2009-10-18, 18:01
Medlem
Arbetarbroders avatar
Det här är en rätt okänd svensk skådespelare, men efter hans insatser som skådespelare i rollen som Frank Wagner i polisfilmerna "Johan Falk" så ser jag honom som en av Sveriges bästa skådespelare. Han är fan otroligt bra och jag vill gärna veta mer om honom.

Bild på Joel Kinnaman

Det är knappt att ens har en sida på Wikipedia. Det som står där är att han är född 1979 och har en syrra som heter Melinda Kinnaman, som för mig är helt okänd men tydligen någon form av barnskådespelare från början som fortfarande håller på med skådespelari.

Joel har gjort en del roller innan enligt Wikipedia. Här är listan:

* 2010 – Snabba Cash
* 2009 – Inga Planer Om Kärlighet
* 2009 – Mannen Utan Land
* 2009 – Johan Falk - Leo Gaut
* 2009 – Johan Falk - National Target
* 2009 – Johan Falk - Vapenbröder
* 2009 – Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser
* 2008 – I skuggan av värmen
* 2008 – Arn - Riket vid vägens slut
* 2008 – Andra Avenyn
* 2006 – Vinnarskallar
* 2005 – Tjenare kungen
* 2005 – Storm
* 2003 – Hannah med H
* 2002 – Den osynlige

Det är alltså Joel Kinnaman som ska spela JW i Snabba Cash? Snacka om vilket genombrott den här killen står inför. Även om han är relativt okänd nu så kommer han nog vara en av 10-talets större svenska skådespelare.

Men vem är han?
Någon som sitter på något skvaller?
Citera
2009-10-18, 18:09
Medlem
-jOE!s avatar
En gammal intervju med honom inför Arn: http://arbetarbladet.se/noje/film/1.105180
Citera
2009-10-18, 18:10
Medlem
Bror till Melinda Kinnaman tex visar att nepotismen
rullar på i den svenska kultur ankdammen.
Citera
2009-10-18, 18:13
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
En gammal intervju med honom inför Arn: http://arbetarbladet.se/noje/film/1.105180

Citat från Arbetarbladet:
Flickvän:
”Nej, träffar bara gifta tjejer just nu.”

Tråden har potential
Citera
2009-10-18, 19:56
Medlem
FreshCheeses avatar
Just ja, den var ju han som fick klämma litet på Josefin Neldén i "Tjenare kungen". Lucky bastard!

http://i10.tinypic.com/4dye4j4.jpg
Citera
2009-10-18, 20:34
Medlem
hans pappa är en vietnamavhoppare som hamnade i sverige
Citera
2009-10-18, 21:09
Medlem
cheeffs avatar
Ja syrran är väl hon som spelade mot Anton i "Mitt liv som hund"? Ja lite OT...

Men som skådespelare så tycker jag Joel har varit riktigt bra i det lilla jag sett honom i. Intervju med honom när GSI var ny: http://www.moviezine.se/video/201943
Kör väl på de gammla vanliga replikerna med "Något helt nytt inom film" osv. Men annars är han väl någorlunda ny i kändiskapet även om han gjort en del så kanske inte finns så mycket skvaller just nu Om inte någon gammal kompis kommer in eller något
Citera
2009-10-19, 08:35
Medlem
-jOE!s avatar
Trams raderat! /mod
Citera
2009-10-19, 20:16
Medlem
Gick i Sofia skolan på södermalm i Stockholm, lite av en småligist när vi var yngre men skärpte tydligen till sig.
Citera
2009-10-19, 22:54
Medlem
Cineastens avatar
Melinda Kinnaman som du nämner har gjort lite allt möjligt inom film, tv och på teaterscenen. Hon har bla varit med i ett par Norénpjäser som även spelats in för tv, spelade en av huvudrollerna i Hasse Alfredssons sågade men i mitt tycke sevärda drama 1500-talsdrama Vargens Tid, långfilmen Hus i helvete som strulig invandrartjej som går emot sin konservativa pappas önskan om att leva enligt de gamla traditionerna mm. Men hon är mest känd för debutrollen som den boxande pojkflickan Saga i Lasse Hallströms klassiker Mitt liv som hund. En roll hon gör riktigt bra f.ö.

Joel Kinnaman har jag faktiskt inte hört något skvaller om men om jag inte minns fel har han i nån intervju antytt att han som ungdom hängt i rätt skumma kretsar och att han var på väg att hamna i kriminalitet (eller var delvis inblandad). Hur tillförlitlig den infon är vet jag inte och jag vet inte hur pass grov kriminalitet det handlade om.

Tjejerna tycks uppskatta honom också. Jag har hört från bla flera kollegor att de tycker att han är kanonsnygg, duktig skådis osv.

Personligen tycker jag han är alldeles strålande i de nya filmerna om Johan Falk och GSI som den skicklige infiltratören Frank Wagner. Han funkade okej som den unge konungen i filmerna om Arn och var alldeles utmärkt som polis i I skuggan av värmen som hade premiär tidigare i år. I övrigt har han väl mest gjort mindre roller i bla Tjenare kungen, Hanna med H och Storm. Minns dock inte vilken roll han spelade i den sistnämnda filmen.

Jag såg en kort intervju med honom som någon länkade till i tråden om Johan Falk-filmerna och han gav möjligen ett lite nervöst eller nästan komiskt intryck med sitt ständiga "liksom" i varje mening.

Jag antar att det kommer dyka upp både skvaller och envisa falska rykten om honom ju närmare vi kommer premiären av Snabba Cash där han spelar rollen som JW. En roll som av trailern att döma borde passa honom som handen i handsken.
Citera
2009-10-19, 23:29
Medlem
Jules.Winnfields avatar
Är inte han med i Bert Ljung barnfilmen?

Eller vilken barnfilm/serie tänker jag på? Nån som liknar han iaf
Citera
2009-10-20, 01:12
Medlem
Folkskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jules.Winnfield
Är inte han med i Bert Ljung barnfilmen?

Eller vilken barnfilm/serie tänker jag på? Nån som liknar han iaf

Inget som finns på IMDB i så fall. Första han var med i var 2002.

Men vad är det för mysko bild på IMDB?
http://akas.imdb.com/media/rm3827271936/nm1172478
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in