Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
1. Det är antagligen så att det är dygnets totala intag av protein som är viktigast, och om det är vassle/kasein spelar nog ingen större roll, åtminstone är det inga stora skillnader.
2. Det är inte själva proteinet som är problemet om du är laktosintolerant, utan det är just laktosen, om det är värt magbesvären är ju upp till dig. Köp ett isolat eller ett med tillsatt laktasenzym nästa gång.
3. Ca 2g/kg brukar vara rekommendationen, men man har sett i studier att ett högre proteinintag (3.4g/kg) ger förbättringar när det gäller kroppssammansättningen. Som du nämner finns det bättre och sämre källor till protein. T.ex ägg, mjölkprodukter (keso/kvarg m.m), kyckling, kött, är fullvärdiga källor och har ett högt biologiskt värde. Men alla källor till protein räknas till dygnets totala intag, givetvis.
Ända sedan jag upptäckte att jag är laktosintolerant har jag bara kört på isolat och gör det fortfarande. Det är alltså en burk från tidigare då jag inte visste om. Men ok då vet jag att den hjälper även om jag tänker slänga burken. Bra att veta i framtiden.
Angående 3) så kommer jag ligga på 1,5g/kg just för att det är ganska krävande livsstil annars. Ni kanske tycker det är lätt att få i sig 2-3 g/kg men jag har inte de förutsättningarna (allt går om man vill men det kostar mer än vad det smakar, bor inte ensam etc.)
Citat:
Ursprungligen postat av
MRZnr1
Förstår hur du tänker. Men pulvret gör så lite nytta att du likaväl kan slänga det. Men du väljer själv.

Jaha då kanske jag har övervärderat pulver? Vanlig mat är viktigast eller? Kan säga att jag ibland fuskar/hoppar över måltid men antalet shakes jag dricker har jag stenkoll på. Kanske ska tänka om och äta så mycket som möjligt istället haha
Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Det där med 2 g/kg kroppsvikt är overkill om du frågar mig. Visst kommer man få bra resultat på det, men inte mycket bättre än om man kör med 1-1.4 g/kg, och det är ju ändå bara en massa extra kalorier (protein som omvandlas till fett i slutändan) när man kör med 2 g och uppåt. Har själv deffat (och deffar nu på det) och legat på runt 100 g protein om dagen, och kolhydraterna mellan 60-130 g, fettet mellan 37-59 g, fungerar utmärkt.
Det är endast dopade bodybuilders som behöver 2 g protein per kg kroppsvikt, eller mer än så (3-4 g osv). For oss vanliga hobbygymmare som inte är preppade räcker det gott och väl med enbart 100 g protein om dagen. Viktigt att ha i åtanke att det inte alls är mycket protein som behövs för att underhålla muskelmassan. En snubbe på 70 kg som inte gymmar behöver liksom enbart 56 g protein om dagen.
Nu när jag deffar får jag i mig runt 115 g protein om dagen, alltihop från sojabönor. Bra skit.
Jag är lite inne på samma spår. Ser ut som att de högre nivåerna är till extremt seriösa byggare som kör på väldigt höga volymer eller har en väldigt hög omsättning. Jag håller med dig och jag kör också på ca 120 g protein och väger 80 kg. Ibland blir det mer ibland mindre men jag tycker jag vuxit OK i styrka så jag är nöjd så
Kanske tar mer om ett par år när man vuxit och kör stora volymer, om det händer/jag lyckas.