2004-01-09, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankard
Morsning

Jag har en liten dunk HB som är inte mindre än 2 år gammal. Kan det bildas farliga ämnen i den eller blir den bara allmänt dålig efter en tid ? Jag är lite sugen på att smaka den liksom Har slängt ner en näsa i den och det luktar inte gott, vasst på nå't vis. Har inget minne av att den gjorde det förut. Vad tror ni som är experter?

Det vassa som du känner med näsan kan vara att alkoholen har absorberat vissa ämen från plastdunken om spriten nu är så gammal. HickA kan där ha delvis rätt eftersom det ingår ättika i vissa plaster. Jag har själv haft HB i dunk i över ett halvår och känt att lukten förändrats. Men jag har blivit lika full o gla för det och synen har jag kvar. Men så länge som två år har jag ingen erfarenhet av. Har du själv gjort den eller vet med säkra källor var HB:t kommer ifrån så kan Du rena den genom kol en gång, är Du osäker på var den är gjord så bör Du testa den...
Det bästa att förvara HB eller annat brännvin längre tid är glas, inget annat. Och då håller det hur länge som helst.
Citera
2004-01-10, 01:29
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKÅNELAND
Hur fan kan du ha haft en dunk i 2 år?
Skulle inte räcka en vecka hos mig.

Alkoholist?
Citera
2004-01-10, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Alkoholist?
Fan vad du är dryg, sluta hänga efter mig. :mad:
Citera
2004-01-15, 21:40
Medlem
Tankards avatar
Anledningen till att jag har haft den så länge är att jag inte gillar sprit Köpte den i panik på nyårsafton för två år sedan, föredrar öl faktiskt.
Citera
2010-02-20, 09:00
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har aldrig hört talas om att bakterier kan växa i sprit, förutsatt vi talar om starksprit 40% eller liknande.

Har däremot tvingats kasta en baileys en gång, som var öppnad men inte rörd på flera år, det var nånslags mask som simmade i mitt glas
Citera
2010-02-20, 21:06
Medlem
Algebras avatar
Dagens bump, en 6 år gammal tråd.
Citera
2010-02-20, 22:20
Medlem
SixZs avatar
Vet att tråden är gammal, men köpte en flaska hemkört i glasflaska. Den är kolad en gång med ( Stenkol ) Eller vad han kallade det. Storms kol var det iaf, nu är det så att det smakar vasst så inåt *** och har en stickande "acetonisk" doft.. Vad kan det vara? När jag drack den efter att han inhandlat den så smakade det bra. Men 1 månad efter smakar den aceton..

Vad har hänt? Går de o dricka? Hur förebygger man det?
Citera
2010-02-21, 21:29
Medlem
Algebras avatar
Testa att kola det själv och se hur det blir då, blir det inte bättre av det så skulle jag hälla ut det.
Citera
2010-02-21, 22:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixZ
Vet att tråden är gammal, men köpte en flaska hemkört i glasflaska. Den är kolad en gång med ( Stenkol ) Eller vad han kallade det. Storms kol var det iaf, nu är det så att det smakar vasst så inåt *** och har en stickande "acetonisk" doft.. Vad kan det vara? När jag drack den efter att han inhandlat den så smakade det bra. Men 1 månad efter smakar den aceton..

Vad har hänt? Går de o dricka? Hur förebygger man det?
Är det plastissprit?
För det låter som så, pga smak förändringen efter ett tag.

Bara kola om den så blir det bra igen, dock om du inte kan kola så läs upp dig.
Citera
2010-02-22, 23:39
Medlem
nnncs avatar
För att konservera små mängder sprit är glas idealiskt. För stora mängder (hundra/tusen-tals liter) är rostfritt stål smidigast (men dyrt).

För att förvara däremot så gör ett ekfat nytta.

Citat:
Ursprungligen postat av Algebra
Dagens bump, en 6 år gammal tråd.

Frågan är ju, finns spriten kvar hos TS.
Citera
2010-02-23, 09:47
Medlem
charkovs avatar
Väl försluten i en glasflaska kan nog sprit förvaras där i evigheters evigheter.
Under förutsättning spriten är helt ren. Ot, mysko tråd f ö!.
Citera
2010-02-23, 11:26
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixZ
Men 1 månad efter smakar den aceton

Jag, hade kastat den. Nåt kanske gick snett vid tillverkningen och du blir sjuk av att dricka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in