2024-07-26, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Benfotiamin är ett syntetiskt, fettlösligt, S-acylderivat

TTFD är tiamintetrahydrofurfuryldisulfid ( synthetisk allithiamine som förekommer naturligt i vitlök)

Två helt olika derivat där endast TTFD har förmågan att tränga in i celler genom den kemiska strukturen som använder en svavelatom i den kemiska sammasättningen

Ok, så ska man satsa på B1 TTFD eller Benfotiamine? Effektivast upptag?
Citera
2024-07-26, 07:36
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erichsen
Köpte glukosamin tabletter en gång. De var enorma. Gick inte att få ner. Antar att du kör på pulver? Länka gärna de som funkar för dig?

Om det är tabletter så är det ju bara att använda en tablett delare?
Citera
2024-07-26, 09:20
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Köpte glukosamin tabletter en gång. De var enorma. Gick inte att få ner. Antar att du kör på pulver? Länka gärna de som funkar för dig?

Det är kapslar som sväljes hela. Inte jättebekvämt kanske. Men effekten har vägt upp obehaget med att svälja dem.
Citera
2024-07-26, 09:40
Medlem
cleolinas avatar
Jättenattljusolja för pms. Jag köper Efamol men finns säkert andra märken som funkar. Jag tycker att jag upplever stor skillnad och många verkar, enligt recensioner på nätet, hålla med. Fick tipset om jättenattljusolja av en kollega som brukade ha så hemsk pms att förhållanden tog slut pga det…
https://www.svensktkosttillskott.se/efamol

Paltbröd! Jag köper Mjälloms men kanske finns andra märken. Märker snabbt otrolig skillnad i pigghet. Men jag ligger också alltid lågt i järn. (Paltbröd innehåller alltså blod = järn. Iaf det märke jag köper smakar i princip som vanligt tunnbröd, men man måste borsta tänderna noggrant efteråt, annars blir det väldigt ofräscht…).
https://www.delitea.se/mjalloms-palt-tunnbrod-300g?gad_source=1&gbraid=0AAAAADEiRSTxLZ4UkKr_MDNS 6IDGxiwhU&gclid=CjwKCAjwko21BhAPEiwAwfaQCPqNDimonS rqsJmMEUl6XzEUtelrtC6Jvqkg4Zle2v6ha64M5hLesxoC4awQ AvD_BwE
Citera
2024-07-26, 09:44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ok, så ska man satsa på B1 TTFD eller Benfotiamine? Effektivast upptag?

Det är som sagt TTFD som har högst biotillgänglighet.

TTFD är effektivast om man vill adressera thiaminbrist i själva hjärnan, speciellt om du på något vis själv upplevt tecken på plötsliga smärre kognitiva problem som hjärndimma och yrsel helt ur det blå (Som jag) . Faktorer som livsstilen och ålder spelar in. Om du röker,använder mycket alkohol, konsumerar regelbundet raffinerat socker så är TTFD att föredra.
TTFD alltså om du redan har märkt av små tecken på kognitiv försämring

Om du har smärre symptom , matsmältning, uppblåst mage,hjärtklappning så kan man nog försöka med Benfothiamin istället då det inte är så dyrt och fixar till thiaminbrist som inte nått det centrala nervsystemet. Benfo passerar inte genom hjärn/blodbarriären som TTFD gör
Citera
2024-07-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Jättenattljusolja för pms. Jag köper Efamol men finns säkert andra märken som funkar. Jag tycker att jag upplever stor skillnad och många verkar, enligt recensioner på nätet, hålla med. Fick tipset om jättenattljusolja av en kollega som brukade ha så hemsk pms att förhållanden tog slut pga det…
https://www.svensktkosttillskott.se/efamol

Paltbröd! Jag köper Mjälloms men kanske finns andra märken. Märker snabbt otrolig skillnad i pigghet. Men jag ligger också alltid lågt i järn. (Paltbröd innehåller alltså blod = järn. Iaf det märke jag köper smakar i princip som vanligt tunnbröd, men man måste borsta tänderna noggrant efteråt, annars blir det väldigt ofräscht…).
https://www.delitea.se/mjalloms-palt-tunnbrod-300g?gad_source=1&gbraid=0AAAAADEiRSTxLZ4UkKr_MDNS 6IDGxiwhU&gclid=CjwKCAjwko21BhAPEiwAwfaQCPqNDimonS rqsJmMEUl6XzEUtelrtC6Jvqkg4Zle2v6ha64M5hLesxoC4awQ AvD_BwE

Hur bra skulle du säga att nattljus funkar för män? Egen teori?
Det andra; hört att nattljus kan leda till höga Omega 6-fettsyror. Lite typiskt då det är omega3 vi människor egentligen behöver och inte sexan. Jämnar du ut ditt intag med något som tillägg?
Citera
2024-07-30, 18:07
Medlem
Dvs typ bakpulver, elektrolyt
Citat:
En*fördel med bikarbonat är att det har en akut effekt på prestationsförmågan (1).*För att få den positiva effekten rekommenderas ett intag på 0,2-0,4 gram per kilo kroppsvikt ca 60-150 minuter före aktiviteten. Det kan intas vid ett tillfälle eller med mindre doser under 30-180 minuter före aktiviteten.
Citera
2024-07-30, 18:11
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Dvs typ bakpulver, elektrolyt
Källa? Aldrig hört detta tidigare!
Citera
2024-07-30, 19:44
Medlem
Epimaness avatar
Bikarbonat är ju ett av de påvisade kosttillskotten som fungerar, men som få använder.

Man skall ju tolerera de intagen också.
Citera
2024-07-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Källa? Aldrig hört detta tidigare!
Verkar som det buffrar bort mjölksyran
https://www.reddit.com/r/Ultramarathon/comments/14mybdz/sodium_bicarbonate_efficacy_benefit_and_system/
Läste nånstans om att det var väldigt utbrett under vissa os men man kan fastna i dopingkontroller eller nåt, bra för konditionen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Luktsalt?wprov=sfla1
Luktsalt eller ammoniak är väl motsvarigheten i styrketräning
Citera
2024-07-30, 23:16
Avslutad
Citat:
Lyft upp det som gjort störst skillnad just för dig. Du behöver inte göra en större lista utan plocka fram det eller de 2-3 ämnen som gjort störst skillnad för dig. Vi pratar rent generellt men i synnerhet livskvalité. Du kanske har hittat något som ger energi? Nervlugnande? Fokus? Immunförsvaret?

Sammantaget berörs enbart det som är naturligt, så kemiskt och substanser som opiater inkluderas ej.

Produkten heter Aquamin och är med örter och magnesium. Livskvalitet för att det hjälpt mig bli av med massa vätska och mindre ont i magen. Som exempel på effekt så har jag gått ned 1,5 storlek i skor.
Citera
2024-07-30, 23:29
Medlem
Placebo, helst i form av dyra piller i snygg burk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här