2011-02-11, 01:25
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BoomChickaWahWah

Om du sköter din kost så behöver du inget extra pulver.

Omega 3 däremot är ett bra tillskott om du inte äter så mycket fisk. Möjligen även lite extra D-vitamin har ingen dött av på den mörkare årstiden.
Extra protein efter träning behöver du inte heller vid en bra kosthållning. Men om du vet med dig att du inte kunnat/hunnit/prioriterat att äta tillräckligt är självklart proteinpulver ett bättre alternativ än att inte äta.

Det fina med styrketräning och bra kosthållning är att du kan behålla din vikt, men förlora lite omfång om det är det du vill. Siffran på vikten är egentligen ointressant.
Var du förlorar underhudsfett är genetiskt och inget du kan påverka.
Citera
2011-02-11, 17:18
Medlem
mrrandom14s avatar
Vilket ska man köpa gainer el proteinpulver om man är ute efter volym? J
ag tänkte köra på gainer efter styrketräningen och proteinpulver på de dagar jag känner att jag inte har fått i mig tillräckligt med protein.Vad säger ni om det?
Citera
2011-02-11, 17:32
Medlem
pezrulezhaakons avatar
mrrandom14

För volym behöver du komma på ett överskott. Om du gör det med mat, gainer eller protein är sak samma.
Vilket du väljer styrs lite av hur din resterande kost ser ut. Innehåller den tex lite låg andel protein är proteintillskottet ett bättre val.

Det beror ju lite på hur lätt eller svårt du tycker det är att komma på överskott. Det är lättare att komma på överskott med det som har hög energimängd per 100g.
Citera
2011-02-11, 18:29
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
BoomChickaWahWah

Om du sköter din kost så behöver du inget extra pulver.

Omega 3 däremot är ett bra tillskott om du inte äter så mycket fisk. Möjligen även lite extra D-vitamin har ingen dött av på den mörkare årstiden.
Extra protein efter träning behöver du inte heller vid en bra kosthållning. Men om du vet med dig att du inte kunnat/hunnit/prioriterat att äta tillräckligt är självklart proteinpulver ett bättre alternativ än att inte äta.

Det fina med styrketräning och bra kosthållning är att du kan behålla din vikt, men förlora lite omfång om det är det du vill. Siffran på vikten är egentligen ointressant.
Var du förlorar underhudsfett är genetiskt och inget du kan påverka.

Okej, då ska det inhandlas.

Är precis hemkommen från gymmet faktiskt och ska försöka dra ner lite på energiintaget nu i framtiden för att gå ner ett par enstaka kilo.

Nej det vet jag om, men rumpan ska i alla fall bli perfekt tills i sommar!

Har du några bra tips på mat före efter träning förresten?
Käkar lunch i skolan ca 2 timmar innan träning, funkar bra. Men vad ska jag äta efter?
Kör med en banan direkt efter och i vanliga fall äter jag någon middag när jag kommer hem inom ca 2 timmar. Tänkte däremot skära ner och bara käka lite keso och en avokado istället för middag, eller något liknande, för att slippa onödiga kalorier eftersom jag oftast inte är speciellt hungrig efter gymmet. Låter det bra?
Citera
2011-02-11, 18:58
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BoomChickaWahWah

Perfekt rumpa till bekostnad att resten av kroppen blir benrangel? Nä.. j/k.

Dra inte ner FÖR mycket bara. Om det är nån gång du ska äta så är det efter träningen. Hur du delar upp resten av dagens totala energiintag spelar för ditt mål ingen direkt märkbar roll. Ät så ofta/sällan som du trivs bäst med.

Egentligen är det mycket enkelt att käka. Oavsett när du äter så försök få i dig en del KH, fett och protein tillsammans med nån frukt eller grönsak. Det är bara mängden som anpassas.
Citera
2011-02-11, 19:14
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
BoomChickaWahWah

Perfekt rumpa till bekostnad att resten av kroppen blir benrangel? Nä.. j/k.

Dra inte ner FÖR mycket bara. Om det är nån gång du ska äta så är det efter träningen. Hur du delar upp resten av dagens totala energiintag spelar för ditt mål ingen direkt märkbar roll. Ät så ofta/sällan som du trivs bäst med.

Egentligen är det mycket enkelt att käka. Oavsett när du äter så försök få i dig en del KH, fett och protein tillsammans med nån frukt eller grönsak. Det är bara mängden som anpassas.

Njah, men sådär snyggt skinny.

Nejdå, det har jag svårt med hur som. Är en riktig gottegris och har alltid kunnat käka allt jag gillar utan att gå upp, så har förmodligen en riktigt bra ämnesomsättning.

Okej! Men KH är väl bäst att undvika? Potatis/pasta/vitt bröd försöker jag skippa ibland och äter rätt mycket sallad samt grönsaker till alla mål.
Men om jag vill gå ner cirka 2 kilo, räcker det då med att jag äter ca 500 kalorier mindre/dag?
Behöver inte gå ner inom en kort period, så det är lugnt om det går sakta.
Vet inte heller exakt vad jag rekommenderas att äta per dag, med gissar på att det ligger någonstans strax över 2000 kcal?
Citera
2011-02-11, 19:28
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BoomChickaWahWah

Det som är ganska vanligt är att tjejers och killars referenser om vad som är snyggt går isär rätt rejält.

KH är absolut inte din fiende. Helt ok att käka potatis, ris, bulgur och liknande. Det är det totala energiintaget som spelar roll. Så det finns egentligen ingen vanlig mat att undvika, bara anpassa mängden isf.

En hjälp att få en liten hjälp med hur mycket du bör få i dig kan du använda Harris & Benedict-formeln
Citera
2011-02-11, 19:37
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Vad tycker du är snyggt då?
Jag menar inte att jag vill se ut som ett anorexiafall, men man kan få bort lite här och där.
Tror inte det finns så många killar som tycker Victoria's Secret-tjejernas kroppar är fula? Det är i alla fall mitt mål! Men visst, alla tycker vi om olika.

Jaha, det ska jag tänka på, tack för alla tips träningsgurun!

Resultatet från Harris & Benedict:

Ditt basala energiintag är 1458 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2259 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1759 kcal per dag.
Citera
2011-02-11, 20:08
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BoomChickaWahWah

Vad jag tycker är ju bara en bland många åsikter. Men det jag tycker är snyggt egentligen allt från mulligt till lätt muskulöst. Mulligt är för mig allra snyggast. Muskulöst för mig är när man kan urskilja lite muskelformer under ett snyggt kvinnligt lager av en hälsosam kroppsfettsmängd.
Då har storleken på tuttar och så ingen betydelse. Det är proportionerna som är viktigast. Det skiljer ju som bekant extremt mycket mellan olika individer.

Så Viktoria-bruttorna skulle vara mycket snyggare om de varit mulligare.
Men som sagt bara mitt tycke.

Då har du en referens att gå efter. Testa den energimängden ett tag och se vad som händer. Händer inget så minska några få 100kcal. Blir du tröttare/svagare, ökar du några få 100kcal. Testperioden bör vara ett par månader. Eftersom du är kvinna så vet du ju själv att du kan pendla några kilo beroende på mensperioder och så.
Ett klart tecken på om du har för låg andel kroppsfett är att mensperioderna rubbas..
Citera
2011-02-11, 20:21
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Oj, blev lite chockad där faktiskt.
Men då har du mycket att välja på, tycker nästan att övervägande tjejer/kvinnor är mulliga.
Kan lova dig att jag inte ser ohälsosam ut och har en hälsosam kroppsfettsmängd. Tuttar och rumpa har jag också.

Smaken är som baken, men visst är det chockerande att höra!
Och sen är inte att vara mullig hälsosamt enligt mig själv heller, fast finns ju absolut olika former av mullighet.

Ja absolut.
Får prova och se om det kan bli något bra av det.
Ingenting är eller har varit rubbat hittills i alla fall och ska hålla det så. Vill absolut inte bli ett benrangel, bara få mer definition och min "drömkropp".
Citera
2011-02-11, 20:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
BoomChickaWahWah

Jag är en som inte gillar det kvinnoideal som vi matas med ständigt dagligen. Är fruktansvärt glad att jag inte är kvinna själv. Fy den onödiga pressen och stressen helt vanliga kvinnor låter sig påverkas av. Jag hoppas att fler kommer inse det.

Betvivlar inte att du har tuttar och rumpa, oavsett storlek... Du är ju för tusan en kvinna

Men det viktiga är att du når DITT mål med hur du vill se ut, och INTE pga vad ett utomstående ideal har påverkat dig till.
Citera
2011-02-11, 20:42
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
BoomChickaWahWah

Jag är en som inte gillar det kvinnoideal som vi matas med ständigt dagligen. Är fruktansvärt glad att jag inte är kvinna själv. Fy den onödiga pressen och stressen helt vanliga kvinnor låter sig påverkas av. Jag hoppas att fler kommer inse det.

Betvivlar inte att du har tuttar och rumpa, oavsett storlek... Du är ju för tusan en kvinna

Men det viktiga är att du når DITT mål med hur du vill se ut, och INTE pga vad ett utomstående ideal har påverkat dig till.

Du har givetvis rätt, men gör det mestför min egen skull. Dessutom är det ju faktiskt hälsosamt att träna och jag är absolut inte för självsvält.

Det är det jag strävar mot! Tack för all hjälp i alla fall, får återkomma om jag stöter på något nytt som låter alldeles för krångligt.

Trevlig kväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in