2017-07-04, 22:22
Medlem
Hej, jag undrar om mjölkfria proteinpulver och tittar på ett par. Undrar hur mycket pengar jag bör lägga på detta.

Vegan Protein, 750 g - har ungefär 82g+ ärt protein, 3g ris protein, då kan jag lika gärna köpa 100% ärt? http://www.gymgrossisten.com/vegan-protein-750-g

Hemp/hampa Protein - lite dyrare, men en 500g kan kosta 169kr? Kan vara värt att testa?

Beef protein - Har soja och annat skräp i, vet inte hur fräsch den är. http://www.gymgrossisten.com/gold-beef-pro-tein

Här finns 2 till https://www.proteinbutiken.se/leverantorer/scitec/pure-form-vegan-protein-450g.php
https://www.proteinbutiken.se/leverantorer/scitec/100-plant-protein-900g.php

Någon av dessa måste vara okej? Helst mjölk, gluten och soja fri.
Citera
2017-07-04, 22:33
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Hej, jag undrar om mjölkfria proteinpulver och tittar på ett par. Undrar hur mycket pengar jag bör lägga på detta.

Vegan Protein, 750 g - har ungefär 82g+ ärt protein, 3g ris protein, då kan jag lika gärna köpa 100% ärt? http://www.gymgrossisten.com/vegan-protein-750-g

Hemp/hampa Protein - lite dyrare, men en 500g kan kosta 169kr? Kan vara värt att testa?

Beef protein - Har soja och annat skräp i, vet inte hur fräsch den är. http://www.gymgrossisten.com/gold-beef-pro-tein

Här finns 2 till https://www.proteinbutiken.se/leverantorer/scitec/pure-form-vegan-protein-450g.php
https://www.proteinbutiken.se/leverantorer/scitec/100-plant-protein-900g.php

Någon av dessa måste vara okej? Helst mjölk, gluten och soja fri.

Hur kommer det sig att du vill ha mjölkfritt?
Citera
2017-07-04, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Hur kommer det sig att du vill ha mjölkfritt?

Problem med det. Blir typ hög utav mjölkproteinet, sedan blir jag väldigt deppig när ruset är över.
Citera
2017-07-05, 04:43
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Problem med det. Blir typ hög utav mjölkproteinet, sedan blir jag väldigt deppig när ruset är över.
Mig veterligen kan (mjölk)protein inte ha den effekten. Det kanske var någon annan tillsats som låg bakom "ruset". Vilket proteinpulver var det du hade testat?
Citera
2017-07-05, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
1. Det är antagligen så att det är dygnets totala intag av protein som är viktigast, och om det är vassle/kasein spelar nog ingen större roll, åtminstone är det inga stora skillnader.

2. Det är inte själva proteinet som är problemet om du är laktosintolerant, utan det är just laktosen, om det är värt magbesvären är ju upp till dig. Köp ett isolat eller ett med tillsatt laktasenzym nästa gång.

3. Ca 2g/kg brukar vara rekommendationen, men man har sett i studier att ett högre proteinintag (3.4g/kg) ger förbättringar när det gäller kroppssammansättningen. Som du nämner finns det bättre och sämre källor till protein. T.ex ägg, mjölkprodukter (keso/kvarg m.m), kyckling, kött, är fullvärdiga källor och har ett högt biologiskt värde. Men alla källor till protein räknas till dygnets totala intag, givetvis.

Ända sedan jag upptäckte att jag är laktosintolerant har jag bara kört på isolat och gör det fortfarande. Det är alltså en burk från tidigare då jag inte visste om. Men ok då vet jag att den hjälper även om jag tänker slänga burken. Bra att veta i framtiden.
Angående 3) så kommer jag ligga på 1,5g/kg just för att det är ganska krävande livsstil annars. Ni kanske tycker det är lätt att få i sig 2-3 g/kg men jag har inte de förutsättningarna (allt går om man vill men det kostar mer än vad det smakar, bor inte ensam etc.)

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Förstår hur du tänker. Men pulvret gör så lite nytta att du likaväl kan slänga det. Men du väljer själv.
Jaha då kanske jag har övervärderat pulver? Vanlig mat är viktigast eller? Kan säga att jag ibland fuskar/hoppar över måltid men antalet shakes jag dricker har jag stenkoll på. Kanske ska tänka om och äta så mycket som möjligt istället haha

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det där med 2 g/kg kroppsvikt är overkill om du frågar mig. Visst kommer man få bra resultat på det, men inte mycket bättre än om man kör med 1-1.4 g/kg, och det är ju ändå bara en massa extra kalorier (protein som omvandlas till fett i slutändan) när man kör med 2 g och uppåt. Har själv deffat (och deffar nu på det) och legat på runt 100 g protein om dagen, och kolhydraterna mellan 60-130 g, fettet mellan 37-59 g, fungerar utmärkt.

Det är endast dopade bodybuilders som behöver 2 g protein per kg kroppsvikt, eller mer än så (3-4 g osv). For oss vanliga hobbygymmare som inte är preppade räcker det gott och väl med enbart 100 g protein om dagen. Viktigt att ha i åtanke att det inte alls är mycket protein som behövs för att underhålla muskelmassan. En snubbe på 70 kg som inte gymmar behöver liksom enbart 56 g protein om dagen.

Nu när jag deffar får jag i mig runt 115 g protein om dagen, alltihop från sojabönor. Bra skit.

Jag är lite inne på samma spår. Ser ut som att de högre nivåerna är till extremt seriösa byggare som kör på väldigt höga volymer eller har en väldigt hög omsättning. Jag håller med dig och jag kör också på ca 120 g protein och väger 80 kg. Ibland blir det mer ibland mindre men jag tycker jag vuxit OK i styrka så jag är nöjd så

Kanske tar mer om ett par år när man vuxit och kör stora volymer, om det händer/jag lyckas.
Citera
2017-07-05, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.
Ända sedan jag upptäckte att jag är laktosintolerant har jag bara kört på isolat och gör det fortfarande. Det är alltså en burk från tidigare då jag inte visste om. Men ok då vet jag att den hjälper även om jag tänker slänga burken. Bra att veta i framtiden.
Angående 3) så kommer jag ligga på 1,5g/kg just för att det är ganska krävande livsstil annars. Ni kanske tycker det är lätt att få i sig 2-3 g/kg men jag har inte de förutsättningarna (allt går om man vill men det kostar mer än vad det smakar, bor inte ensam etc.)

Jaha då kanske jag har övervärderat pulver? Vanlig mat är viktigast eller? Kan säga att jag ibland fuskar/hoppar över måltid men antalet shakes jag dricker har jag stenkoll på. Kanske ska tänka om och äta så mycket som möjligt istället haha

Jag är lite inne på samma spår. Ser ut som att de högre nivåerna är till extremt seriösa byggare som kör på väldigt höga volymer eller har en väldigt hög omsättning. Jag håller med dig och jag kör också på ca 120 g protein och väger 80 kg. Ibland blir det mer ibland mindre men jag tycker jag vuxit OK i styrka så jag är nöjd så

Kanske tar mer om ett par år när man vuxit och kör stora volymer, om det händer/jag lyckas.

Jag känner igen det där med att man hade stenkoll på proteindrinken och den kändes såååå viktig! Det spelar nog ingen roll om proteinet kommer från mat eller pulvret. Men mat är alltid bättre då man får i sig så mycket annat viktigt. Men maten har ju kvalitetsgaranti på ett helt annat sett. Du vet ju alltid att kyckling och ägg innehåller protein men pulver fixas det mycket med...
Senast redigerad av MRZnr1 2017-07-05 kl. 09:02.
Citera
2017-07-05, 10:01
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.P.

Blir du dålig i magen utav det och det åker rätt ut i toan är det svårt att svara på hur näringsupptaget påverkas, det är inget som är optimalt åtminstone. Det är inget måste att ligga på 3 g/kg, du kan givetvis fortfarande få goda resultat med 1.5 g/kg, det högre proteinintaget blir nog viktigare vid kaloriunderskott (beroende på hur stort detta är). Det är heller inget magiskt i sig med proteinpulver, det går utmärkt att få samma mängd protein från mat, däremot är det ett billigt, gott och smidigt sätt att få i sig tillräckligt med protein under dygnet.
Citera
2017-07-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Mig veterligen kan (mjölk)protein inte ha den effekten. Det kanske var någon annan tillsats som låg bakom "ruset". Vilket proteinpulver var det du hade testat?

Finna många som har botat/lindrat sina mental ohälsa genom att inte äta mjölk, gluten och soja. Dom har blivit av med både mental och fysiskt ohälsa. Det är värt att forska. Men jag kommer fortsätta att experimentera och testa mjölk framöver. Kanske bara är gluten som har förstört mina tarmar så att jag inte kan äta mjölk, men tror inte det är så, men hoppas det.
Citera
2017-07-08, 21:14
Medlem
Tips på billigt veganskt proteinpulver?
Citera
2017-07-08, 21:15
Medlem
Citat:
Finna många som har botat/lindrat sina mental ohälsa genom att inte äta mjölk, gluten och soja. Dom har blivit av med både mental och fysiskt ohälsa. Det är värt att forska. Men jag kommer fortsätta att experimentera och testa mjölk framöver. Kanske bara är gluten som har förstört mina tarmar så att jag inte kan äta mjölk, men tror inte det är så, men hoppas det.

Har du några studier som visar att soja leder till ohälsa? Är intresserad eftersom jag själv konsumerar en hel del sojaprodukter.
Citera
2017-07-08, 21:28
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Tips på billigt veganskt proteinpulver?

Myprotein har sojaisolat för 189 kr kilot, 149 kr om du väljer naturell smak. Dom brukar även ha en del kampanjer och rabattkoder så man kan få ner priset ytterligare. Även MMsports har för 169 kr.

https://www.myprotein.se/kosttillskott/sojaproteinisolat/10529701.html
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Protein/Vegetariskt-Protein/Scitec-Nutrition-Scitec-Soy-Pro.html
Citera
2017-07-10, 00:12
Medlem
Någon som har handlat på bulkpowders.se? Dom verkar billigast, och så är det bara proteinet man får, inte blandat med annat skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in