2009-10-20, 18:04
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jules.Winnfield
Är inte han med i Bert Ljung barnfilmen?

Eller vilken barnfilm/serie tänker jag på? Nån som liknar han iaf

"Bert - Den sista oskulden"? Jag minns den väl. Vilken karaktär kan han ha spelat där isf?
Jag känner igen Joel Kinnaman innan jag såg honom i filmerna om Johan Falk men jag kan inte placera var. Jag tror inte jag har sett honom i någon av de filmerna som visas upp på IMDB.

Finns det risk att IMDB missar filmer som skådespelare varit med i med tanke på att han inte omnämns som medverkande i Bertfilmen?

Jag tror han kommer slå igenom stort när "Snabba Cash" har premiär nästa år, rollen som JW kommer passa honom grymt bra. Han ser ut precis som jag föreställde mig JW när jag läste boken.
Citera
2009-10-20, 18:14
Medlem
KchefenLs avatar
kan bara hålla med föregående talare, tycker han är en av de mest intressanta svenska skådisarna just nu, han kommer bli stor.
i skuggan av värmen spelade han sjukt bra.
väntar med spänning på snabba cash.

som nån annan sa innan, nånstans ifrån känner jag igen honom. typ bert, iallafall i samma tidsera. nånstans nittiotal har jag sett honom men kan inte minnas vart
Citera
2009-10-20, 18:24
Medlem
Ekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
"Bert - Den sista oskulden"? Jag minns den väl. Vilken karaktär kan han ha spelat där isf?
Jag känner igen Joel Kinnaman innan jag såg honom i filmerna om Johan Falk men jag kan inte placera var. Jag tror inte jag har sett honom i någon av de filmerna som visas upp på IMDB.

Finns det risk att IMDB missar filmer som skådespelare varit med i med tanke på att han inte omnämns som medverkande i Bertfilmen?

Jag tror han kommer slå igenom stort när "Snabba Cash" har premiär nästa år, rollen som JW kommer passa honom grymt bra. Han ser ut precis som jag föreställde mig JW när jag läste boken.

Jag har också känt igen honom, men sen såg jag 9 millimeter och kom på att jag kan ha förväxlat honom med den snubben som spelar Paulo Robertos kompis.

Nu var det ett par veckor sedan jag såg den så jag kan inte säga vad han heter i filmen. Och det finns typ inga bilder på de skådespelarna på Imdb. Men den går frekvent på Canal+ SF och om nån kanske har filmen på datorn kan de lägga upp ett par bilder?

Det är Paulo's tjuvkompis som är med i hans "crew", den svenske killen.

EDIT: Hittade honom! Jag tycker iaf de är grymt lika ibland. Och trodde att detta var Frank Wagner när jag såg de nya JF filmerna.

http://images.google.se/imgres?imgur...a%3DG%26um%3D1
Senast redigerad av Ekky 2009-10-20 kl. 18:30.
Citera
2009-10-23, 15:56
Medlem
Cineastens avatar
Pojkar och flickor. Om ni tittar igenom tidigare inlägg får ni svar på era frågor.
Då tar vi om det.

Joel var med i filmerna om Arn där han spelade kung.
Han gjorde en biroll i Tjena kungen.
Spelade med i tv-serien 183 dagar mot bla Tuva Novotny.
Han gjorde även roller i Hanna med H och thrillern Storm för att nämna några filmer.

Problemet med Imdb är att uppgifterna inte alltid är helt tillförlitliga. Då är ofta informationen på www.svenskfilmdatabas.se mer tillförlitliga. Tyvärr är de oerhört sega på att uppdatera infon där. Många, många titlar har ingen info alls och många filmer respektive tv-serier är överhuvudtaget inte nämnda.

Ekky: Ivan Mathias Peterson som du länkar till har gjort en hel del roller. Bla var han en av huvudpersonerna som ryskättade polisen Mischa i tv-serien Brottsvåg, spelade kriminell som beskylldes för att vara en löjlig wannabeegangster med talfel i Tusenbröder säsong 1. Han blev avrättad i säsong 2 av Jacob Eklunds karaktär. Han var mycket riktigt med i 9 mm men har även gjort en massa andra roller (tv-filmen Jakten på en mördare - Veronika, Beck - Det tysta skriket, Léende guldbruna ögon, Järnets änglar, Tjocktjuven, Möbelhandlarens dotter mm.) Ett 30-tal roller har han hunnit med. Jag kan hålla med om att de är lite lika faktiskt fastän den här killen ser betydligt mer härjad ut än Joel Kinnaman. Jag antar att de flesta fruntimmer inte tycker att de är lika bildsköna heller.
Citera
2009-10-24, 05:09
Medlem
Arbetarbroders avatar
I mitt inlägg här ovanför skrev jag "Jag tror inte jag har sett honom i någon av de filmerna som visas upp på IMDB." - Det blev lite fel. Rätt ska vara "Jag tror inte jag har sett någon av filmerna från listan på IMDB".

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
spelade kriminell som beskylldes för att vara en löjlig wannabeegangster med talfel i Tusenbröder säsong 1. Han blev avrättad i säsong 2 av Jacob Eklunds karaktär.

Det är därifrån jag känner igen honom. Han gjorde en urusel roll som gangster då och det kändes bara orealistiskt. Jag är en stor Tusenbröder-nörd och tycker det är det bästa som gjorts i Sverige någonsin, enda dåliga var typ Joel Kinnamans insats.
Målarfirman som Hoffa och grabbarna skapar går åt helvete. De behöver cash men banken vägrar. Hamid har kontakter som kan låna ut cash och de är där jag ser Joel Kinnaman för första gången. Inte trodde man att han skulle bli så stor då

Han har växt till sig och utvecklats sedan Tusenbröder I. Jag är säker på att han skulle klara den rollen bättre idag.

Rolig kuriosa att Jakob Eklund skjöt ihjäl den där kassa skådespelarinsatsen då och sen drar fram en betydligt bättre Joel Kinnaman i rampljuset i samband med filmseriern om Johan Falk.
Citera
2009-10-24, 15:04
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
I mitt inlägg här ovanför skrev jag "Jag tror inte jag har sett honom i någon av de filmerna som visas upp på IMDB." - Det blev lite fel. Rätt ska vara "Jag tror inte jag har sett någon av filmerna från listan på IMDB".

Det är därifrån jag känner igen honom. Han gjorde en urusel roll som gangster då och det kändes bara orealistiskt. Jag är en stor Tusenbröder-nörd och tycker det är det bästa som gjorts i Sverige någonsin, enda dåliga var typ Joel Kinnamans insats.
Målarfirman som Hoffa och grabbarna skapar går åt helvete. De behöver cash men banken vägrar. Hamid har kontakter som kan låna ut cash och de är där jag ser Joel Kinnaman för första gången. Inte trodde man att han skulle bli så stor då

Han har växt till sig och utvecklats sedan Tusenbröder I. Jag är säker på att han skulle klara den rollen bättre idag.

Rolig kuriosa att Jakob Eklund skjöt ihjäl den där kassa skådespelarinsatsen då och sen drar fram en betydligt bättre Joel Kinnaman i rampljuset i samband med filmseriern om Johan Falk.
Kinnaman var som sagt inte med i Tusenbröder . Skådisen som spelade wannabeeskurken i Tusenbröder heter Ivan Mathias Peterson.

Jag tycker iofs att han funkade bra som töntig gangstertyp. Han både lät och såg rädd ut på ögonen trots att han försökte vara cool.
Citera
2009-10-24, 15:13
Medlem
Ekkys avatar
Och därav stämmer min teori om att folk misstar dessa 2 skådisar!
Citera
2009-10-24, 15:36
Medlem
Pappersvargens avatar
Vem spelar han i Den Osynlige? Kalle? Vem är det? Någon som hittar klipp eller bild där han är med i Den Osynlige? Det var väldigt länge sedan jag såg den filmen.
Citera
2009-10-24, 16:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Vem spelar han i Den Osynlige? Kalle? Vem är det? Någon som hittar klipp eller bild där han är med i Den Osynlige? Det var väldigt länge sedan jag såg den filmen.

Nån biroll bara. Jag minns faktiskt inte exakt.
Citera
2009-10-24, 18:26
Medlem
Pippilottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
kan bara hålla med föregående talare, tycker han är en av de mest intressanta svenska skådisarna just nu, han kommer bli stor.
i skuggan av värmen spelade han sjukt bra.
väntar med spänning på snabba cash.

som nån annan sa innan, nånstans ifrån känner jag igen honom. typ bert, iallafall i samma tidsera. nånstans nittiotal har jag sett honom men kan inte minnas vart

Han spelade Felix i tidiga 90-talsserien Storstad.
Citera
2009-10-24, 22:33
Medlem
Drsins avatar
Ingen mer än jag som såg han i Dostojevskij Brott och straff på backateatern?
Citera
2009-10-25, 02:15
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Citat:

Kom på vem jag blandade ihop honom med, Erik Johansson som spelade "Tobbe" i Eva och Adam

http://www.actorsagency.se/erikjohansson/main.html

Ganska lika iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in