2011-04-07, 22:15
Medlem
opuspocuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebourne
Hur långt tid tar det för att kreatinen att försvinna?

Jag tänkte börja nu men om det ger dåliga resultat och T.om att jag sväller upp riktigt mycket så vill jag sluta. Så hur lång tid tar det för "svullnaden" att försvinna om jag slutar med kreatin?

Det där med svullnad är i princip en myt som uppfunnits som försäljningsargument av tillverkare av dyrare kreatinblandningar/föreningar som kreatincitrat, kre-alkalyn, kreatin etylester, kreatin magnesiumkelat m.m.. Största anledningen till att du inte mår illa/känner dig plufsig av dem är antagligen bara att du får en mindre dos kreatin än vad du tar med monohydrat.

Det är inte en chans att du kommer bli kortisonplufsig eller svullen av lite kreatin. Vattnet som binds binds i musklerna. Detta får om något musklerna att bli ytterst marginellt större.
Citera
2011-04-08, 01:27
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebourne
Hur långt tid tar det för att kreatinen att försvinna?

Jag tänkte börja nu men om det ger dåliga resultat och T.om att jag sväller upp riktigt mycket så vill jag sluta. Så hur lång tid tar det för "svullnaden" att försvinna om jag slutar med kreatin?

Det är inte dunderhonung.
Jag gjorde en liten uträkning tidigare som du kanske kan använda dig av för att teoretiskt räkna ut hur mycket mulligare du kan bli.

https://www.flashback.org/sp28166181
Citera
2011-04-08, 22:08
Medlem
Okandanvandares avatar
Passar kanske inte riktigt in i denna tråd.

Men min fråga är följande:

- Kan man kombinera kreatin och gainer utan att effekten av dessa minskar? (Jag intar kreatin två gånger dagligen, gainer tar jag endast i samband med träning). Om jag skulle kunna blanda ner kreatinet i gainern och dricka dem båda samtidigt, efter ett träningspass (alltså de gånger jag annars bara dricker min gainer), så skulle detta bespara mig lite tid.
Min gissning är dock att det bör bli någorlunda samma effekt, men invändningar uppskattas!
Någon som brukar göra såhär?
Citera
2011-04-09, 21:14
Medlem
Blivandebiffs avatar
Hej! Jo, Jag fyllde år igår och jag fick då en påse Kreatin monohydrate av en styrketränande släkting, jag har aldrig tagit Kreatin innan, han säger att det är bra om man vill bygga muskelmassa.. men jag är lite skeptisk då jag har läst att man blir ''fet'' eller nja inte fet men ''pluffsig'' och jag har magrutor synliga nu och vill inte ha en ''fladder kula till mage'' haha Nej men jag undrar alltså om man blir synligt mullig.. småfet isf avstår jag nog

/BB
Citera
2011-04-10, 19:42
Medlem
infected88s avatar
Kreatin gör mig både starkare och uthålligare. Som Ts skriver så blir inte återhämtningen snabbare utav kreatin, så man kan inte träna oftare men återhämtningen mellan set:en blir dock det. När jag förut körde utan tvingade jag mig själv att högst vila 70 sek mellan sets, fast jag egentligen ville vila mer. Nu är det raka motsatsen. Måste tvinga mig själv att vila mer för att kunna maxa igen. Jag blir så taggad av det att jag inte vill vänta. Jag har gått upp 5 kilo sen jag började träna för 13 veckor sen och jag har inte blivit pluffsig eller småfet nånstans. Jag ligger på runt 13% kroppsfett. Däremot så kanske man inte blir så deffad av det eftersom det binder vätska men den vätskan försvinner när man slutar ta kreatinet och då kommer deffen tillbaks. Rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att det är så. Jag tränar ju mycket mage och har inte mycket fett alls men mina magrutor är inte så synliga men jag är säker på att dem blir det så fort jag slutar inta kreatin. Jag rekommenderar starkt kreatin. Jag har fått nästan lika bra resultat som min polare som skjuter 250mg testo i veckan. Han röker och är iofs inte lika seriös som jag men ändå
Citera
2011-04-10, 23:39
Medlem
Shittybags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okandanvandare
Passar kanske inte riktigt in i denna tråd.

Men min fråga är följande:

- Kan man kombinera kreatin och gainer utan att effekten av dessa minskar?

Inga problem
Citera
2011-04-10, 23:42
Medlem
Shittybags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blivandebiff
Hej! Jo, Jag fyllde år igår och jag fick då en påse Kreatin monohydrate av en styrketränande släkting, jag har aldrig tagit Kreatin innan, han säger att det är bra om man vill bygga muskelmassa.. men jag är lite skeptisk då jag har läst att man blir ''fet'' eller nja inte fet men ''pluffsig'' och jag har magrutor synliga nu och vill inte ha en ''fladder kula till mage'' haha Nej men jag undrar alltså om man blir synligt mullig.. småfet isf avstår jag nog

/BB

Det är riktigt att kreating binder vätska (förutsatt att du inte är en sk. "non-responder"). Men vätskan som binds, binds i musklerna så du kommer antagligen inte se pluffsig ut. Skulle du mot förmodan svälla upp som en ballong är det ju bara att sluta med kreatinet igen
Citera
2011-04-11, 20:56
Medlem
Är det någon som kreatin samtidigt som en deff?
Kör på monohydrat med en kost nästan helt utan pasta, ris, potatis. Endast bönor i olika former.
En ätardag i veckan.
Reflektioner,?
Citera
2011-04-11, 21:00
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Är det någon som kreatin samtidigt som en deff?
Kör på monohydrat med en kost nästan helt utan pasta, ris, potatis. Endast bönor i olika former.
En ätardag i veckan.
Reflektioner,?

Funkar alldeles utmärkt att ta kreatin under diet.
Citera
2011-04-12, 22:41
Medlem
Har läst igenom tråden, men inte förstått helheten ännu.
Jag har köpt 2 påsar Creatine Monohydrate.
På förpackningen står det 1 1/2 tsk med 2-4dl vatten. Går det bra med att endast ta pulvret i munnen och dricka det med vatten. är så lat att jag inte orkar blanda det i shakern.
Är inte 1 1/2 tsk för lite för så mycket vatten?

sist men inte minst, hur långt innan ska jag inta kreatinet innan träningspasset? läste att de första 5 dagarna ska man int 4 ggr/dag sedan minska.
Citera
2011-04-14, 02:04
Medlem
jag-bara-ljugers avatar
Hej!
Hallå alla, jag är grymt sugen på att köpa kreatin/prestationshöjare.
Men jag "lider" av panikångest, och är rädd om ifall jag kanske kommer få en panik-attack om jag tar kreatin? Eller något liknande, min polare erbjöd mig "Rage Nitro", men jag tog inte det för han sa att man får stickningar i kroppen och blir helt på hugget, är rädd ifall jag kommer bli nojjig om detta sker.. Men, är de nåt att oroa sig för? Hade ju inte precis tänkt mig att ligga i sängen efter man tar de haha! Pumpa rejält! Vill få en bättre kick på gymmet

Tack i förhand!
Citera
2011-04-14, 11:10
Medlem
infected88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-bara-ljuger
Hej!
Hallå alla, jag är grymt sugen på att köpa kreatin/prestationshöjare.
Men jag "lider" av panikångest, och är rädd om ifall jag kanske kommer få en panik-attack om jag tar kreatin? Eller något liknande, min polare erbjöd mig "Rage Nitro", men jag tog inte det för han sa att man får stickningar i kroppen och blir helt på hugget, är rädd ifall jag kommer bli nojjig om detta sker.. Men, är de nåt att oroa sig för? Hade ju inte precis tänkt mig att ligga i sängen efter man tar de haha! Pumpa rejält! Vill få en bättre kick på gymmet

Tack i förhand!

Kreatin påverkar inte psyket på nåt sätt. Rage däremot har höga mängder kofffein som kan utlösa PÅ.
Om du skulle få PÅ av kreatin så skulle det bara va för att du nojjat upp dig. Kreatin i sig kan omöjligen utlösa det. Det finns ju naturligt i kött. Hört talas om nån som fått PÅ av att käka för mycket kött? Jag har haft PÅ några gånger och kan inte röka cb pga det men kreatin är inget problem alls. Jag har t.o.m provat rage utan problem. Man blir sjukt taggad av det. Visst det sticks lite men det är inget läskigt i det. Det går över efter gympasset. Har man däremot sovit dåligt några dagar i rad och sen får i sig en massa koffein så kan det utlösa PÅ. Även för människor som aldrig haft det förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in