Citat:
Ursprungligen postat av ishmeister
Ok, jag har läst igenom kanske 15 sidor och använt mig av sökfunktionen men jag ser att de flesta svarar olika så jag ställer mina frågor här (ganska specifikt anpassade till mig som person) och ser om svaren är annorlunda.
Lite om mig själv:
Ganska smal kille, inte tunn utan mer def, ca 63kg.
Tränar 4 gånger i veckan men börjat nyligen. Har dock idrottat i stort sett hela mitt liv med idrotter såsom tennis, simning och MMA.
Frågor:
1. Hur ofta bör jag ta kreatinet? Varje träningsdag eller varje dag?
2. I min uppladdningsfas, eftersom jag är ganska smal, ska jag hålla mig till 15 gram/dag (utspridda så det blir 3 portioner/5 gram på hela dagen) eller ska jag köra på mer/mindre? Detta kanske är oväsentligt.
3. Som smal kille inser jag att tack vare allt vatten som jag kommer binda kommer jag att förlora lite av min definition. Kommer jag få tillbaks den när jag slutar använda kreatin? Alltså kommer vattenmassan minska och helt plötsligt mina muskler synas mer än någonsin? (Typ drömscenario men förmodligen osannolikt).
4. Hur mycket vatten bör jag dricka till varje kreatinupptag? Ska vattnet drickas direkt efter eller räcker det att jag dricker mer resten av dagen?
Förstår om detta besvarats hundra gånger, hoppas dock ni orkar svara en gång till.
Mvh
Ishmeister
1. Varje dag, 5g/ dag.
2. Uppladdningsfasen är inte ens nödvändig. Du kan lika väl skita i den och köra med 5g/ dag redan från början.
3. Det är inte säkert att kreatinet kommer binda synbart med vätska. Det är väldigt individuellt på punkten om det syns eller inte. Du får helt enkelt testa och utvärdera.
4. Du behöver inte dricka mer än en vanlig dag. Drick när du är törstig bara.
Du har så rätt. Säkert svarat på samtliga frågor 50 ggr vardera i denna tråd.