2011-06-28, 12:34
Medlem
pezrulezhaakons avatar
evilkitty

Jag skulle inte säga det eftersom kolhydrater frisätter insulinet effektivare än vassle, vilket är en klar fördel för kreatinet.
Sedan tas både vasslet och kreatinet upp i tunntarmen.

Huvudsyftet med mitt tidigare inlägg var att påvisa att man kanske inte får lika bra effekt av kreatinet genom att blanda ut det i mjölk som man får i vatten.
Citera
2011-06-28, 12:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Hajstryparen

Ja du kan ju självklart käka annat samtidigt som kreatinet, men blanda hellre ut kreatinet i vatten.

Hur mycket effekt man känner, när man känner det, eller ens om man får effekt av kreatin är olika.
Citera
2011-06-28, 17:11
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Hajstryparen

Ja du kan ju självklart käka annat samtidigt som kreatinet, men blanda hellre ut kreatinet i vatten.

Hur mycket effekt man känner, när man känner det, eller ens om man får effekt av kreatin är olika.

Tack för tipset, ska testa. Om man får effekt, hur brukar den yttra sig? Jag verkar inte binda så mycket vätska än, för jag tycker inte jag har "svällt" något. Tror nog inte jag känner någon annan skillnad heller om jag ska vara ärlig. Men jag kör med vatten i fortsättningen och testar, förhoppningsvis är jag inte en av dom där 5 som inte svarar....
Citera
2011-06-28, 17:43
Medlem
Jag tränar och dricker Whey 60.

Ge mig några anledningar varför man inte ska ta kreatin?
Citera
2011-06-28, 18:18
Medlem
icacolas avatar
Är det viktigt att inte träna under uppladdningsdagarna? Eller spelar det ingen större roll ?

Tack på förhand!

Mvh.
Citera
2011-06-28, 18:20
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icacola
Är det viktigt att inte träna under uppladdningsdagarna? Eller spelar det ingen större roll ?

Tack på förhand!

Mvh.

Varför skulle du inte träna som vanligt under uppladdningsfasen menar du? Kör på.
Citera
2011-06-28, 19:22
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icacola

Tack på förhand!

Mvh.

Du tar mer kreatin på uppladdningsfasen än resterande för att kunna träna och lagra vätska i musklerna samtidigt, klart du ska fortsätta träna.
Citera
2011-06-28, 19:36
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Hajstryparen

Ja det är svårt att veta om man verkligen har nytta av kreatin. Att man lägger på sig vätska behöver heller inte betyda att man har nytta av det. Dessutom måste man träna rejält intensivt med krav på kort vila för att kreatinet mest ska märkas.
Du bygger ingen extra muskelmassa av kreatinet i sig, men tex kanske du orkar de där avgörande repsen, som ger den extra effekten.
Citera
2011-06-28, 19:39
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Swagger01

Anledningar till att inte ta kreatin...

Du vill inte.
Du tror inte att det funkar.
Du har inte råd.
Du tränar inte tillräckligt hårt.
Du tränar inte den typen av träning där du har nytta av det.
Du får ränneskit.
Du går upp i vikt.
Du är en non-responder.
mm.
Citera
2011-06-28, 21:48
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
evilkitty

Jag skulle inte säga det eftersom kolhydrater frisätter insulinet effektivare än vassle, vilket är en klar fördel för kreatinet.
Sedan tas både vasslet och kreatinet upp i tunntarmen.

Huvudsyftet med mitt tidigare inlägg var att påvisa att man kanske inte får lika bra effekt av kreatinet genom att blanda ut det i mjölk som man får i vatten.

Förklara istället varför min källa inte är giltig (där sägs vassle vara lika bra som kolhydrater om inte bättre, när det gäller insulinfrisättning). Att upptaget av vassle och kreatin sker i tunntarmen ser jag inte relevansen i, men är inte heller kunnig när det gäller insulin.

För övrigt lär potentiella bieffekter vara ännu en anledning att inte inta kreatin (höjda nivåer av DHT med allt vad det innebär).
Citera
2011-06-28, 22:29
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Förklara istället varför min källa inte är giltig (där sägs vassle vara lika bra som kolhydrater om inte bättre, när det gäller insulinfrisättning). Att upptaget av vassle och kreatin sker i tunntarmen ser jag inte relevansen i, men är inte heller kunnig när det gäller insulin.

För övrigt lär potentiella bieffekter vara ännu en anledning att inte inta kreatin (höjda nivåer av DHT med allt vad det innebär).

DHT ökar väl mest risken för hårbortfall? Tycker det finns så satans mkt studier på kreatin men jag har inte hört mkt om bieffekter.
Citera
2011-06-28, 23:06
Medlem
pezrulezhaakons avatar
evilkitty

Jag säger inte att länken är fel, bara det att jag belägger alltid alla ensamma studier med ett mått av konstruktiv skepticism.

Det är helt riktigt att aminosyror också påverkar insulin, och att större måltider frisätter mer insulin, men jag är skeptisk till att endast vassle skulle vara effektivare än endast glykos till fördelen för kreatinupptaget.

Ju tidigare kreatinet kan tas upp, desto tidigare kan det forslas in i musklerna via insulinets hjälp.
Glukoset har ju en fördel som vassle inte har i detta avseende, nämligen att glykoset kan bli glykogen som samtidigt med kreatinet tas upp i musklerna med insulinet som "dörröppnare". Det händer inte lika snabbt med vassle, eftersom de aminosyrorna som kan användas som bränsle i musklerna (förutom leucin, isoleucin och valin) måste deamineras i levern och det är en långsammare process.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2011-06-28 kl. 23:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in