2012-12-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallaskalle
Tänkte börja ta tag i träning men har noll koll på vilket pulver jag ska köpa.. Väger runt 61 kg och är runt 181. Vill ha något som passar mig för att gå upp i vikt samt boosta min träning.

Tacksam för svar.

Allt du behöver är ett helt vanligt "Whey" protein, sen kan du blanda det med mjölk om du vill ha lite mer kalorier.

Allt som heter något med "Booster" eller "SuperMega" eller "Anabolic" är oftast skräp, det ska inte kosta skjortan att köpa ett pulver och det som skiljer ett 80%igt protte pulver för 1500 kr från ett för 100 kr är marknadsföring.

Whey FX, Body Science Whey 100%, Star Nutrition Whey-80 (3 största och billigaste?) och så vidare och så vidare.

Se också upp för puilver som lovar "EXTRA HÖG KVALITÈ" eller "MARKNADENS RENASTE PROTEIN" ja du fattar, det är ingen skillnad...
Senast redigerad av Dsndss 2012-12-01 kl. 17:52.
Citera
2012-12-01, 21:14
Medlem
Tjena!

Smal kille på 191 cm och 68 kg som precis satt igång rejält med styrketräning med målet att gå upp i muskelmassa på ett så hälsosamt sätt som möjligt.

Gått till en dietist och frågat lite om proteinpulver för laktosintolleranta som jag inte har någon som helst koll på. Hon rekommenderade att jag skippar proteinpulver med sötningsmedel och rekommenderade någon av följande två produkter:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/sojavit-85-700-g
http://www.halsokost.se/produktid.aspx?produktid=9687

Någon som vet ifall någon av dessa är bra eller är någon annan produkt för laktosintolleranta att föredra?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-01, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallaskalle
Tänkte börja ta tag i träning men har noll koll på vilket pulver jag ska köpa.. Väger runt 61 kg och är runt 181. Vill ha något som passar mig för att gå upp i vikt samt boosta min träning.

Tacksam för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Addicted89
Tjena!

Smal kille på 191 cm och 68 kg som precis satt igång rejält med styrketräning med målet att gå upp i muskelmassa på ett så hälsosamt sätt som möjligt.

Gått till en dietist och frågat lite om proteinpulver för laktosintolleranta som jag inte har någon som helst koll på. Hon rekommenderade att jag skippar proteinpulver med sötningsmedel och rekommenderade någon av följande två produkter:

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/sojavit-85-700-g
http://www.halsokost.se/produktid.aspx?produktid=9687

Någon som vet ifall någon av dessa är bra eller är någon annan produkt för laktosintolleranta att föredra?

Tack på förhand!
Ni väger båda rätt lite för er längd och om det inte är ett alternativ att äta mer mat så kanske en gainer skulle passa bättre.

Proteinpulver är lämpligt för att öka proteinintaget när man inte kommer upp i det. Får man i sig 1,5g/kg kroppsvikt och inte deffar så är det lugnt, kanske lägre än så tom.

Bara en tanke...
Citera
2012-12-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedan2004
Ni väger båda rätt lite för er längd och om det inte är ett alternativ att äta mer mat så kanske en gainer skulle passa bättre.

Proteinpulver är lämpligt för att öka proteinintaget när man inte kommer upp i det. Får man i sig 1,5g/kg kroppsvikt och inte deffar så är det lugnt, kanske lägre än så tom.

Bara en tanke...

Tack för svar!

Jag ser dock till att äta väldigt mkt och är inte intresserad av ngt kostillskott förutom just proteinpulver.

Den ena länken jag bifogade i mitt förra inlägg var på pure whey från hälskost.se. Som jag förstått så är proteinet utvunnet av mjölkprodukter, då borde de innehålla laktos? Konstigt i så fall att min dietist rekommenderade just den. Hon verkade däremot inte ha jättestor koll på proteinpulver.

Är det sojaproteiner jag får köra på?

Någon annan som är laktosintollerant och har bra tips på proteinpulver?
Citera
2012-12-02, 20:06
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addicted89
Tack för svar!

Jag ser dock till att äta väldigt mkt och är inte intresserad av ngt kostillskott förutom just proteinpulver.

Den ena länken jag bifogade i mitt förra inlägg var på pure whey från hälskost.se. Som jag förstått så är proteinet utvunnet av mjölkprodukter, då borde de innehålla laktos? Konstigt i så fall att min dietist rekommenderade just den. Hon verkade däremot inte ha jättestor koll på proteinpulver.

Är det sojaproteiner jag får köra på?

Någon annan som är laktosintollerant och har bra tips på proteinpulver?

Det är så pass små mängder laktos i vasslekoncentrat att detta oftast inte är något problem, skulle det dock vara det är ett laktosfritt vassleisolat ett bättre val än ett sojaprotein.

Själv är jag laktosintolerant och använder Whey fx, som är ett vasslekoncentrat. Skulle jag få problem i framtiden skulle jag byta till Isolate fx.
Citera
2012-12-03, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Det är så pass små mängder laktos i vasslekoncentrat att detta oftast inte är något problem, skulle det dock vara det är ett laktosfritt vassleisolat ett bättre val än ett sojaprotein.

Själv är jag laktosintolerant och använder Whey fx, som är ett vasslekoncentrat. Skulle jag få problem i framtiden skulle jag byta till Isolate fx.

Okej, tack för infon! Ska beställa nu
Citera
2012-12-03, 19:15
Medlem
En dum fråga ang protein; man rekommenderas ju ca 2g protein per kilo kroppsvikt om dan,i pulver är det ju lätt att räkna ut men gäller det även kött ? Inte ens kött är väl rent protein så låt säga fläskfile eller kyckling eller kanske nåt halvdant som hamburgare,hur många gram motsvarar rent protein ?
För det är väl det man måste räkna ut o se så det blir 2g rent protein eller mer per kilo sedan ?
Citera
2012-12-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybian
En dum fråga ang protein; man rekommenderas ju ca 2g protein per kilo kroppsvikt om dan,i pulver är det ju lätt att räkna ut men gäller det även kött ? Inte ens kött är väl rent protein så låt säga fläskfile eller kyckling eller kanske nåt halvdant som hamburgare,hur många gram motsvarar rent protein ?
För det är väl det man måste räkna ut o se så det blir 2g rent protein eller mer per kilo sedan ?

Läs innehållsförteckningen, där står det antal g protein/100g. Kött, kyckling och fisk brukar ligga på 20g+ per 100g, i otillagat tillstånd.
Citera
2012-12-03, 21:45
Medlem
Ok jo det e klart.

Så då betyder det som nån sa tidigare att man ska trycka i sig 1kg kyckling per dag då, kan bli tufft
Citera
2012-12-04, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybian
Ok jo det e klart.

Så då betyder det som nån sa tidigare att man ska trycka i sig 1kg kyckling per dag då, kan bli tufft
Om du väger 100kg och enbart äter kyckling ja.
En grillar kyckling brukar väl vara på 1kg och då får man slänga ungefär hälften. Skulle lätt kunna trycka i mig två såna på en dag om jag inte åt nått annat.

Deffar du inte behöver du inte äta lika mycket protein.
Citera
2012-12-04, 09:35
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sedan2004
Om du väger 100kg och enbart äter kyckling ja.
En grillar kyckling brukar väl vara på 1kg och då får man slänga ungefär hälften. Skulle lätt kunna trycka i mig två såna på en dag om jag inte åt nått annat.

Deffar du inte behöver du inte äta lika mycket protein.

Rekommendationen brukar vara tvärtom. Deffar du så vill du ligga på 2-3gppkv, vid bulk är det inte riktigt lika kritiskt(kritiskt och kritiskt, det är ju fortfarande bara spekulationer).
Citera
2012-12-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Rekommendationen brukar vara tvärtom. Deffar du så vill du ligga på 2-3gppkv, vid bulk är det inte riktigt lika kritiskt(kritiskt och kritiskt, det är ju fortfarande bara spekulationer).
Och deffar man inte så kan man ligga under 2g som sagt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in