• 1
  • 2
2004-01-06, 22:44
Medlem
Tankards avatar
Morsning

Jag har en liten dunk HB som är inte mindre än 2 år gammal. Kan det bildas farliga ämnen i den eller blir den bara allmänt dålig efter en tid ? Jag är lite sugen på att smaka den liksom Har slängt ner en näsa i den och det luktar inte gott, vasst på nå't vis. Har inget minne av att den gjorde det förut. Vad tror ni som är experter?
Citera
2004-01-06, 22:47
Medlem
RIP-Polariss avatar
Är väl ingen expert direkt, men förutsatt att det är bra gjord sprit så borde väl lagringsmöjligheten vara väldans länge, lika länge som "skattespriten" man köper på bolaget.
Citera
2004-01-06, 22:47
Medlem
RIP-Polariss avatar
Kom på en grej till, köpesprit förvaras på glasflaskor, HB ofta i dunk. Det skulle ju kunna tänkas att spriten tagit nån smak av dunken?
Citera
2004-01-06, 23:17
Medlem
Tankards avatar
Ok, tack för svaret först och främst.

Det jag undrar lite är om det kan bildas några direkt ohälsosamma ämnen ? Att det är lite "gammalt" och kan ha tagit smak o.s.v. kan jag stå ut med med hjälp av de rätta tilltuggen Det har dck befunnit sig i en plastdunk.
Citera
2004-01-06, 23:22
Medlem
Om HB förvaras i en plastdunk för länge så kommer spriten smaka plast, om du inte har glasflaskor att ha spriten i så stoppa dunken i frysen
Citera
2004-01-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankard
Ok, tack för svaret först och främst.

Det jag undrar lite är om det kan bildas några direkt ohälsosamma ämnen ? Att det är lite "gammalt" och kan ha tagit smak o.s.v. kan jag stå ut med med hjälp av de rätta tilltuggen Det har dck befunnit sig i en plastdunk.

Du behöver inte vara försynt min vän, här är många garvade alkoholister som ska ta väl hand om dig.
Citera
2004-01-08, 23:47
Medlem
Heinekens avatar
Som sagt, har du den i en glasflaska i frysen så är den HB..alltså hållbar..höhöehemmm mm
Citera
2004-01-09, 00:06
Medlem
det kan nog ha bildats en hel del ättiksyra om du inte har en riktigt tät dunk.
Citera
2004-01-09, 00:34
Medlem
det bildas inte ättika i sprit men sprit har en bra förmåga att ta upp smaker från sin omgivning och plast är inte aromtätt
Citera
2004-01-09, 01:21
Medlem
Nadss avatar
Om jag inte har helt fel så finns det bäst före datum på mat eftersom bakterie och svamp tillväxten kan ha ökat till hälsovådliga nivåer (eller något annat fint)
Men den risken finns ju inte alls med sprit. Varken bakterier svamp eller virus får någon grogrund i sprit. Har aldrig sett en bäst före datum på sprit förr.
Så det ska nog inte vara någon fara.
Citera
2004-01-09, 14:41
Bannlyst
Hur fan kan du ha haft en dunk i 2 år?
Skulle inte räcka en vecka hos mig.
Citera
2004-01-09, 15:08
Medlem
Rubbermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nads
Om jag inte har helt fel så finns det bäst före datum på mat eftersom bakterie och svamp tillväxten kan ha ökat till hälsovådliga nivåer (eller något annat fint)
Men den risken finns ju inte alls med sprit. Varken bakterier svamp eller virus får någon grogrund i sprit. Har aldrig sett en bäst före datum på sprit förr.
Så det ska nog inte vara någon fara.

Ren sprti har inget hållabrhetsdatum. Däremot likörer typ Baileys eller fruktlikör/ägglikör har bästföredatum p g a att det inte är rent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in