2013-04-10, 10:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Vad får dig att tro att Gud, som har skapat allt, inte kan blåsa luft i någons näsborrar utan att använda mun mot mun metoden? Jag tog bara upp det som ett exempel på hur en människa ibland lyckas återuppliva nån som drabbats av andningsstillestånd.

Falsk analogi.

Citat:
Din ande är ditt sinne, det är alla bibelöversättare överens om. Din ande är alltså ditt förstånd.

Varför har "förstånd" då så låg status inom abrahamismens olika fascist-falanger?

Citat:
Vad vet du om var jag har varit eller vad jag har upplevt? Ingenting annat än vad jag har sagt om det hittils. So blow it out your *ss.

Vad HAR du då 'upplevd'; du verkar vara mycket inkompetent på det området.
Citera
2013-04-10, 11:50
Medlem
Nej Hermandad, du har inte förstått mycket av det jag försöker förklara.

Inte heller verkar du ha kunskap om mun-mot-mun metoden, då håller man
nämligen nämligen näsborrarna ihoptryckta och luften passerar ej genom näsan.

Ande och förstånd är inte samma sak, inte på något sätt och vis.

Om du vill kan du följa med på "andlig charterresa", en gruppresa där du inte
behöver vara rädd, alla kommer hem igen, erfarenheterna från resan kan du
få hjälp med att bearbeta av människor med förankring i västerländsk tradition.

Jesus kände till denna typ av resor, han sa att vi inte behöver åka på sådana
längre för att han ska skicka en hjälpare, Den Helige Ande som skall undervisa oss
och lära oss allt. Hjälparen beskrivs ofta som en person. Treenigheten, Yes!

Även inom de kulturer där anderesor är frekvent förekommande känner man till
Jesus, även ett antal av olika andliga figurer är välbekanta för de som ofta
vistas i denna dimension.

Med ditt "trotsiga barnet" beteende kommer du ingenstans, det bekommer mej
inte alls om du vill sitta på pojkrummet och läsa om äventyr istället för att
uppleva dem själv.
Citera
2013-04-10, 12:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, men "ande" är många gånger en ganska oprecis översättning från hebreiska vad jag har förstått. Se t.ex:

The Hebrew terms נפש nephesh (literally "living being"), רוח ruach (literally "wind"), נשמה neshama (literally "breath"), חיה chaya (literally "life") and יחידה yechidah (literally "singularity") are used to describe the soul or spirit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul#Judaism

Ursprungligen fick ju människan liv via ett inblåsande av Guds ande, alltså ett visst begränsat mått av denna ande. Att Jahve sedan kan låta vissa människor (eller hela grupper) få mer av hans Ande är nog att tolka som mer troligt i förhållande till GT (och delar av NT).

Alltså; det är i grunden samma ande men man kan få mer eller mindre av den. Jesus Nasaréen ansåg säkert att han var helt uppfylld av Guds ande, medan "vanliga" människor enbart hade basic-versionen.
Kolla in här för användningen av ruach avseende Job 33:4; den varierar stort i betydelse i bibeln men alla de citerade bibelöversättningar över 33:4 (New Amerikan Standard Bible, King James Bibel with Strong's och Biblos Interlinear Bible) stödjer din tolkning att det är Guds Ande, The Spirit of God has made.
Inte breath som i tex Jeremiah 10:14, inte the wind som i Jeremiah 10:13 eller något annat utan alla ger Guds Ande, The Spirit of God.

http://biblesuite.com/hebrew/ruach_7307.htm
Senast redigerad av MeanME 2013-04-10 kl. 12:19.
Citera
2013-04-10, 12:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semuria
Om du vill kan du följa med på "andlig charterresa", en gruppresa där du inte
behöver vara rädd, alla kommer hem igen, erfarenheterna från resan kan du
få hjälp med att bearbeta av människor med förankring i västerländsk tradition.

Utan att vara konfronterande vill jag påpeka, att även ateismen .... i några av dens versioner .... har sine erfarenheter, 'upplevelser' o.dyl. av dessa fenomen.

Teismen har inte ett monopol eller patent på 'andlighet' (som 'upplevelse), och definitivt inte heller på begreppet 'andlighet'.

Citat:
Jesus kände till denna typ av resor, han sa att vi inte behöver åka på sådana
längre för att han ska skicka en hjälpare, Den Helige Ande som skall undervisa oss
och lära oss allt. Hjälparen beskrivs ofta som en person. Treenigheten, Yes!

Det flyttar bara målstolparna; se iövrigt ovan.

Citat:
Även inom de kulturer där anderesor är frekvent förekommande känner man till
Jesus, även ett antal av olika andliga figurer är välbekanta för de som ofta
vistas i denna dimension.

Det finns en komplex granskning av detta, som eventuellt ledar till, att om någon ger sig ut på en 'andlig resa' MED ett bagage av doktriner, då blir doktrinerna till ett självuppfyllande 'loop' i upplevelsen.
Citera
2013-04-14, 20:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Så begreppet verkar på många håll ha olika betydelser - jag köper i stort din tolkning, men vill ändå hävda att Bibeln på många ställen också ger stöd för andar som något från Gud men som ändå är distinkta från Guds ande.

Ja, man får ju ha i åtanke att den tidiga (distinkta) judendomen vara en monolatri där även vissa spår efter en animistisk världsbild säkert levde kvar. Tanakh listar ju ett flertal "andar"; t.ex. kunskapens ande, kraftens ande eller lögnens ande. Det är väl rimligt att anta att dessa "andar" är rester av tidigare gudomar vars attribut Jahve övertog. Den som dock envist har stannat kvar är just Guds ande, vilket indikerar på att denna ande intog en särställning. Jag vill ju som sagt hävda att det ursprungligen handlade om Ashera.
Citera
2013-04-14, 20:06
Medlem
Asurmans avatar
Religion ska inte vara logiskt. Du ska bara acceptera det som det är.
Citera
2013-04-14, 20:06
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Det är nåt helt annat än vad din översättning säger eller hur?

Mmm, men då får du ta upp det med översättarna i Bibel2000. Jag utger mig inte att vara en fena på vare sig koinegrekiska, hebreiska, arameiska etc. Inte heller har jag speciellt högt förtroende för lekmän som sitter hemma och översätter på sin kammare med hjälp av diverse lexikon.
Citera
2013-04-14, 20:12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kolla in här för användningen av ruach avseende Job 33:4; den varierar stort i betydelse i bibeln men alla de citerade bibelöversättningar över 33:4 (New Amerikan Standard Bible, King James Bibel with Strong's och Biblos Interlinear Bible) stödjer din tolkning att det är Guds Ande, The Spirit of God has made.
Inte breath som i tex Jeremiah 10:14, inte the wind som i Jeremiah 10:13 eller något annat utan alla ger Guds Ande, The Spirit of God.

http://biblesuite.com/hebrew/ruach_7307.htm

Ja, precis. Författarna i Bibel2000 är ju av liknande tankegångar:

Den skildras i bibeln som en direkt gåva av Gud: han har blåst in sin egen andedräkt i människan (Job 33:4; jfr 1 Mos 2:7). En livskraft av samma art tänks alltså förena Gud och människa.

http://www.bibeln.se/las/uppslagsdel/a/ande
Citera
2013-04-15, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Mmm, men då får du ta upp det med översättarna i Bibel2000. Jag utger mig inte att vara en fena på vare sig koinegrekiska, hebreiska, arameiska etc. Inte heller har jag speciellt högt förtroende för lekmän som sitter hemma och översätter på sin kammare med hjälp av diverse lexikon.
Jag behöver inte ta upp nånting när det gäller tolkning av skriften med ateister. Jag har visat dig en översättning som INTE är gjord av mig.

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/num27.pdf

Och där står inte samma sak som i den översättning du hänvisar till. Så det är upp till dig att bevisa att din version stämmer när jag och alla andra som läser inser att den engelska översättningen i min länk säger nåt helt annat än:

Om du vill fortsätta hävda att ALLA människor har Guds ande, förklara då varför djur INTE förstår det som kommer från Guds ande, liksom naturliga människor, som INTE fått Guds heliga ande, INTE förstår det som kommer från Gud. För om djur och barbariska, bestialiska människor hade haft Guds heliga ande, då hade Gud varit ansvarig för deras handlingar, inklusive mord, trots att Gud FÖRBJUDER dråp. Kan du få ihop det och förklara det på ett logiskt sätt så har du vunnit, broder.
Citera
2013-04-15, 14:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag behöver inte ta upp nånting när det gäller tolkning av skriften med ateister.

Det är ju étt sätt att komme undan konsekvenserna av din egen inkompetens.

Citat:
Om du vill fortsätta hävda att ALLA människor har Guds ande,

Jag kanske har missat det, men har Varangian hävdat detta som sin egen åsikt?

Citat:
förklara då varför djur INTE förstår det som kommer från Guds ande, liksom naturliga människor, som INTE fått Guds heliga ande, INTE förstår det som kommer från Gud. För om djur och barbariska, bestialiska människor hade haft Guds heliga ande, då hade Gud varit ansvarig för deras handlingar, inklusive mord, trots att Gud FÖRBJUDER dråp. Kan du få ihop det och förklara det på ett logiskt sätt så har du vunnit, broder.

Vilken 'gud' talar du om? Iövrigt har jag själv en 'helig ande' och den får mig inte till att svamla såsom du gör, så din självgoda elitism är mycket suspekt.
Citera
2013-04-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är ju étt sätt att komme undan konsekvenserna av din egen inkompetens.

Jag kanske har missat det, men har Varangian hävdat detta som sin egen åsikt?
Nej, jag undviker helst en tröttsam djävul som du. Det har alltså inget med din inkompetens att göra.

Han hävdar att alla har Guds ande, ja, för han menar att vi inte har en egen ande utan att den kommer från Gud. Jag däremot säger att vi har en egen ande och att vår ruach inte är samma ande som Guds heliga ande.
Citera
2013-04-15, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej, jag undviker helst en tröttsam djävul som du.

Ovan skrivar du generellt om ateister som enligt dig inte kan diskutera ditt bibel-pladder. Nu är det såna som jag, som skall undvikas. Hur vill du ha det?

Citat:
Det har alltså inget med din inkompetens att göra.

Pladder. Det är bara din vanliga megalomani som talar .... jag kan diskutera treenigheten lika kompetent som du ... sannoliken bättre.

Citat:
Han hävdar att alla har Guds ande, ja, för han menar att vi inte har en egen ande utan att den kommer från Gud. Jag däremot säger att vi har en egen ande och att vår ruach inte är samma ande som Guds heliga ande.

Jag avvaktar Varangians svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in