2012-03-23, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomrom
Ställde ingen motfråga
Fair enough. Drygt svar var det i alla fall.

[u]

Tagit direkt ur denna tråd, första sidan.
Förstår inte varför jag ska behöva förklara då allt redan står i denna tråd?

Men vad är det du inte förstår?

Jag vill veta vad som är Mest Optimalt är man bygger muskler.

Steg1: 10 g EAA precis innan träning.
Steg2: Träning.
Steg3: 10 g EAA precis efter träning.
Steg4: Intag av Gainer? Eller inte intag av Gainer? Alltså får jag i mig tillräckligt med proteiner av de 10 g Essentiella aminosyrorna som jag tar precis efter träningen för att mina muskler ska få den näring de behöver för att kunna byggas.??
Steg5: 1 timme efter träning äter jag middag så då fyller jag ju på depåerna ordentligt.

Finns det någon *Kunnig* själ som kan svara på ovanstående fråga?
Citera
2012-03-23, 11:49
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Men vad är det du inte förstår?

Jag vill veta vad som är Mest Optimalt är man bygger muskler.

Steg1: 10 g EAA precis innan träning.
Steg2: Träning.
Steg3: 10 g EAA precis efter träning.
Steg4: Intag av Gainer? Eller inte intag av Gainer? Alltså får jag i mig tillräckligt med proteiner av de 10 g Essentiella aminosyrorna som jag tar precis efter träningen för att mina muskler ska få den näring de behöver för att kunna byggas.??
Steg5: 1 timme efter träning äter jag middag så då fyller jag ju på depåerna ordentligt.

Finns det någon *Kunnig* själ som kan svara på ovanstående fråga?

Äter du efter träningen fyller gainern endast en ytterst begräsad funktion direkt efter träningen, men den medför inte heller något negativt. Ta den som efterrätt ett tag efter maten istället om du vill dryga ut kcal- och proteinintaget.

Äter du även innan träningen fyller inte heller EAA:t innan någon funktion, men det skadar inte heller.
Citera
2012-03-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Äter du efter träningen fyller gainern endast en ytterst begräsad funktion direkt efter träningen, men den medför inte heller något negativt. Ta den som efterrätt ett tag efter maten istället om du vill dryga ut kcal- och proteinintaget.

Äter du även innan träningen fyller inte heller EAA:t innan någon funktion, men det skadar inte heller.

Tack.
Nej absolut, jag ska äta EAAt på tom mage. Men att ta Gainern strax efter som ett mellanmål kan det nog säkerligen blir för jag ska snart börja köra periodisk fasta och behöver då få i mig mycket kalorier under en 8-9 timmars period.
Citera
2012-03-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Jag känner inte att jag har en korrekt och fullständig bild av EAA och gainer. Det var därför jag frågade. Istället för att ställe en motfråga så kanske du kan förklara varför man ska separera EAA och gainer, alternativt varför man kan dricka bägge samtidigt.
Din gainer innehåller nog eaa
Så att ta dom samtidigt är onödigt...
Tar du eaa efter träning så finns 2 fördelar som jag ser det:
1. Du får i dig proteiner/aminosyror fort eftersom upptaget av eaa är snabbt, snabbare än vassle.
2. Du orkar äta en större portion mat när du kommer hem, vilket du inte hade orkat om du druckit en gainer.
Citera
2012-03-28, 14:17
Medlem
Carlsonns avatar
Har precis köpt mig en EAA, som jag förstår det så är det endast gjort för före och efter träning. Jag har tänkt deffa och gymma till sommaren och även under sommaren men inte lika effektivt. Min fråga är om det är vanligt att endast köra på EAA som sin proteinshake eller om man ska varva med tex Whey 80 under dagen då man inte tränar?
Citera
2012-03-29, 23:18
Medlem
Liten fråga: är det ett absolut no-no att blanda EAA med maltodextrin? Tar maltodextrinet ut effekten av EAA:t?
Citera
2012-03-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asteriks
Liten fråga: är det ett absolut no-no att blanda EAA med maltodextrin? Tar maltodextrinet ut effekten av EAA:t?
Nej, det går bra att blanda EAA och malto.
Citera
2012-03-29, 23:45
Medlem
Ok. Det var den här formuleringen jag funderade lite på bara:

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Hur?
Dricka ensamt på tom mage.
Citera
2012-03-30, 10:08
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning varför det står så, för det är inga problem att blanda EAA med maltodextrin.
Citera
2012-03-30, 11:57
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Så länge både pulvren är helt upplösta i vatten är det inga problem att ta dom tillsammans.
Citera
2012-03-30, 23:59
Medlem
Okej, tack för svar.
Citera
2012-04-02, 15:50
Medlem
Levrones avatar
Kan kaseinprotein försämra upptaget av eaa?

Jag dricker ett blandprotein som innehåller kasein till mellanmål, ungefär 1-3 h senare tränar jag och dricker eaa under passet.
Har hör att kaseinproteinet bildar en hinna i magsäcken som gör att det tar längre tid för aminosyrorna att ta sig till tarmar och tas upp i blodet.
Kan det påverka eaat och göra att effekten försämras?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in