2011-04-29, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Jag kom över lite information om att kreatin skulle påskynda/orsaka håravfall och undrar om det är något någon kan intyga om eller kanske i bästa fall dementera.

Vore synd att vara tvungen att avsluta permanent med ett sådant bra och effektivt tillskott

Det sägs att det endast påskyndar håravfall. Har du inte anlag för det så kommer du med andra ord inte tappa håret. Men jag förstår din oro. Själv är jag väldigt glad att jag inte tappat något hår efter en tids användning. I min värld är detta ett tecken på att jag kommer att få behålla mitt hår länge
Citera
2011-04-29, 17:45
Medlem
Ok, jag har läst igenom kanske 15 sidor och använt mig av sökfunktionen men jag ser att de flesta svarar olika så jag ställer mina frågor här (ganska specifikt anpassade till mig som person) och ser om svaren är annorlunda.

Lite om mig själv:
Ganska smal kille, inte tunn utan mer def, ca 63kg.
Tränar 4 gånger i veckan men börjat nyligen. Har dock idrottat i stort sett hela mitt liv med idrotter såsom tennis, simning och MMA.

Frågor:

1. Hur ofta bör jag ta kreatinet? Varje träningsdag eller varje dag?
2. I min uppladdningsfas, eftersom jag är ganska smal, ska jag hålla mig till 15 gram/dag (utspridda så det blir 3 portioner/5 gram på hela dagen) eller ska jag köra på mer/mindre? Detta kanske är oväsentligt.
3. Som smal kille inser jag att tack vare allt vatten som jag kommer binda kommer jag att förlora lite av min definition. Kommer jag få tillbaks den när jag slutar använda kreatin? Alltså kommer vattenmassan minska och helt plötsligt mina muskler synas mer än någonsin? (Typ drömscenario men förmodligen osannolikt).
4. Hur mycket vatten bör jag dricka till varje kreatinupptag? Ska vattnet drickas direkt efter eller räcker det att jag dricker mer resten av dagen?

Förstår om detta besvarats hundra gånger, hoppas dock ni orkar svara en gång till.

Mvh
Ishmeister
Senast redigerad av ishmeister 2011-04-29 kl. 18:16.
Citera
2011-04-29, 19:01
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ishmeister
Ok, jag har läst igenom kanske 15 sidor och använt mig av sökfunktionen men jag ser att de flesta svarar olika så jag ställer mina frågor här (ganska specifikt anpassade till mig som person) och ser om svaren är annorlunda.

Lite om mig själv:
Ganska smal kille, inte tunn utan mer def, ca 63kg.
Tränar 4 gånger i veckan men börjat nyligen. Har dock idrottat i stort sett hela mitt liv med idrotter såsom tennis, simning och MMA.

Frågor:

1. Hur ofta bör jag ta kreatinet? Varje träningsdag eller varje dag?
2. I min uppladdningsfas, eftersom jag är ganska smal, ska jag hålla mig till 15 gram/dag (utspridda så det blir 3 portioner/5 gram på hela dagen) eller ska jag köra på mer/mindre? Detta kanske är oväsentligt.
3. Som smal kille inser jag att tack vare allt vatten som jag kommer binda kommer jag att förlora lite av min definition. Kommer jag få tillbaks den när jag slutar använda kreatin? Alltså kommer vattenmassan minska och helt plötsligt mina muskler synas mer än någonsin? (Typ drömscenario men förmodligen osannolikt).
4. Hur mycket vatten bör jag dricka till varje kreatinupptag? Ska vattnet drickas direkt efter eller räcker det att jag dricker mer resten av dagen?

Förstår om detta besvarats hundra gånger, hoppas dock ni orkar svara en gång till.

Mvh
Ishmeister

1. Varje dag, 5g/ dag.
2. Uppladdningsfasen är inte ens nödvändig. Du kan lika väl skita i den och köra med 5g/ dag redan från början.
3. Det är inte säkert att kreatinet kommer binda synbart med vätska. Det är väldigt individuellt på punkten om det syns eller inte. Du får helt enkelt testa och utvärdera.
4. Du behöver inte dricka mer än en vanlig dag. Drick när du är törstig bara.

Du har så rätt. Säkert svarat på samtliga frågor 50 ggr vardera i denna tråd.
Citera
2011-04-29, 23:10
Medlem
Det är inte för intet du har över 4000 inlägg

Tack för det snabba svaret. Tror jag skippar uppladdningsfasen och kör bara på 5g om dagen så kanske jag slipper den "wow" effekten efter ett tag och bildar mig ist en mer jämnare kurva.

Mvh
Ishmeister
Citera
2011-04-30, 17:30
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ishmeister
Det är inte för intet du har över 4000 inlägg

Man kommer upp i den nivån när man svara på samma fråga om och om igen
Citera
2011-05-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermhm
Tjena, dags för första posten!

Jag har precis börjat med kreatin, vilket jag aldrig har testat förut. Givetvis så försöker man läsa på och googla runt för att få en så bred överblick som möjligt. Jag ramlade in på denna gamla (15 nov 2004) artikeln och funderar på hur vida någon här har testat denna metod istället för den vanliga standardvägen att ha en uppladdningsfas följt av några veckors underhållsfas.

Denna metoden går ut på att inta en större dos i tre dagar (20-25g), följt av tre dagar vila från kreatin. På detta sättet skall man tydligen inte behöva ta en längre paus från kreatin alls. Dessutom skall den ge en mycket starkare effekt. Jag har som sagt ingen direkt kunskap inom ämnet men det lät intressant och kanske är värt att ge ett försök.

del 1:
https://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=616
del 2:
https://www.ast-ss.se/html/article.asp?ArticleID=608

Ursäkta men, bump!
Citera
2011-05-03, 19:23
Medlem
Är kreatin farligt/dåligt om man växer? (är 16 år gammal).
Citera
2011-05-03, 19:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chainzaw
Är kreatin farligt/dåligt om man växer? (är 16 år gammal).

Inget tyder de.
Citera
2011-05-10, 13:33
Medlem
errikos avatar
Är inne på andra dagen av uppladningen och känner mig riktigt dimmig i huvet samt varm (som jag läst att man kan bli)

Men ska det verkligen vara så mycket.. Känner mig riktigt trött..

Ps. Dricker mycket vatten...
Citera
2011-05-10, 19:11
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erriko
Är inne på andra dagen av uppladningen och känner mig riktigt dimmig i huvet samt varm (som jag läst att man kan bli)

Men ska det verkligen vara så mycket.. Känner mig riktigt trött..

Ps. Dricker mycket vatten...

Uppladdningsfasen är inte nödvändig. Jag föreslår att du tar 5g/ dag framöver och ser om det blir bättre.
Citera
2011-05-12, 08:47
Medlem
errikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Uppladdningsfasen är inte nödvändig. Jag föreslår att du tar 5g/ dag framöver och ser om det blir bättre.

Blev bättre på en gång.. Käkar nu en gång om dagen tillsammans med lunch..
Hur lång tid kan man räkna med innan man kan känna effekt?
(om man nu får det)
Citera
2011-05-13, 07:01
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erriko
Blev bättre på en gång.. Käkar nu en gång om dagen tillsammans med lunch..
Hur lång tid kan man räkna med innan man kan känna effekt?
(om man nu får det)

Det är helt individuellt. Det är inte ens säkert att du känner någon effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in