Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 20:16
  #5317
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jaha. Där ser man. Jag ska i alla fall köra på Whey-80 igen från Star Nutrition när jag druckit upp mina Body Science. Vad är ens skillnaden på Whey-80 och 100? Prisskillnaden brukar vara enorm.


100 är Isolat med några gram mer protein och lite mindre kcal.
Citera
2018-07-11, 20:19
  #5318
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jaha. Där ser man. Jag ska i alla fall köra på Whey-80 igen från Star Nutrition när jag druckit upp mina Body Science. Vad är ens skillnaden på Whey-80 och 100? Prisskillnaden brukar vara enorm.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
100 är Isolat med några gram mer protein och lite mindre kcal.
Precis.

Skillnaden är processen i hur pulvret tas fram, isolat är "renare" och innehåller minimalt med fett och kolhydrater. Köp koncentrat du.
Citera
2018-07-11, 22:21
  #5319
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Precis.

Skillnaden är processen i hur pulvret tas fram, isolat är "renare" och innehåller minimalt med fett och kolhydrater. Köp koncentrat du.

Kan ni säga en ”typisk” person som väljer Whey-100 eller 80?
Citera
2018-07-11, 22:35
  #5320
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är ju inte omöjligt att dom börjar inkludera mer veganska proteinpulver i rapporter framöver, då fler och fler väljer dessa alternativ och inte bara mjölkbaserade.
Säg till när nästa rapport dyker upp!

Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Kan ni säga en ”typisk” person som väljer Whey-100 eller 80?
Mainstreamtänkare. Någon tävlande bodybuilder som deffar och räknar kalorierna och är petig med att intaget av fett och kolhydrater ska vara så lågt som möjligt, då och endast då, är Whey-100 att föredra över Whey-80. Eller helt enkelt någon som har bra ekonomi och som inte har förstått att veganskt protein är bättre för hälsan. Finns ingen anledning annars att köpa Whey-100.

Vill du ha ett billigare, laktosfritt isolat än Whey-100 och med mindre kolhydrater och fett än Whey-80, köp sojaproteinisolat. Star Nutrition säljer ett SPI, och utöver att veganskt protein inte är karcinogent, innehåller veganskt protein inget kolesterol och du får även i dig en massa nyttiga fytoöstrogener.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-11 kl. 22:42.
Citera
2018-07-11, 22:55
  #5321
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Säg till när nästa rapport dyker upp!

Mainstreamtänkare. Någon tävlande bodybuilder som deffar och räknar kalorierna och är petig med att intaget av fett och kolhydrater ska vara så lågt som möjligt, då och endast då, är Whey-100 att föredra över Whey-80. Eller helt enkelt någon som har bra ekonomi och som inte har förstått att veganskt protein är bättre för hälsan. Finns ingen anledning annars att köpa Whey-100.

Vill du ha ett billigare, laktosfritt isolat än Whey-100 och med mindre kolhydrater och fett än Whey-80, köp sojaproteinisolat. Star Nutrition säljer ett SPI, och utöver att veganskt protein inte är karcinogent, innehåller veganskt protein inget kolesterol och du får även i dig en massa nyttiga fytoöstrogener.
Det är väl främst kasein man har sett kopplingar hittills, inte vassleprotein, vad jag vet. Har dock inget emot sojaisolat för den som vill använda sig utav detta.
Citera
2018-07-12, 12:24
  #5322
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är väl främst kasein man har sett kopplingar hittills, inte vassleprotein, vad jag vet. Har dock inget emot sojaisolat för den som vill använda sig utav detta.


Fast veganska protein är väl inte lika bra som animaliska med tanke på mindre aminosyror? Sen är väl soja testestron hämmande vad jag vet så bör undvikas av män.
Citera
2018-07-12, 12:36
  #5323
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Fast veganska protein är väl inte lika bra som animaliska med tanke på mindre aminosyror? Sen är väl soja testestron hämmande vad jag vet så bör undvikas av män.
Det där med soja och testosteron är nog överdrivet från de flesta håll. Mjölkprotein är förmodligen det bästa, ur muskeluppbyggande synpunkt, på grund av aminosyraprofilen. Men ett sojaisolat är fortfarande ett bra alternativ för den som föredrar veganska alternativ.
Citera
2018-07-12, 14:02
  #5324
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är väl främst kasein man har sett kopplingar hittills, inte vassleprotein, vad jag vet. Har dock inget emot sojaisolat för den som vill använda sig utav detta.
Det är mer än "kopplingar" Och allt animaliskt protein är mer eller mindre karcinogent, pga leucinfaktorn; mTOR, som stimuleras av leucin, är nödvändig för den anabola effekten som protein ger, men mTOR är ett tveeggat svärd, eftersom mTOR som sköter celldelningen, också kan öka cancerrisken:

The actions of exogenous leucine on mTOR signalling and amino acid transporters in human myotubes:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3141572/

The mTOR Signalling Pathway in Human Cancer:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3291999/

Det är med andra ord inte konstigt alls, att denna studie kom fram till att animaliskt protein (alltså inte bara kasein eller rött kött, utan snarare animaliskt protein rent generellt) har högre cancerrisk än veganskt protein:

Low Protein Intake is Associated with a Major Reduction in IGF-1, Cancer, and Overall Mortality in the 65 and Younger but Not Older Population:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3988204/

Animaliskt protein har i regel alltid högre leucine än veganskt protein, men saken är den att veganskt protein i de flesta fall (finns några undantag) alltid innehåller mer än tillräckligt med leucine, vilket är 5.5 g leucine per 100 g protein.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Fast veganska protein är väl inte lika bra som animaliska med tanke på mindre aminosyror?
Så länge ett protein får 1.0 i PDCAAS eller 1.0 i DIAAS (alltså 100% komplett protein) så spelar det ingen roll, om du är intresserad av att bygga muskler. Och om proteinet inte får 1.0 så är det bara att kombinera med en annan proteinkälla som kompenserar för den bristande aminosyran, t.ex. 70 g protein från sojabönor och 30 g protein från skalade hampafrön, som exempel.

Visst, vassle är väl rent teoretiskt bättre för att bygga muskler än soja, pga den högre leucinehalten osv, men vi snackar om små prestandaförbättringar. Det är inte så att du kommer bli 180 kg rippad på vassleprotein medan på sojaprotein kan du inte bli mer än 70 kg deffad. Och sedan har veganskt protein ingen cancerrisk, och är inte heller skadlig för miljön.

Finns ingen anledning att köpa vassleprotein. Animaliskt protein är karcinogent och miljöfientligt.

Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Sen är väl soja testestron hämmande vad jag vet så bör undvikas av män.
Det där är en anti-intellektuell myt som ni lättlurade mainstreamtänkare köper utan källkritik eller kritiskt tänkande.

Här har du en kort sammanfattning:

Citat:
Ever heard that soy protein increases oestrogen (the female sex hormone) and decreases testosterone in trained males? You wouldn’t be the first. Reassuringly, this is not supported by the majority of peer-reviewed research. Soy protein is very popular in East-Asian diets and is a helpful protein source for vegetarians. A meta-analysis conducted at St. Catherine University in Minnesota reviewed over 30 studies examining the hormonal impact of soy on testosterone and concluded that it had no impact [5]. In addition, one extremely relevant paper in the Journal of the International Society of Sports Nutrition showed that a 12 week supplementation with soy protein did not decrease serum testosterone or inhibit lean body mass changes in subjects engaged in a resistance exercise program [6]. Animal- derived protein is generally of higher quality than plant- sourced protein, and should be the preferred choice for those who eat meat, fish and dairy, but the occasional inclusion of soy protein probably isn’t going to be detrimental.
http://www.schwarzenegger.com/fitnes...utrition-myths

Du kan ignorera sista stycket om "higher quality" och "probably". Det här är liksom inte ens en bra sammanfattning, men poängen har börjat sjunka in bland mainstreamtänkarna, att det här med fytoöstrogener bara var korkad desinformation och skrämselpropaganda (FUD). Fytoöstrogener är INTE östrogener, eller steroider, eftersom de till skillnad från riktigt östrogen, saknar en steroidring. Fytoöstrogener är naturliga SERMs:

https://en.wikipedia.org/wiki/Select...ptor_modulator

Med andra ord, bra skit. Anabolatorskar använder ju olika SERMs-droger för att bland annat motverka aromatisering, alltså utvecklandet av gynekomasti, aka bitchtits. Soja-fytoöstrogener fungerar mer eller mindre som SERMs: bara positiva hälsoeffekter från östrogen, inga negativa effekter, och detta gäller för både män och kvinnor. Precis som SERMs, binder sig soja-fytoöstrogener till de östrogena receptorerna, och kan faktiskt i viss utsträckning, till och med blockera östrogen (alltså precis som SARMs kan ha en mild "suppression" av testosteron, kan även soja-fytoöstrogener svagt blockera östrogen). Själv försöker jag hålla mitt fytoöstrogenintag på minst 100 mg per dag, och jag har ofta ett intag på flera hundra milligram soja-fytoöstrogener (t.ex. när jag äter sojamjölsoppa, eller ett antal hundra gram sojabönor osv).

Det finns förresten också fytoöstrogener i linfrön, men de är av en annan sort än de som finns i soja. Inga fytoöstrogener är riktiga östrogener, eftersom de saknar en steroidring, som sagt var. Du kan hur som helst inte utveckla bitchtits eller sänka ditt testosteron av soja-fytoöstrogener. Om något skulle eventuellt gälla på den punkten så är det snarare att du kanske skulle kunna öka ditt testosteron av att äta soja, eftersom den milda blockeringen av östrogen som soja-fytoöstrogener har, kanske leder till att östrogenet som din kropp har producerat för användning, eventuellt konverterar tillbaka till testosteron (steroidcykeln konverteras till testosteron före den konverteras till östrogen). Linus Pauling Institute diskuter soja-fytoöstrogener:

Citat:
Biological Activities

Estrogenic and anti-estrogenic activities

Soy isoflavones are known to have weak estrogenic or hormone-like activity due to their structural similarity with 17-β-estradiol (Figure 3). Estrogens are signaling molecules that exert their effects by binding to estrogen receptors within cells (Figure 3). The estrogen-receptor complex interacts with DNA to change the expression of estrogen-responsive genes. Estrogen receptors (ER) are present in numerous tissues other than those associated with reproduction, including bone, liver, heart, and brain (7). Soy isoflavones can preferentially bind to and transactivate estrogen receptor-β (ER-β) — rather than ER-α — mimicking the effects of estrogen in some tissues and antagonizing (blocking) the effects of estrogen in others (8). Scientists are interested in the tissue-selective activities of phytoestrogens because anti-estrogenic effects in reproductive tissue could help reduce the risk of hormone-associated cancers (breast, uterine, and prostate), while estrogenic effects in other tissues could help maintain bone mineral density and improve blood lipid profiles (see Disease Prevention). The extent to which soy isoflavones exert estrogenic and anti-estrogenic effects in humans is currently the focus of considerable scientific research.
http://lpi.oregonstate.edu/mic/dieta...nic-activities

^^ Notera, "anti-estrogenic". Detta är en viktig punkt som alla mainstreamtänkare som snackar om "soy boys are beta males", inte har fattat än. Poletten har liksom inte trillat in.

Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det där med soja och testosteron är nog överdrivet från de flesta håll. Mjölkprotein är förmodligen det bästa, ur muskeluppbyggande synpunkt, på grund av aminosyraprofilen. Men ett sojaisolat är fortfarande ett bra alternativ för den som föredrar veganska alternativ.
Här är en jävla fet produkt, ska fan beställa den snart:

https://se.theproteinworks.com/vegan-protein

^^ Sojaproteinisolat och hampaproteinisolat från skalade hampafrön, plus lite andra onödiga proteinkällor (solros, ärtor och ris). Innehåller också enzymer, och finns i en hel del smaker. Jag har länge velat köpa ett soja/hampa isolat, eller gärna ett renodlat hampaproteinisolat från skalade hampafrön (Kung Markatta tillverkar ett svindyrt hampaproteinpulver från skalade hampafrön, men det är bara 57% protein; jag brukar köpa den ibland och slänga i den i smoothies osv).
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2018-07-12 kl. 14:07.
Citera
2018-07-12, 15:23
  #5325
Medlem
Banangurkazzs avatar
finns det proteinpulver som innehåller mjöl för de som inte tål mjölk? Jag blir gasig imagen av mjölk och min sambo blir lidande under nätterna, jag lider inte så mycket dock. Fisarna är inte att leka med de är rätt ondo i sin karaktär.
Citera
2018-07-12, 15:35
  #5326
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
finns det proteinpulver som innehåller mjöl för de som inte tål mjölk? Jag blir gasig imagen av mjölk och min sambo blir lidande under nätterna, jag lider inte så mycket dock. Fisarna är inte att leka med de är rätt ondo i sin karaktär.
Läs inlägget ovan så ser du att det finns veganska proteinpulver. Finns även äggprotein om man vill ha det. Är det laktosen som är problemet finns det laktosfria alternativ också.
Citera
2018-07-12, 16:59
  #5327
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Här är en jävla fet produkt, ska fan beställa den snart:

https://se.theproteinworks.com/vegan-protein

^^ Sojaproteinisolat och hampaproteinisolat från skalade hampafrön, plus lite andra onödiga proteinkällor (solros, ärtor och ris). Innehåller också enzymer, och finns i en hel del smaker. Jag har länge velat köpa ett soja/hampa isolat, eller gärna ett renodlat hampaproteinisolat från skalade hampafrön (Kung Markatta tillverkar ett svindyrt hampaproteinpulver från skalade hampafrön, men det är bara 57% protein; jag brukar köpa den ibland och slänga i den i smoothies osv).


Mycket intressanta länkar, är du själv vegan btw? Du verkar lite biased
Citera
2018-07-21, 21:10
  #5328
Medlem
Dantexchs avatar
Star Nutrition WHEY -80

Hej, har tidigare smakat Whey -80 choklad.. Den var vidrig så slängde den efter 5 användningar..
Vilken smak använder ni och tycker ni är bäst?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback