Citat:
Ursprungligen postat av RMBKK
Hej, sorry om jag ställer en jävla dum fråga nu men:
Har vilodag idag, tänkte ändå dricka lite Whey då jag knappt hunnit få i mej någon mat. Har endast ätit lättyoughurt till frukost vid ca kl 12, och ska äta kyckling och ris nu. Är det dumt att köra proteinpulver på vilodagar om man vill undvika att gå upp i vikt? Ligger på 187 cm/115 kg nu. Blivit halvfet (har alltså rätt mycket muskler, men en del bf++++ har det blivit) då jag legat under behandling i sex månader och knappt tränat alls, började alltså träna igen för en vecka sedan ungefär. Har tränat mycket innan.
Vill undvika att gå upp onödigt i vikt, men samtidigt inte tappa proteinintaget och tänkte då komplettera min måltid med Whey. Vad tror ni? Ska man undvika proteinshakear på vilodagar för att således undvika onödig viktuppgång/bli fetare?
Det är kalorier du blir fet av.
Protein ca 4 kcal per gram
Kolhydrater ca 4 kcap per gram
Fett ca 9 kcal per gram
Alkohol ca 7 kcal per ml
Proteinet bygger muskler, så det vill du ha mycket av. Om du ska/försöker gå ner i vikt vill du äta mindra kalorier, men dra ner de kalorierna på annat än protein. Du kommer docka att förlora muskelmassa när du går ner i vikt, men "skadan" blir mindre om du har ett högt proteinintag då du förlorar mindre muskelmassa.
Så dra ner på kolhydraterna skulle jag gjort, kroppen behöver fett och det är dumt att äta all mat "no fat" eller "low fat".
Exakt vad är det du vill göra med din kropp? Bygga muskler? Gå ner i vikt?
Det går inte (i den verkligheten vi vanliga dödliga lever i, dock så går det i teorin) att bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt.