2017-09-26, 22:34
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Effekten det har på energiförbrukningen är så marginell att det inte är praktiskt relevant, det är enbart marknadsföring, inget annat.

Nocco påverkar inte viktnedgången eller hälsan negativt, plånboken möjligtvis.

Tack dör bra info. Plånboken får hantera 5 nocco i veckan - Dricker inte kaffe, så koffeinet ingen kombinerad läsk simulant är ok.

Var det jag misstänkte gällande preparaten.

Kanske blir offtopic, men vad tror/vet/anser du om sesamolja? Verkar omåttligt populärt när man vill "cutta". Grejen är ju den att jag är så pass nära med god marginal, men det är ändå lite stressande, att jag ser över alla alternativ som inte innebär watercut, bastu och bad i nästa vecka.
Citera
2017-09-26, 22:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Tack dör bra info. Plånboken får hantera 5 nocco i veckan - Dricker inte kaffe, så koffeinet ingen kombinerad läsk simulant är ok.

Var det jag misstänkte gällande preparaten.

Kanske blir offtopic, men vad tror/vet/anser du om sesamolja? Verkar omåttligt populärt när man vill "cutta". Grejen är ju den att jag är så pass nära med god marginal, men det är ändå lite stressande, att jag ser över alla alternativ som inte innebär watercut, bastu och bad i nästa vecka.

Är du nära ditt mål så är det bättre du har tålamod, avstannar viktnedgången får du justera kalorierna helt enkelt. Vad jag vet så är det ingen fördel med just sesamolja jämfört mot andra oljor, är det några kilon kvar tills du är nöjd är det en fråga om kalorier som sagt, och att sitta i bastun eller liknande i det syftet är slöseri med tid.
Citera
2017-09-26, 22:54
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Dom jag vet som spikar sina produkter är Svensktkosttillskott och fitnessguru, finns säkert flera.
Kan tillägga att även Self Omninutrition spikar, och att i regel, så är det i stort sett alltid vassleprotein eller annat animaliskt proteinpulver, som spikas. Har aldrig stött på ett veganskt proteinpulver som är spikat. Vad du ska göra för att hålla dig borta från spikat proteinpulver, är att kolla ingredienserna, om det finns glycin (en typ värdelös aminosyra, inte ens essentiell, men närvaron av den innebär att proteinhalten inte behöver vara lika hög, men kvävehalten vid enklare analyser kan fortfarande vara 90% eller liknande, alltså som om det vore 90% protein, fast proteinhalten i själva verket är betydligt lägre) eller andra aminosyror. Glycin är vanligast vid spikning, men det betyder inte att förekomsten av andra fria aminosyror, inte är spikning. Vad du vill ha när du köper proteinpulver, är enbart protein och inget annat (vill du ha essentiella aminosyror så köper du pulver som bara är EAA liksom; här är Unixfilosofin mycket användbar: write programs that do one thing and do it well; alltså med andra ord, du vill helt enkelt ha det bästa och mest puristiska proteinpulvret som är renodlat protein och inte ett "rasblandat" aminosyra/proteinpulver, så att säga ).

Huvudsyftet med reglering är att skydda oss konsumenter från lögner, falsk marknadsföring och eventuellt skadliga eller livshotande gifter osv. I USA är jänkarna pga anti-intellektuell libertarianism och "small government" dogma, allergiska mot reglering av företagen/corporations, och just därför är kosttillskottsmarknaden ganska oreglerad i USA, och ofta står det "proprietary blend" utan att alla ingredienser listas (företagshemlighet är heligt i USA pga proprietärt bullshit). Men här i Sverige funkar vi lite annorlunda i mentalitet och själ. Just därför är kosttillskott här i Sverige reglerat som mat i övrigt, så därför är kosttillskottstillverkare/försäljare, skyldiga enligt svensk lag att lista ingredienserna i deras produkter (och ljuger de om eller undanhåller någon ingrediens, kan de bli stämda). Detta underlättar för oss att ta reda på vilka proteinpulver som är spikade. Som exempel, innehåller Svensktkosttillskotts vassleproteinkoncentrat, glycin, men inte deras sojaproteinisolat:

https://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_whey_protein

https://www.svensktkosttillskott.se/produkter/core_soy_protein

^^ Notera att glycin är den andra vanligaste ingrediensen efter vassleprotein, i deras vassleproteinkoncentrat, med andra ord är det en hel del glycin. Nu vet jag inte hur mycket de har spikat, men det står 75 g protein per 100 g, så låt oss säga att det är 50% vassleprotein och 25% glycin; detta innebär inte att det är 75% protein, eftersom fria aminosyror inte är protein (detta oavsett vilken aminosyra det är, essentiell som icke-essentiell, eller bara fria aminosyror osv, så är protein helt enkelt inte samma sak, eftersom protein är en "formad" struktur och variant så att säga, av aminosyror; finns många olika sorters proteiner t.ex. globulin, keratin, kollagen, edestin, albumin, osv, och fria aminosyror oavsett om de är essentiella eller inte, är helt enkelt inte protein). Olika aminosyror har olika egenskaper, men glycin har alltid samma egenskap oavsett pulver/märke, och samma gäller övriga aminosyror; leucin är liksom alltid leucin. Däremot har olika proteiner olika egenskaper, och varierar i deras komposition av aminosyror (vissa proteiner har procentuellt högre halter av essentiella aminosyror osv). Vissa proteinsorter är bättre för immunförsvaret, andra proteinvarianter är bättre för huden, vissa proteiner är mer anaboliska, eller vad det nu kan vara för önskvärd biologisk effekt man vill åt.

Men att Svensktkosttillskott och andra märken spikar deras vassleprotein, innebär inte att de fuskar med alla deras andra produkter i övrigt (t.ex. multivitaminer osv). Det går inte att fuska med eller spika vitaminer, mineraler och andra näringsämnen på samma sätt som man kan fuska med kvävevärdena (protein är mer eller mindre kväve så att säga, därav var enklare proteinanalyser förr i tiden, "nitrogen balance" och liknande analyser; idag är det PDCAAS som gäller). Nu har jag personligen inte gjort någon detaljerad, vetenskaplig kemisk analys av deras produkter, men Svensktkosttillskott tillverkar ("Core" är deras märke, så även Healthwell och några andra märken) och säljer enligt min mening den absolut bästa multivitamintabletten i Sverige (och kanske även resten av världen), nämligen Core Female Vitamins (innehåller bland annat probiotiska bakterien enterococcus faecium, som kan konvertera sojafytoöstrogenen daidzein till (S)-Equol + en massa annan probiotika, högdoserat betakaroten, 40 mg sojafytoöstrogener, vitamin K1, ginseng och en jävla massa annan bra skit). Helt enkelt kickass multivitamin! Jag rekommenderar starkt Core Female Vitamins till alla män och kvinnor

Så med det sagt, bara för att en del kosttillskottstillverkare spikar deras vassleprotein, innebär det inte att man bör sluta handla deras övriga produkter (undvik bara spikat proteinpulver, och ännu bättre, undvik all animaliskt protein; veganism is the shit!). Och vassleprotein är ju animaliskt protein och bör undvikas hur som helst eftersom animaliskt protein är karcinogent (cancerframkallande alltså; veganskt protein är inte karcinogent), samt att kossor producerar väldigt mycket metangas (dåligt som fan för miljön). Den dagen de börjar spika sojaprotein, då har vi riktiga problem, men det är osannolikt, eftersom soja är mycket miljövänligare och snabbare att odla/framställa, än mjölkprotein (kossorna måste matas med en massa GMO-soja liksom, så det är en extra omväg i form av kostnader och tid). Dessutom är sojaproteinpulver i de flesta fall icke-GMO GMO-soja går i de flesta fall till boskap och hamnar slutligen i din tallrik, mjölkglas eller vassleproteinshake

Så du har allt i världen att vinna på att inte köpa underlägset vassleprotein, kaseinprotein (som dessutom är betydligt mer karcinogent än vassle) och liknande undermåligt animaliskt och ofta spikat proteinpulver, och köra på icke-GMO sojaproteinpulver och/eller hampaproteinpulver hela vägen

Edit:

Jo förresten, Self Omninutrition's Soy Pro, kan vara spikad; står inget om glycin eller andra aminosyror, men proteinhalten i alla deras sojaproteinpulver, är inkorrekt, eftersom den listas som 91 g protein per 100 g pulver, helt oavsett smak osv. Detta är lögn eftersom kakaopulver sänker proteinvärdet en aning, och sedan är det svårt att få till exakt samma näringsvärde oavsett smak. Antagligen är Self Omninutrition Soy Pro, runt 75 g protein per 100 g pulver, precis som Gymgrossistens Star Nutrition Soy-Pro (vars näringsvärden verkar stämma ganska bra, och varierar beroende på smak). Antagligen har Self Omninutrition inte spikat deras sojapulver, och bara listat fel näringsvärden. Den smakar som Star Nutrition's sojapulver men är inte riktigt lika söt eftersom de använder stevia istället för andra sötningsmedel.

Ett äkta proteinisolat bör vara minst 90% protein, men sedan när de smaksätter så sjunker proteinhalten en del beroende på aromer eller kakaopulver osv. Renodlat proteinkoncentrat är max 75% protein. Dock är det inte helt ovanligt att proteinisolatpulver säljs med endast 75-85 g protein, eftersom de smaksätts.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-09-26 kl. 23:53.
Citera
2017-10-03, 18:14
Medlem
Enmansdemos avatar
Finns det? nått magnesium kosttillskott som innehåller magnesium sulfat (MgSO4)(epsomsalt??)
Citera
2017-10-03, 18:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Finns det? nått magnesium kosttillskott som innehåller magnesium sulfat (MgSO4)(epsomsalt??)

Det är oftast badsalt, inte tillskott.

Köp vanliga magnesiumtillskott, om du nu behöver magnesium.
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-10-03 kl. 18:47.
Citera
2017-10-03, 19:19
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:

Du måste vara av kunglig börd som badar i teskedar i ditt glas med vatten
https://www.vitavera.se/product.html/epsomsalt---magnesiumsulfat

"Denna är av farmaceutisk kvalitet och därför lämplig även för invärtes bruk."

Jag är lite rädd att jag tjöjs ifall jag kör in handen genom munnen och gnider på insidan
av huden

Dessutom har du kollat färgen på badvattnet du skrubbar dig med, är den som på badhuset i Kaliningrad?
https://ortapoteket.se/produkt/magnesiumsulfat-epsomsalt/
"OBS. Laxerande"
"Epsomsalt (FCC-Food grade quality) kan användas vid en leverreningskur."

Då är frågan, det är möjligt att reningsleverkurer ska sker i badkaret genom huden?, men ska man åtm inte kunna äta den förstnämnda?, det låter så iaf.

Nej jag behöver sulfatet då det minskar tau phosforylation, enda motivet jag har med magnesium
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-10-03 kl. 19:29.
Citera
2017-10-03, 22:06
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:

Håller du med mig? eller måste jag kontakta butiken å fråga
Citera
2017-10-03, 22:14
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Håller du med mig? eller måste jag kontakta butiken å fråga

Jag använder inget tillskott av magnesium. Har du brist på magnesium så köp magnesiumtabletter, om du inte får i dig tillräckligt från din nuvarande kost.
Citera
2017-10-08, 22:03
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
For immune function, the following doses have been taken by mouth: --->40 IU<--- of vitamin D3 daily for 20 years

For parasitic infections, --->40 IU<--- of vitamin D has been taken by mouth daily for five days.
Varför ska jag ta en ofarlig mini-dos av vitamin d enbart 5 dagar i veckan och inte 7?.

Och var kan det finnas mer info om dessa terapeutiska mini-doser? jag har kört fast,
men det rör sig alltså om 1 microgram, själv tänkte jag vara rebell och ge 2 microgram
Senast redigerad av Enmansdemo 2017-10-08 kl. 22:08.
Citera
2017-10-10, 23:05
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Jag använder inget tillskott av magnesium. Har du brist på magnesium så köp magnesiumtabletter, om du inte får i dig tillräckligt från din nuvarande kost.
Jag trodde jag aldrig skulle säga det här, men bra ide
Citera
2017-10-12, 12:33
Medlem
Topppis avatar
Går det att göra proteinshakes å spara? hatar å behöva göra nytt hela tiden, vet någon om det går att göra någon liter vatten/prottepulver och ställa i kylen i några dagar eller?
Citera
2017-10-12, 12:44
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Topppi
Går det att göra proteinshakes å spara? hatar å behöva göra nytt hela tiden, vet någon om det går att göra någon liter vatten/prottepulver och ställa i kylen i några dagar eller?

Så omständligt är det väl ändå inte att ta en skopa pulver och skaka, men visst, ställer du in den i kylen direkt och inte låter den stå ute i rumstemperatur är det nog ingen fara. Exakt hur länge vågar jag inte svara på. Det kan vara så att proteinet sjunkit till botten så du får skaka oavsett, och då kan du ju lika gärna blanda en direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in