Citat:
Ursprungligen postat av
YeahLikeWhoa
Har svårt att få till en riktig god en helst med lite "sting" i. Älskade spaghetti och köttfärssås som barn men har inte fått till nån egen som faller i smaken. Blir för det mesta nötfärs, hackad gul lök, krossade tomater, tomatpuré, sambal oelek, köttfond, lite socker, salt och peppar och oregano.
Hjälp med inspiration, tack!
Tjenis!
Ja, det finns nog miljoner av varianter av Köttfärssås, och smaken är väldigt olika på människor.
Beroende på hur mycket tid jag har så blir varianten efter det.
Men om det finns gott om tid.
Då brukar jag steka blandfärs, kanske övervägande del nöt.

Och är det säsong för jakt, så kan det mycket väl bli en blandning av älg och vildsvin,
som är nymald till färs. (Och då hoppar jag över vanlig blandfärs)
Bara steka det snabbt så det får yta.
Kokar upp vatten med lite buljong, i med färska tomater som jag förväller och drar av skalet i från,
sedan krossar dem lätt. Salt och lite peppar, samt hackar en eller två chili (beroende på styrkan).
Låter detta små koka sedan i med köttfärsen.
Under tiden steker jag några gula lökar som är väl hackade. Och i med dem.
Hackar några morötter väl. Och i med dem.
Under tiden hackar jag några vitlöksklyftor krossar dem med salt för att dra ut smaken.
Steker på i smör Färska Champinjoner så dom får yta.

Och har jag hemma nyplockad "skogs" svamp så brukar jag ta lite sådana i stället för champinjoner.
I denna variant som passar till vilt färsen brukar jag krossa några enbär också, det förhöjer din vilda smaken.
Efter en dryg timme, ja under tiden det små kokat har jag tillsatt vatten så nivån har varit rätt i grytan.
Nu åker Svampen och Vitlöken i.
Låter det koka nästan en timme och denna gång spär jag med riktig grädde.
När det nästan är klart så i med en del Creme Fraiche, då får jag i lite syra också.
Sedan gör den sista avsmakningen med salt och peppar och eventuellt lite socker,
beror lite på löken och morbrödernas sötma.
Låter det koka snabbt i hopa.
Det brukar ta ca 2 - 2,5 timmar att koka denna köttfärssås.
River någon vällagrad stark ost, för min del gärna getost, som sedan skall strös över på tallriken.
Några kvistar färsk persilja över blir perfekt.
Rullkragen