder i lika delar typ en tesked eller matsked (proportonerna till gram köttfärs) så det inte blir för starkt eller salt

Uteslut bara ankfond, fiskfond, skaldjursfond men ta med resten på :
http://www.touchoftaste.se/produkter/vara-fonder/
plus soya

Sen balanserar du och tillsätter :

- tomatkross
- tomatpure
- stekt gullök ev nån vitlök
- svamp om man gillar det
- grovriven morot
- vatten

Örter å kryddor :

- torr basilika
- torr timjan
- torr oregano

- paprikakrydda
- grillkrydda
- svartpeppar

Det gäller bara att balansera det rätt lycka till. Och låt det efter köttstekning, puttra 2 timmar med lock i en enorm gryta på spisen
Senast redigerad av maxorr 2017-08-23 kl. 00:31.
Citera
2017-08-23, 13:27
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Använd inte tomater på burk eller tomatpuré, det blir för mycket syra. Bruk passerade tomater i pappförpackning. Krydda med tomatketchup och HP-sås. Tacosås är för surt

Om man bryner tomatpurén så är den ytterst gångbar i en köttfärssås. Totalt förändrad karaktär, syran försvinner i princip.
Citera
2017-08-23, 17:18
Medlem
NaZdravis avatar
Gjort en väldigt snabb och enkel köttfärssås senaste gångerna.

Nötfärs eller kycklingfärs
1 burk Petti krossade tomater
1 burk creme fraiche tomat & basilika

2 msk Bolognesekrydda
http://www.borgebykryddgard.se/kryddor/spagettikrydda-bolognese

Och lite Parmesankrydda
http://www.borgebykryddgard.se/kryddor/ostkrydda-parmesan
Citera
2017-08-23, 21:10
Medlem
Brukade älska denna rätt, måste vara en av de vanligare på våra köksbord, men tröttnat rejält på mitt eget recept även om det är ett av få i min repertoar som andra gärna låter sig bjudas på eller t.o.m. frågar om man kan laga lite av. Eller klarar i alla fall inte äta mer än en portion av det jag lagat längre. Vilket gick bra innan. Dock gott att slänga lite på en varm macka med bara adderad ost. Åt en betydligt godare köttfärssås på annat håll, även om den var lite såsigare precis som skolans så hade den något som jag hade önskat att min var mer som. Men svårt som fan att gallra bland alla recept här. Men vad tror ni om man vill ha lite mer av skolans kryddning? Vill dock inte ha 10 L vatten i, så den biten kan skippas även om jag antar att jag behöver använda lite mer. Kan tillägga att min skola hade väldigt bra mat, finns många saker som jag gärna hade fått recept på. Bl.a. den panerade fisken med kall sås, väldigt god.

Använder jag för fet grädde om den efter ca. en timmes puttrande blivit enbart genomskinligt flott eller vad gör jag för fel? Tycker det blir äckligt när det blir så, ska ju vara krämigt. Använder dock bara grädde som enda vätska.
Citera
2017-08-25, 00:45
Bannlyst
Min köttfärssås innehåller slantade morötter gul lök vitlök chili krossade tomater vatten köttfond basilika pancetta eller bacon och glöm ALDRIG mkt rödvin. Så får det stå och puttra gärna över natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in