2017-11-14, 18:12
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag tar kanske 70-100g protein per dag via proteinpulver Whey-80.
Den här gett bra effekt på musklerna, men jag har även fått finnar av den. Inte så farligt men relativt störande som gör att jag funderar på att sluta med Whey-80.
Vilka alternativ jag har? Jag vill helst inte behöva äta mer kött då jag äter ganska mycket redan nu.
Finns det proteinpulver som inte orsakar finnar?
Sojaproteinisolat, dessa två är de bästa:

1) Star Nutrition Soy Protein Isolate (chokladsmak; naturell och vanilj funkar endast med matlagning, t.ex. i potatismosen eller liknande):

https://www.gymgrossisten.com/soy-protein-isolate-big-buy-4-kg-2 (finns även i 1 kg)

2) Bulk Powders Soy Protein Isolate 90 (har inte testat den själv, men med vatten skall den tydligen smaka som sojamjölk enligt recensionerna):

https://www.bulkpowders.se/sojaproteinisolat-90.html

Bulkpowders är lite billigare, samt finns bara i naturell smak, och det är 91% protein, medan Star Nutrition choklad ligger runt 75% proteinhalt (kakaopulver drar ner på proteinhalten en aning).

Ska du köra med sojaprotein, så rekommenderar jag starkt även 100 gram skalade hampafrön (alltså 30 g hampaprotein) för varje 70 gram sojaprotein (alltså inte 70 gram sojaproteinpulver, utan totalt 70 g sojaprotein), för att uppnå proteinperfektion (1.0 i PDCAAS-värde). Detta är inget måste eftersom sojaproteinisolat generellt ligger på antingen 1.0 i PDCAAS eller strax under (sojabönor, 0.91), men det är bra att äta hampafrön också (bra fett, bra globulin och albumin proteiner, vitamineraler, fytosteroler osv; hampafrön är helt enkelt kickass näring). Eftersom sojaprotein är lite bristande på metionin och hampa är lite bristande på lysin, kompletterar de varandras aminosyraprofiler alldeles utmärkt. 70/30 som sagt.

För hampafrön, rekommenderar jag Grainway:

https://www.mat.se/butik/hampafro-grainway-200-g

^^ Finns på Willys till lite billigare pris (40 kr).

Vill du köra vegansk LCHF så kan du köra 155 gram bulkpowders sojaprotien och 400 gram Grainway hampafrön, för totalt 200 g veganskt fullvärdigt protein, under 20 g kolhydrater och resten av energin från bara bra fett. Glöm bara inte att poppa en multivitamintablett och en kalciumtablett, så blir det pricken över i

Finnar är ganska vanligt från mjölkprodukter, inte bara vassle utan mjölk rent allmänt, ger finnar. Animaliskt protein är inte bra för vår hälsa, och just komjölkprotein är rena katastrofen för miljön.
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-11-14 kl. 18:24.
Citera
2017-11-15, 11:12
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Sojaproteinisolat, dessa två är de bästa:

1) Star Nutrition Soy Protein Isolate (chokladsmak; naturell och vanilj funkar endast med matlagning, t.ex. i potatismosen eller liknande):

https://www.gymgrossisten.com/soy-protein-isolate-big-buy-4-kg-2 (finns även i 1 kg)

2) Bulk Powders Soy Protein Isolate 90 (har inte testat den själv, men med vatten skall den tydligen smaka som sojamjölk enligt recensionerna):

https://www.bulkpowders.se/sojaproteinisolat-90.html

Bulkpowders är lite billigare, samt finns bara i naturell smak, och det är 91% protein, medan Star Nutrition choklad ligger runt 75% proteinhalt (kakaopulver drar ner på proteinhalten en aning).

Ska du köra med sojaprotein, så rekommenderar jag starkt även 100 gram skalade hampafrön (alltså 30 g hampaprotein) för varje 70 gram sojaprotein (alltså inte 70 gram sojaproteinpulver, utan totalt 70 g sojaprotein), för att uppnå proteinperfektion (1.0 i PDCAAS-värde). Detta är inget måste eftersom sojaproteinisolat generellt ligger på antingen 1.0 i PDCAAS eller strax under (sojabönor, 0.91), men det är bra att äta hampafrön också (bra fett, bra globulin och albumin proteiner, vitamineraler, fytosteroler osv; hampafrön är helt enkelt kickass näring). Eftersom sojaprotein är lite bristande på metionin och hampa är lite bristande på lysin, kompletterar de varandras aminosyraprofiler alldeles utmärkt. 70/30 som sagt.

För hampafrön, rekommenderar jag Grainway:

https://www.mat.se/butik/hampafro-grainway-200-g

^^ Finns på Willys till lite billigare pris (40 kr).

Vill du köra vegansk LCHF så kan du köra 155 gram bulkpowders sojaprotien och 400 gram Grainway hampafrön, för totalt 200 g veganskt fullvärdigt protein, under 20 g kolhydrater och resten av energin från bara bra fett. Glöm bara inte att poppa en multivitamintablett och en kalciumtablett, så blir det pricken över i

Finnar är ganska vanligt från mjölkprodukter, inte bara vassle utan mjölk rent allmänt, ger finnar. Animaliskt protein är inte bra för vår hälsa, och just komjölkprotein är rena katastrofen för miljön.

Tack för detaljerad info. Jag får testa med soja protein, förhoppningsvis smakar det inte skit. Jag dricker Whey Ice Coffee med vatten, aldrig mjölk och gillar smaken väldig mycket. Testar med soja när den har tagit slut
Citera
2017-11-20, 20:00
Medlem
JustZlatans avatar
Sover man sämre om man intar kasein innan man lägger sig? Jag har börjat äta kvarg och jag sover otroligt dåligt efter det.
Citera
2017-11-20, 21:23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Sover man sämre om man intar kasein innan man lägger sig? Jag har börjat äta kvarg och jag sover otroligt dåligt efter det.

Nej. Möjligtvis kanske det blir svårare att sova pga en större mängd kvarg precis innan läggdags, men det har inget med kaseinet i sig att göra.
Citera
2017-11-23, 12:08
Medlem
Har hållit på med whey-100 men undrar om det är ens någon poäng med det?
Jag tränar inte och har ingen aktiv livsstil så jag behöver inte mycket protein.
Anledningen jag tar whey-100 är för jag äter oftast bara några mackor 3 ggr om dagen vilket är inte så bra. Så jag tar whey-100 för jag vill inte gå ner i vikt. Men jag undrar om det ens hjälper mig att hålla vikten? Kanske vore det bättre att äta en näve mandelnötter istället för whey-100?
Citera
2017-11-23, 12:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alltidsammavisa
Har hållit på med whey-100 men undrar om det är ens någon poäng med det?
Jag tränar inte och har ingen aktiv livsstil så jag behöver inte mycket protein.
Anledningen jag tar whey-100 är för jag äter oftast bara några mackor 3 ggr om dagen vilket är inte så bra. Så jag tar whey-100 för jag vill inte gå ner i vikt. Men jag undrar om det ens hjälper mig att hålla vikten? Kanske vore det bättre att äta en näve mandelnötter istället för whey-100?

Proteinpulver är endast ett sätt att få i sig tillräckligt med protein, så om det "behövs" eller inte beror på hur din kost i övrigt ser ut, den verkar dock inte vara så bra. Om det hjälper dig hålla vikten beror på kaloribalansen, inte livsmedlet, byter du ut det mot t.ex nötter så blir det nog en ökning av kalorier vilket kan göra att du hamnar på kaloriöverskott. I övrigt så är proteinpulver (vassle i detta fall) en utmärkt proteinkälla av hög kvalité, så det är ingen nackdel att inkludera det i kosten, oavsett om du tränar eller inte. Men för det duger ett helt vanligt koncentrat och det behöver inte vara whey-100, koncentrat är dessutom mer prisvärt. Rekommenderar att du ser över din kost och försöker förbättra den så gott du kan.
Citera
2017-11-24, 12:13
Medlem
Har ni köpt något bra o billigt Proteinpulver nu under black Friday?
Skall köpa några påsar idag men vet ej vilken jag skall ta så vill gärna ha tips.
Citera
2017-11-24, 12:21
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
Skall köpa några påsar idag men vet ej vilken jag skall ta så vill gärna ha tips.

Jag köpte på Gymgrossisten, Whey-80, men både t.ex MMsports och Myprotein har också bra priser.
Citera
2017-11-24, 18:41
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bracv
MM Sports säljer PureSwe för 120 kr/kg. Bra pris för svenskt protein.
Citera
2017-12-06, 05:44
Medlem
Bobthedudes avatar
Personligen föredrar jag hampprotien. Min mage mår mycket bättre av det än någon annan protien. Dock baserar jag störe delen av min kost på ”riktig” protien dvs ägg, bönor, kött och mycket grönsaker.

Mix lite av allt, du går mist om mycket om du bara baserar protien intaget på protienpulver.
Citera
2017-12-07, 00:26
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Tack för detaljerad info. Jag får testa med soja protein, förhoppningsvis smakar det inte skit. Jag dricker Whey Ice Coffee med vatten, aldrig mjölk och gillar smaken väldig mycket. Testar med soja när den har tagit slut
Har för övrigt testat Bulk Powders sojaproteinisolat nu (den 90 procentiga), helt okej faktiskt, smakar inget, så man kan smaksätta den med kakaopulver eller liknande om man nu diggar sånt. Har även testat Star Nutrition sojaproteinisolat, vaniljsmak, och den var inte alls lika spyfärdig som Self Omninutrition sojaproteinisolat (blev bara illamående av den, vette fan vad de lägger i "aromerna"). Dock skummar den lika mycket som Self, men Bulk Powders skummar inte alls eftersom den inte innehåller några "aromer", sötningsmedel, E-nummer och andra konstgjorda ämnen.

Har du införskaffat sojaprotein? Här är för övrigt en studie, angående mjölk och finnar:

Citat:
Ursprungligen postat av High school dietary dairy intake and teenage acne
Conclusion

We found a positive association with acne for intake of total milk and skim milk. We hypothesize that the association with milk may be because of the presence of hormones and bioactive molecules in milk.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190962204021589

Har aldrig varit ett stort fan av mjölk, så jag slapp finnar i tonåren, men aja, nu har vi det bekräftat vetenskapligt svart på vitt, att komjölk orsakar finnar.
Citera
2017-12-07, 10:16
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har aldrig varit ett stort fan av mjölk, så jag slapp finnar i tonåren, men aja, nu har vi det bekräftat vetenskapligt svart på vitt, att komjölk orsakar finnar.

Nej. Det har vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in