Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Här böjer man knä inför Jesus och kallar han för Herre - Det är såpass viktigt att kalla Jesus för herre - att man bland annat baserar hela frälsningen på just den bekännelsen.
I "herre" bör man nog inte fästa så stor vikt vid själva titeln, utan snarare på vad den förmedlar - man erkänner Jesus som härskare och sig själv som undersåte. Samma mening förmedlar termer som "Guds son" (också en kunglig titel, om än inte exklusivt sådan), "Messias/Kristus" (en kunglig titel), o.s.v. Vi hittar bekännelser med alla dessa titlar i Bibeln; i vissa fall kombineras alla tre titlar, som i Rom 1:4.
Det finns en hierarki, tydlig hos Paulus, med vanliga människor som undersåtar (där kvinnor dessutom är undersåtar till män, enl. Paulus), Jesus som herre över människorna och Gud som herre över Jesus. Detta uttrycker han t.ex. i 1 Kor 11:3:
"Nu vill jag att ni skall veta att Kristus är varje mans huvud, att mannen är kvinnans huvud och att Gud är Kristi huvud."
Detta verkar vara innebörden - dvs att bekänna att Jesus är härskare, speciellt utvald av Gud, och vi är undersåtar; om den specifika titeln sedan är "Kristus", "herre", "Guds son", etc. verkar vara av sekundär betydelse i relation till vad dessa titlar
förmedlar, och
vad man faktiskt bekänner genom att använda dem.
Citat:
Ser man till Uppenbarelseboken kapitel 5:11-14 - får Jesus samma ära som Gud själv.
Och ser man till 1 Krön 29:20 så får David samma ära som Gud - dvs folket faller på knä inför David och Gud, Gud och kungen. Vi ser inte något annat i Uppenbarelseboken, utan där faller man på knä inför Gud
och Jesus - inte inför Gud-Jesus.
"Den som sitter på tronen [Gud], honom och Lammet [Jesus] tillhör lovsången". Uppenbarelseboken talar även om att Jesus
"älskar oss och har löst oss från våra synder med sitt blod och som har gjort oss till ett kungadöme, till präster åt sin Gud och fader"; Jesus beskrivs inte som Gud, utan Gud beskrivs som 1) Fadern, 2) som någon som är Jesu Gud, 3) som någon Jesu kungadöme är underordnat.
Vad vi verkar se i lovsångerna riktade till Gud och Jesus är alltså lovsånger riktade till Gud och den kung/Messias/Kristus/son han utsett för att styra över kungadömet tills det återigen lämnas över till Gud. Dvs en lovsång till Gud och till Jesus som den messianska härskaren, som Kristus i ett ord. Återigen, jag ser inte riktigt hur varelser som ärar Gud och deras kung - vilket är vanligt i Bibeln - skulle innebära att kungen som de ärar tillsammans med Gud också är Gud. Är i så fall också de gammaltestamentliga kungarna som äras Gud?
Citat:
Sig mig BRT - När Gud sade till Jesaja i Jes 42:
"8Jag är Herren, detta är mitt namn.
Jag delar inte min ära med någon,
inte min berömmelse med gudabilder."
Vad mer skulle man förvänta sig - då det kommer till det slutliga beviset att Jesus är Gud?
"Herren" här är YHWH i originaltexten, vilket inte skrivs ut utan ersätts med "Herren". "Herren" i NT motsvaras inte av samma Gudsnamn - Gud säger alltså inte "Herren (grek. "kyrios" el. hebr. "adon"), detta är mitt namn", utan "YHWH (Gudsnamnet), detta är mitt namn" i originaltexten. "Jag delar inte min ära med någon" bör nog förstås som "det finns ingen Gud förutom jag"; att andra
kan äras tillsammans med Gud - vilket är något annat - är klart i såväl Gamla som Nya Testamentet. Varken i GT eller NT ses det som något kontroversiellt att t.ex. "ära Gud och kungen" eller "ära Gud och X" - ifall X uppfattas som någon som själv ärar Gud, gör Guds verk el. dyl.
Citat:
Med en enklare men ändå samma fråga: Vad behövs beskrivas för att verkligen fastslå att Jesus är Gud?
Det bör stå något om det i Bibeln. Det bör alltså inte vara en fråga som helt och hållet hänger på ett fåtal korta, lösryckta verser som alla kan översättas och/eller tolkas på andra vis. Och om vi antar att Bibelns författare byggde sina texter på denna förståelse så bör vi inte hela tiden se Jesus behandlad som någon annan än Gud, och vi bör inte hitta verser som "så har vi bara en Gud, fadern...", eller Jesus som kallar Fadern för "dig, den ende sanne Guden" (inte "mig" eller "oss"), Jesus som hävdar att hans lära antingen kommer från honom själv eller från Gud, Jesus som kallas Guds tjänare, Gud som kallas "Jesu Kristi Gud" och Jesu Kristi "Gud och Fader", Jesus som kallar Gud för "min fader och er fader, min Gud och er Gud", vi skulle inte förvänta oss fraser som "Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus", vi skulle inte förvänta oss att Jesus och Gud beskrivs ha olika viljor, att Fadern sägs vara större än Jesus, att Jesus "vunnit" sin plats bredvid Gud p.g.a. hans gärningar, att Jesus finns vid Guds högra sida, o.s.v. Åtminstone en gång i NT:s 27 böcker skulle man kanske också kunna vänta sig titlar som "Gud Sonen" - vilka blev väldigt vanliga senare, när läran om Jesus som Gud själv hade etablerats.