2017-12-07, 14:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej. Det har vi inte.
Jo, det har vi visst, du är bara kunskapsfientlig när det kommer till ditt favoritprotein:
DAIRY PRODUCTS SHOW WEAK, BUT POSSIBLE, ASSOCIATION WITH ACNE
Although early studies dating as far back as 1949 have raised the possibility that an association between dairy consumption and acne may exist, the evidence supporting this theory has been weak. However, studies conducted in recent years have continued to examine the influence of dairy products — particularly milk — on acne severity.

* In 2005, a retrospective study was conducted in which 47,355 adult women were asked to recall their high school diet and if they ever had “physician-diagnosed severe acne.” The study found that acne was positively associated with the reported quantity of milk ingested — particularly skim milk.
* In 2006, a study examined the self-reported food consumption as well as the frequency and amount of pimples experienced by 6,094 girls aged 9 to 15 over three years. The study found positive associations between the prevalence of acne and the intake of total milk, whole milk, low-fat milk, and skim milk.
* A similarly designed follow-up study conducted in 2008 demonstrated similar results among a group of 4,237 boys who were asked questions about their food intake and severity of acne. In this study, acne was associated with consumption of skim milk, but not total milk consumption (which included whole milk or low-fat milk).
https://www.aad.org/media/news-releases/growing-evidence-suggests-possible-link-between-diet-and-acne
Sedan om just vassleproteinpulver är lika acneframkallande som skummjölk eller mjölk rent allmänt, det är en annan femma, men det lär ju finnas vissa individer som är extra känsliga mot vassle. Och lo and behold:
The relationship between diet and acne is unclear, as there is no high-quality evidence that establishes any definitive link between them.[50] High-glycemic-load diets have been found to have different degrees of effect on acne severity.[7][51][52] Multiple randomized controlled trials and nonrandomized studies have found a lower-glycemic-load diet to be effective in reducing acne.[51] There is weak observational evidence suggesting that dairy milk consumption is positively associated with a higher frequency and severity of acne.[49][50][51][53][54] Milk contains whey protein and hormones such as bovine IGF-1 and precursors of dihydrotestosterone.[51] These components are hypothesized to promote the effects of insulin and IGF-1 and thereby increase the production of androgen hormones, sebum, and promote the formation of comedones.[51] Effects from other potentially contributing dietary factors, such as consumption of chocolate or salt, are not supported by the evidence.[50][53] Chocolate does contain varying amounts of sugar, which can lead to a high glycemic load, and it can be made with or without milk. Few studies have examined the relationship between obesity and acne.[2] Vitamin B12 may trigger skin outbreaks similar to acne (acneiform eruptions), or worsen existing acne, when taken in doses exceeding the recommended daily intake.[55]
https://en.wikipedia.org/wiki/Acne#Diet
^^ Så det är inte mjölkchoklad i sig som orsakar acne, utan snarare mjölk och vassle.

Också läsvärt:
A growing volume of research suggests the link is there, though. That’s because acne is an inflammatory condition, says board-certified dermatologist, Joshua Zeichner, M.D, director of cosmetic and clinical research at Mount Sinai Hospital. Oil gets trapped inside your pores, clogging them up. This allows bacteria to grow within the follicles, which causes inflammation. That inflammation produces the red bumps on your skin.

Cow’s milk can cause inflammation, too, Dr. Zeichner says. The hormones in milk can react with the testosterone in your own body. This increases the production of sebum in your skin, the oily substance that clogs your pores.

It’s a bit of a double whammy: Not only does the bacteria living in your pores cause inflammation, but what you ingest, like milk, can also promote inflammation, making your skin even worse. Plus, milk proteins like whey and casein may also be to blame, though the exact process behind what’s causing it isn’t yet known, says Whitney Bowe, M.D., a board-certified dermatologist in New York City.

That’s why whole milk might be the better choice than skim for your skin: Proteins like whey and casein are often added to skim milk to make it taste less watery, says Dr. Bowe. But both whey and casein release a hormone similar to insulin called IGF-1, which is known to trigger breakouts. In fact, research has shown that bodybuilders and athletes who use whey supplements like shakes and protein bars can suffer from severe acne, she says. (In fact, your workout can actually cause a bunch of annoying skin issues.)
https://www.menshealth.com/health/does-dairy-cause-acne
Förstår mig inte på folk som fortfarande anno domini 2017, dricker komjölk; snacka om att vara efterblivna. Själv dricker jag enbart sojamjölk eller hampamjölk, som inte orsakar acne.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-07 kl. 14:33.
Citera
2017-12-07, 15:03
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Förstår mig inte på folk som fortfarande anno domini 2017, dricker komjölk; snacka om att vara efterblivna. Själv dricker jag enbart sojamjölk eller hampamjölk, som inte orsakar acne.

Mjölk är gott och ger överlägsna gainz. Kör soja/hampa du, hippiejävel.
Citera
2017-12-07, 15:37
Medlem
Fenjal888s avatar
EliasAlucard är en sån där typisk mainstreamtänkare, ungefär som veggofjantarna i Aftonbladet. Bry er inte om honom.
Citera
2017-12-07, 17:19
Medlem
shogun-rs avatar
Nu var detta rätt länge sedan. Men det var en gång jag skulle testa något proteinpulver som var med soja (fråga mig inte varför) och jag fick värsta utslagen av det. Dom gick över när jag slutade. Sen vet jag inte om det var sojan eller någon tillsats.

Blir alldeles för brett att bara säga "mjölk" mjölk vadå? och i vilken form?

Vassle finns i mjölk och det finns väldigt mycket studier på att vassle är väldigt nyttigt. Människans modersmjölk innehåller även till 80% vassle.
Citera
2017-12-07, 23:34
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Mjölk är gott och ger överlägsna gainz.
Bland er mainstreamtänkare ja. Ingen skillnad på gains om man kör 70% sojaprotein och 30% hampaprotein (1.0 I PDCAAS).

Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Kör soja/hampa du, hippiejävel.
Damn straight, nigga Och du, Mike Tyson är jävligt intelligent

Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
EliasAlucard är en sån där typisk mainstreamtänkare, ungefär som veggofjantarna i Aftonbladet. Bry er inte om honom.
Veganism är knappast mainstream, däremot kommer det att bli det i framtiden, men i dagsläget kan man knappast påstå att veganer är mainstreamtänkare (i andra politiska frågor tendererar de att vara typiskt vänster/politiskt korrekta osv, alltså mainstreamtänkare ja, men veganism som sådan är inte mainstream). Dessutom är det jag som myntade termen "mainstreamtänkare", så det är jag som bestämmer vilka som är mainstreamtänkare här, och du är definitivt en av dem

Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Nu var detta rätt länge sedan. Men det var en gång jag skulle testa något proteinpulver som var med soja (fråga mig inte varför) och jag fick värsta utslagen av det. Dom gick över när jag slutade. Sen vet jag inte om det var sojan eller någon tillsats.
Testa att bara dricka sojamjölk eller äta vanliga sojabönor, du kanske har sojaallergi.

Citat:
Blir alldeles för brett att bara säga "mjölk" mjölk vadå? och i vilken form?
"Mjölk" har ju blivit synonymt med komjölk idag, men visst, givetvis finns det många olika varianter här av komjölk. Poängen är att det finns en stark asssociation mellan komjölk och finnar. Något liknande finns det inte med sojaprodukter.

Citat:
Vassle finns i mjölk och det finns väldigt mycket studier på att vassle är väldigt nyttigt.
Beta-lactoglobulinerna i vassle är väl den nyttiga delen (alfa-laktalbumin är typ, helt okej), men jag menar att globulinerna i hampa är betydligt bättre grejer. Dessutom har hampa albumin också, så vassleprotein är inget märkvärdigt egentligen. Vad som gör vassle bra är inte hur nyttigt det är (hampaprotein är som sagt nyttigare, och mindre karcinogent), utan helt enkelt att vassle är rik på alla de essentiella aminosyrorna. Vissa lovordar hur "snabbt" vassle är, men det är inte särskilt snabbt egentligen (cirka 8-10 g vassleprotein tas upp per timma); inget protein är direkt snabbt, eftersom det är betydligt mer komplicerat att bryta ner proteiner till aminosyror och omvandla dem till nya proteiner, jämfört med hur vi tar upp fettsyror och kolhydrater/socker (de två andra makronutrienterna tas upp betydligt snabbare).

Citat:
Människans modersmjölk innehåller även till 80% vassle.
Det är inte samma vassle i modersmjölk, som den vassle som finns i komjölk. Vassle är bara en term för vätskan som blir över när man tillverkar ost (alltså när man har separerat kaseinet från mjölken, vad som är kvar kallas "vassle"). En viktig skillnad är att bröstmjölk saknar beta-laktoglobuliner, så mänsklig vassle är helt annorlunda kovassle.

Sedan har jag för mig att siffran är 70% vassle i bröstjmjölk, och resterande är kasein, och bara det är ett bra exempel på varför komjölk är så karcinogent för oss: vi är evolutionärt anpassade att dricka mänskligt vassle, inte kasein från kossor (80% i vanlig mjölk).
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-12-07 kl. 23:38.
Citera
2017-12-13, 00:10
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har för övrigt testat Bulk Powders sojaproteinisolat nu (den 90 procentiga), helt okej faktiskt, smakar inget, så man kan smaksätta den med kakaopulver eller liknande om man nu diggar sånt. Har även testat Star Nutrition sojaproteinisolat, vaniljsmak, och den var inte alls lika spyfärdig som Self Omninutrition sojaproteinisolat (blev bara illamående av den, vette fan vad de lägger i "aromerna"). Dock skummar den lika mycket som Self, men Bulk Powders skummar inte alls eftersom den inte innehåller några "aromer", sötningsmedel, E-nummer och andra konstgjorda ämnen.

Har du införskaffat sojaprotein? Här är för övrigt en studie, angående mjölk och finnar:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190962204021589

Har aldrig varit ett stort fan av mjölk, så jag slapp finnar i tonåren, men aja, nu har vi det bekräftat vetenskapligt svart på vitt, att komjölk orsakar finnar.

Sen svar men jag har inte skaffat sojaprotein än eftersom jag har precis idag öppnat sista påsen av Whey-80.
Innehåller den så mycket mjölk? Jag dricker nämligen inte pulver med mjölk utan vatten.
Citera
2017-12-13, 05:44
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Sen svar men jag har inte skaffat sojaprotein än eftersom jag har precis idag öppnat sista påsen av Whey-80.
Innehåller den så mycket mjölk? Jag dricker nämligen inte pulver med mjölk utan vatten.
Vassleprotein är hälsosamt och potentiella hälsoproblem finns i kaseinet och/eller mjölken som sådan, men för muskeltillväxten är det bättre att blanda i mjölk.

Lyssna inte på EliasAlucard.
Citera
2017-12-13, 17:20
Medlem
Från träningsstart har jag kört Star Nutrition Whey 80, mest av en slump att det blev det, men eftersom JP här i tråden pratat gott om det känns det som något jag ska fortsätta med. Läst ett bra gäng sidor tillbaka i den här tråden och framförallt sökt forumet på vassle vs kasein. Skaffade en påse Body Science-kasien som jag tänkte jag kan prova för att se vad det är, och jag gillar det mycket bättre både konsistens- och smakmässigt.

Dock har jag fått uppfattningen om att vassle är överlägset att inta efter avslutat träningspass, så det gör jag. Men om jag någon annan gång på dygnet skulle ta en proteinshake, hur står de sig mot varandra då, förutom halveringstiden?
Citera
2017-12-13, 17:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BUMMERJACK
Från träningsstart har jag kört Star Nutrition Whey 80, mest av en slump att det blev det, men eftersom JP här i tråden pratat gott om det känns det som något jag ska fortsätta med. Läst ett bra gäng sidor tillbaka i den här tråden och framförallt sökt forumet på vassle vs kasein. Skaffade en påse Body Science-kasien som jag tänkte jag kan prova för att se vad det är, och jag gillar det mycket bättre både konsistens- och smakmässigt.

Dock har jag fått uppfattningen om att vassle är överlägset att inta efter avslutat träningspass, så det gör jag. Men om jag någon annan gång på dygnet skulle ta en proteinshake, hur står de sig mot varandra då, förutom halveringstiden?

Får du i dig samma totala mängd protein under dygnet, så tvivlar jag på att det är någon märkbar förändring vare sig det är vassle eller kasein. Det är inga stora skillnader det handlar om rent praktiskt. Föredrar du kasein framför vassle, av anledningarna du nämnde, så fortsätt med det.
Citera
2017-12-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Får du i dig samma totala mängd protein under dygnet, så tvivlar jag på att det är någon märkbar förändring vare sig det är vassle eller kasein. Det är inga stora skillnader det handlar om rent praktiskt. Föredrar du kasein framför vassle, av anledningarna du nämnde, så fortsätt med det.

Det var det jag hoppades, en får tacke! Då trummar jag vidare på det.
Citera
2017-12-20, 20:02
Medlem
Kan man ta proteinpulver i samband med mat eller är det dåligt? Tänkte om proteinet inte tas upp då?
Citera
2017-12-20, 20:05
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyronez
Kan man ta proteinpulver i samband med mat eller är det dåligt? Tänkte om proteinet inte tas upp då?

Klart du kan göra det. Allt protein tas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in