2014-11-05, 22:27
Medlem
Hej!
Jag gymmar relativt hårt idag minst 4 gånger i veckan ibland slänger jag in något extra gym pass och lite cardio/konditions.

Funderat lite på om jag kan förbättra något tillskottsmässigt, enda tillskottet jag använder idag(förut c/multi vitaminer ibland) är vanligt proteinpulver efter ett pass(diet fuel)
Bör jag byta ut det mot något typ aminosyror eller komplettera med något kreatin kanske?
Har läst lite lätt om aminosyror det verkar nästan lite bättre än vanligt proteinpulver om jag förstått det hela rätt? Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Sen kanske börja inta kreatin vid sidan av aminosyror och skippa proteinpulver helt?

Vad tror ni om det hela? Är jag ute och cyklar? Förklara gärna varför då?

Tack på förhand
Mvh en glad tränings amatör!
Citera
2014-11-06, 06:46
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Vad tror ni om det hela? Är jag ute och cyklar? Förklara gärna varför då?
Aminosyror är inte bättre än protein. Fortsätt du med protein om det är så att du inte når upp till ~2g protein per kilogram kroppsvikt genom din kost.
Citera
2014-11-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Aminosyror är inte bättre än protein. Fortsätt du med protein om det är så att du inte når upp till ~2g protein per kilogram kroppsvikt genom din kost.

Kanske jag som läste en felaktig källa men är det inte lite protein i vissa aminosyror fast det tas upp snabbare?
Det är ju svårt att räkna ut det exakt, något tips hur man kan göra det?
Om jag tar protein fast jag får i mig tillräckligt från kost vad händer med det överflödiga proteinet?
Blir det fett? Dvs kroppen kan inte ta in/bränna det?

Mvh
Citera
2014-11-06, 13:53
Medlem
Tjugofems avatar
Citat:
Kanske jag som läste en felaktig källa men är det inte lite protein i vissa aminosyror fast det tas upp snabbare?
Det är ju svårt att räkna ut det exakt, något tips hur man kan göra det?
Om jag tar protein fast jag får i mig tillräckligt från kost vad händer med det överflödiga proteinet?
Blir det fett? Dvs kroppen kan inte ta in/bränna det?

Mvh

Tvärtom, protein består av aminosyror. Och ja det stämmer att aminosyror tas upp snabbare, eftersom kroppen då slipper bryta ner proteinet.

Överflödig protein omvandlas till viss del till fett, används som energi och rinner också ut i urinet.
Citera
2014-11-11, 19:13
Medlem
Tjabba alla gymmare!

Fick hem lite grejor från gymgrossistens idag. Testafe Mutant Pump som var helt värdelöst. Blev lite varmare o pannan men ingen skillnad på pump ellr preststion på gymmet!

Verkar vara rent skit någon med erfarenhet om den produkten?

Kommer ihåg när jag kördr jacked xx då jävlar fiick man pump minsann!
Citera
2014-11-11, 19:30
Medlem
Skulle behöva råd av en kunnig inom kosttillskott.

Väger mellan 75-80kg och är runt 180cm, jag intar 1 dos BCAA innan och efter styrketräning, ibland något cardiopass också. Samt intar jag en proteinshake whey 100 till frukost eller som kvällsfika när man är sugen på något men ändå nästan uppnått sitt kaloriintag för dagen och behöver 200kcal till ca.

Tar jag för mycket kostillskott ? ska tilläggas att jag kör ca 5-7 pass i veckan och har en bra kosthållning och oftast 1 cheatday i veckan, biland varannan vecka.
Citera
2014-11-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StringHunter
Tjabba alla gymmare!

Fick hem lite grejor från gymgrossistens idag. Testafe Mutant Pump som var helt värdelöst. Blev lite varmare o pannan men ingen skillnad på pump ellr preststion på gymmet!

Verkar vara rent skit någon med erfarenhet om den produkten?

Kommer ihåg när jag kördr jacked xx då jävlar fiick man pump minsann!

Allt sånt där är skit och det som kanske fungerar lite är oftast så pass dyrt de så blir ett rent slöseri med pengar.
Citera
2014-11-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjugofem
Tvärtom, protein består av aminosyror. Och ja det stämmer att aminosyror tas upp snabbare, eftersom kroppen då slipper bryta ner proteinet.

Överflödig protein omvandlas till viss del till fett, används som energi och rinner också ut i urinet.

Borde jag inte använda aminosyror då?
Citera
2014-11-12, 10:59
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Borde jag inte använda aminosyror då?
Det är förmodligen bortkastade pengar om du får i dig tillräckligt med protein genom kosten.
Citera
2014-11-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
[...]5. Maltodextrin
50 gram innan ett pass ökar uthålligheten. Ta med BCAA om du avbryter fastan.[...]
Jag skulle inte rekommendera att ta det innan. För jag antar att du menar pulver man blandar i t.ex. shakern? Lätt att spy om man dricker för mycket och magen kommer börja arbeta en hel del vilket vi inte vill då energin och blodet ska läggas på de muskelgrupper som används under träning.

Vad jag där emot rekommenderar är att blanda ner 50g i shakern. Drick detta under träning. Tar träningen mer än en timma så fyller du på 50g till. Mycket mer effektivt.

Men som sagt, det är vad jag rekommenderar. Funkar det för dig så kör på.
Citera
2014-11-12, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det är förmodligen bortkastade pengar om du får i dig tillräckligt med protein genom kosten.

Ungefär som proteinpulver borde vara?

Mvh
Citera
2014-11-12, 16:50
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ungefär som proteinpulver borde vara?

Mvh
Om du redan får i dig goda mängder protein från din dagliga kost finns det förmodligen ingen anledning att halsa proteinpulver, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in