Citat:
Ursprungligen postat av
kollektivavtal
Någon som har lust att ge mig en liten smocka angående mina kosttillskott? Börjar bli rätt less på att hala i mig en näve på morgnarna... tar följande (antalet är enligt instruktionen på burken)
1 multivitamin (nån random, behöver skaffa en ny)
1 omega 3, 6, 9 (eller 12 på slutet?)
2 magnesium
2 kalium + c-vitamin
1 järn
1 vitamin D2 en gång i veckan
tar ibland även koffein och kostfiber på morgonen, sen kostfiber före mat ibland om jag vet att jag käkar kass mat den dagen.
Min kost är varierad, hemlagad och förhållandevis nyttig. En vanlig dag käkar jag två bananer, 1-2 ägg, skinka, tomat. Middag brukar vara typ rotfrukter, nåt kött, gärna spenat. Äter sertralin dagligen på morgonen om det spelar någon roll.
Är förresten kvinna och mår ganska kasst rent fysiskt då och då. Får lätt järnbrist, har just nu något jag tror är kaliumbrist men kanske inte. Knepig vätskebalans, kramper, synliga blodådror. Ska fråga läkaren om det idag.
Multivitamin gör egentligen bara nytta om då råder brist på någon vitamin. Om du käkar som du skriver du göra varje dag med rotfrukter och spenat och skit så kan du nog skippa den.
Omega tre kan vara bra. Om du äter fet fisk och måttliga mängder animaliskt fett är omega-3 överflödigt. Behovsrelaterat.
Magnesium vet jag inte ... behöver du verkligen det?
Kalium + C-vitamin. C-vitamin råder du antagligen inte brist på, det är väldigt svårt. Speciellt när man äter varierat som du. Kalium vet jag inte riktigt, om du vet med dig att det är en brist så kan det vara bra.
Järnbrist är vanligare bland kvinnor. Blodpudding en gång i månaden borde ge dig ett bra tillskott. Blåbär innehåller också en hel del gärna. Du kan ersätta järntabletter med detta alltså. En riklig järnkälla är extra viktig att inta efter mensen.
Vitamin D. Du skriver D2, jag trodde det var vanligast med D3? Vad vet jag. Hursomhelst, vitamin-D är superbra, det kan du fortsätta konsumera.