2010-03-02, 13:45
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovic
All right! Nix, det är inte fuktigt. Det har varit förvarat torrt och i en någorlunda svag temperatur.

Mörkt också? Det kan vara ganska viktigt.
Citera
2010-03-02, 16:37
Medlem
LieutenantNateHiggerss avatar
Tjenare.

Jag har läst igenom guiden men jag har fortfarande tre frågor som jag gärna får bli besvarade.

1. Är det okej att dricka genomsnittligt en burk coca-cola per dag under tiden man använder kreatin? Om inte okej, vilka är konsekvenserna?

2. Ungefär hur mycket vatten bör man dricka varje dag under tiden man använder kreatin och hur ofta bör man dricka vatten?

3. Är det rekommenderat/går det bra att ta en dos kreatin på morgonen och en dos gainer efter träning? Om inte rekommenderat, varför?
Citera
2010-03-02, 16:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LieutenantNateHiggers
Tjenare.

Jag har läst igenom guiden men jag har fortfarande tre frågor som jag gärna får bli besvarade.

1. Är det okej att dricka genomsnittligt en burk coca-cola per dag under tiden man använder kreatin? Om inte okej, vilka är konsekvenserna?

2. Ungefär hur mycket vatten bör man dricka varje dag under tiden man använder kreatin och hur ofta bör man dricka vatten?

3. Är det rekommenderat/går det bra att ta en dos kreatin på morgonen och en dos gainer efter träning? Om inte rekommenderat, varför?

1. Det har ingen negativ inverkan på din kreatinkur. Dock är överkonsumtion av socker inte särskilt smart. Men om denna burk är det enda sockret du får i dig ser jag inte problemet så länge du inte är tjej och väldigt liten. För då blir helt plötsligt en burk cola en kaloribomb.

2. Drick som vanligt, mer behövs inte. Att kisset är ljusgult är ett bra riktmärke.

3. Kreatin kan du ta när som helst, var som helst. EAA direkt före och direkt efter passet är helt klart bättre än gainer efter passet.
Citera
2010-03-02, 17:21
Medlem
LieutenantNateHiggerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
1. Det har ingen negativ inverkan på din kreatinkur. Dock är överkonsumtion av socker inte särskilt smart. Men om denna burk är det enda sockret du får i dig ser jag inte problemet så länge du inte är tjej och väldigt liten. För då blir helt plötsligt en burk cola en kaloribomb.

2. Drick som vanligt, mer behövs inte. Att kisset är ljusgult är ett bra riktmärke.

3. Kreatin kan du ta när som helst, var som helst. EAA direkt före och direkt efter passet är helt klart bättre än gainer efter passet.

Okej, tack för svaren!
Citera
2010-03-02, 20:40
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Har själv käkat kreatin i 3 år nästan med något kort uppehåll pga semester och liknande men inte annars och jag har inte märkt något alls och jag har riktigt tjockt hår. Min far blev dock tunnhårig redan som 20 åring. Borde man inte ha anlag då?

Dock inte hänt något på 3 års konstant kreatin käkande.

Någon med tunnhåriga farsor som testat äter Kreatin?
Sägs det inte att tunnhårigheten ärvs ifrån modern?
Citera
2010-03-02, 22:04
Medlem
despots avatar
Citat:
Tjenare.

Har hört att man inte ska få i sig koffein under kreatinkuren, koffein är ju vätskeutdrivande medan kreatin vill binda vätskan. Blir väl en motsatt motsatt effekt från dessa sas.

Själv tar jag bara typ en cola på helgen när jag inte tränar, så antar att koffeinet gått ur kroppen till träningspasset.
Citera
2010-03-02, 22:20
Avslutad
Jag kör koffeintabbar före varje träningspass, och kör kreatin.

dock tar jag kreatinet under senare tillfälle, och detta har inte påverkat resultaten nämnvärt vad jag märkt..
Citera
2010-03-03, 09:35
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Enda jag vill tillägga ifrån SiSenior är väl att du skall inta kreatinet i kombination med en måltid, ty mer insulin ökar effektiviteten av inlagringen av kreatinet i muskulaturen.
Citera
2010-03-03, 12:00
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Enda jag vill tillägga ifrån SiSenior är väl att du skall inta kreatinet i kombination med en måltid, ty mer insulin ökar effektiviteten av inlagringen av kreatinet i muskulaturen.
Kanske bara är några få % som skiljer sig (om ens det) men då bör väl snabba kolhydrater vara bättre? Kanske inte i praktiken men i teorin.
Citera
2010-03-03, 18:41
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Kanske bara är några få % som skiljer sig (om ens det) men då bör väl snabba kolhydrater vara bättre? Kanske inte i praktiken men i teorin.
I teorin, just då ja. Eller en större måltid, helst då vid den största måltiden såklart.

Mer kolhydrat är också mer insulin, jmf 1g dextros med 40g rågbröd, gissa vad som ger mest insulin.

Kolhydrat med högt glykemisk index (snabba kollisar) ger mycket insulin en liten tid, troligen lagras kreatinet in under en längre tid, så mycket insulin under en längre tid är det som verkar bäst. Alltså, en stor måltid mat, då käkar man sitt kreatin som efterrätt eller förrätt, spelar nog ingen roll men kring måltiden i alla fall.

Mvh
Citera
2010-03-04, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av despot
Har hört att man inte ska få i sig koffein under kreatinkuren, koffein är ju vätskeutdrivande medan kreatin vill binda vätskan. Blir väl en motsatt motsatt effekt från dessa sas.

Själv tar jag bara typ en cola på helgen när jag inte tränar, så antar att koffeinet gått ur kroppen till träningspasset.

Mjo, dessutom är det inte så mycket koffein i en cola (burk?)

Citat:
Ursprungligen postat av Slazenger
Jag kör koffeintabbar före varje träningspass, och kör kreatin.

dock tar jag kreatinet under senare tillfälle, och detta har inte påverkat resultaten nämnvärt vad jag märkt..

Men eftersom effekten av kreatin är kronisk borde väl intagstillfället av koffein & kreatin inte göra någon skillnad?

Och om det verkligen är så att koffein försämrar effekten av kreatin, är det bevisat? Har för mig att det är omtvistat..?
Citera
2010-03-04, 20:44
Medlem
karamellpojkens avatar
Att ta kreatin räknas inte på något sätt som doping, visst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in