2013-04-04, 20:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Gud ÄR en ande, men han HAR också en ande. Därför ÄR Guds ande ingen person eftersom vi är skapade till Guds avbild och vår ande inte är vår kropp utan vårt förstånd.

Tvärtom snarare, det beskrivs som Jahve har en ande. Denna ande presenteras emellanåt som en slags gudomlig medregent.

Så om det är någon som skall bort från den s.k. treenigheten är det snarare Jesus Nasaréen än Guds ande.
Citera
2013-04-04, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Tvärtom snarare, det beskrivs som Jahve har en ande. Denna ande presenteras emellanåt som en slags gudomlig medregent.

Så om det är någon som skall bort från den s.k. treenigheten är det snarare Jesus Nasaréen än Guds ande.
Det är ju det jag säger, att Yahweh HAR en ande. Människor HAR också en ande och den har i sort sett samma funktioner som Guds ande.

Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds ande. 1Kor 2:10-11

Visst, Guds ande har fler funktioner, men grunden är densamma efftersom vi är skapade till Guds avbild. Så Guds ande är ingen person, lika lite som endast vår ande (vårt förstånd) är en person. Vi består av kropp, själ och ande, liksom Gud. Ja, Gud har en kropp med ansikte, rygg och händer och allting.

Det du missar är att Fadern kallas Anden också. Fadern ÄR alltså Anden som nämns i treenigheten. Så återigen: Fadern ÄR en ande och kallas därför Anden, men han HAR också en ande. i det ena fallet handlar det alltså om en andeVARELSE, i det andra fallet om anden, dvs förståndet.

Det finns ingen teenighet och Jesus ska absolut inte bort för han har fått makt + ett uppdrag av Gud (Ps 110) och den ställningen har han jvar ända fram till den dag då uppdraget att lägga alla fiender under sig är slutfört (1Kor 15:24-25).
Citera
2013-04-04, 21:13
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det är ju det jag säger, att Yahweh HAR en ande. Människor HAR också en ande och den har i sort sett samma funktioner som Guds ande.

Anden utforskar allt, också djupen i Gud. Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? Så vet heller ingen vad som är i Gud utom Guds ande. 1Kor 2:10-11

Visst, Guds ande har fler funktioner, men grunden är densamma efftersom vi är skapade till Guds avbild. Så Guds ande är ingen person, lika lite som endast vår ande (vårt förstånd) är en person. Vi består av kropp, själ och ande, liksom Gud. Ja, Gud har en kropp med ansikte, rygg och händer och allting.

Det du missar är att Fadern kallas Anden också. Fadern ÄR alltså Anden som nämns i treenigheten. Så återigen: Fadern ÄR en ande och kallas därför Anden, men han HAR också en ande. i det ena fallet handlar det alltså om en andeVARELSE, i det andra fallet om anden, dvs förståndet.

Det finns ingen teenighet och Jesus ska absolut inte bort för han har fått makt + ett uppdrag av Gud (Ps 110) och den ställningen har han jvar ända fram till den dag då uppdraget att lägga alla fiender under sig är slutfört (1Kor 15:24-25).
Jisses vad du kan hitta på, du har ju talang för sagoberättelser, sökt in på scenskolan hitills bästa improviserade skitsnack? nä tusan, det ger inte lika mkt flis.
Citera
2013-04-04, 21:14
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Människor HAR också en ande och den har i sort sett samma funktioner som Guds ande.

Nej, människan har ingen egen ande. Det är Guds ande som upprätthåller livet.

Citat:
Så Guds ande är ingen person, lika lite som endast vår ande (vårt förstånd) är en person.

Det är en lite märklig tolkning i förhållande till bibeltexterna. Guds ande beskrivs emellanåt som en personlighet som sagt, ofta som en större människovän än Jahve själv. Ibland beskrivs denna ande, även kallad Visheten, som en medregent:

4Ge mig visheten som delar tronen med dig,
uteslut mig inte från dem som får tjäna dig.

Vish 9:4

Citat:
Det du missar är att Fadern kallas Anden också.

Var kallas Jahve för anden?
Citera
2013-04-04, 21:38
Medlem
Citat:
Nej, människan har ingen egen ande. Det är Guds ande som upprätthåller livet.

Det är en lite märklig tolkning i förhållande till bibeltexterna. Guds ande beskrivs emellanåt som en personlighet som sagt, ofta som en större människovän än Jahve själv. Ibland beskrivs denna ande, även kallad Visheten, som en medregent:

Var kallas Jahve för anden?
Människan har ingen egen ande? Vad står det här?

Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? 1Kor 2:11

Den luft vi andas kallas pneuma, det är livsanden omtalad i bibeln. Men sen har vi en egen ande också, som är vårt förstånd. Dessutom finns det andeVARELSER som kallas andar. Jag har kollat upp allt det här så det är bara att acceptera.

När bibeln enligt dig talar om Guds ande som en personlighet menas PERSONEN som kallas Anden, inte Guds ande.

Så när någon regerar med vishet och förstånd är de medregenter? Och personer därtill? Som en liten djävul på axeln?

Herren är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Så Herren kallas Anden. Återigen skiljer Paulus på Anden som person och Guds ande.
Citera
2013-04-04, 21:52
Medlem
Citat:
Då är det inte fel att kalla Jesus gud. För Jesus är ju lik Gud, både till utseendet och uppträdandet. Den som har sett mig har sett Fadern sa han.

Så vitt jag har förstått det så avfärdar du treenigheten men tror samtidigt att Jesus är Gud?

Eller förklara det tydligare...
Senast redigerad av Kamora 2013-04-04 kl. 21:55.
Citera
2013-04-04, 21:59
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Människan har ingen egen ande? Vad står det här?

Vem vet vad som finns i människan utom människans egen ande? 1Kor 2:11

Fast kanske bör du använda en mer korrekt bibelöversättning?

11Vem utom anden i människan vet vad som finns i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud.

1 Kor 2:11

Ser du skillnaden?

Citat:
Den luft vi andas kallas pneuma, det är livsanden omtalad i bibeln. Men sen har vi en egen ande också, som är vårt förstånd. Dessutom finns det andeVARELSER som kallas andar. Jag har kollat upp allt det här så det är bara att acceptera.

Människan ande utgår från Guds ande. Det är bara att läsa bibeln. Att sedan begreppet "ande" är mångfacetterat är självklart. Det kan betyda flera olika saker beroende på kontext, ursprungligen talar vi alltså om ett hebreiskt begrepp, inte ett grekiskt.

Citat:
När bibeln enligt dig talar om Guds ande som en personlighet menas PERSONEN som kallas Anden, inte Guds ande.

Ja, de är rimligen de samma. Faktum kvarstår att visheten beskrivs som en medregent och att denne Guds ande verkar sköta de flesta kontakter mellan Jahve och människorna. Lite som den grekiska Hermes.

Citat:
Herren är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet. 2Kor 3:17

Så Herren kallas Anden. Återigen skiljer Paulus på Anden som person och Guds ande.

Vad Paulus anser är irrelevant i koppling till Tanakh, han hade sina egna skumma idéer som inte har stöd i texten.
Citera
2013-04-04, 22:15
Medlem
Citat:
Fast kanske bör du använda en mer korrekt bibelöversättning?

Människan ande utgår från Guds ande. Det är bara att läsa bibeln.

Vad Paulus anser är irrelevant i koppling till Tanakh, han hade sina egna skumma idéer som inte har stöd i texten.
Du kan kolla den grekiska här:

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/1co2.pdf

Och där står precis det jag säger: att människan har en EGEN ande FÖRUTOM Guds ande, som ju bara innehas av andliga människor. Om det nu är så som du säger att livsanden utgår från Gud, vill du då påstå att onda människor också har Guds ande? Och att Gud då alltså upprätthåller ondskan? Det är bara en människa med ett klent förstånd som kan tänka så.

Även Jesus kallar Fadern Anden.

Därför säger jag er: All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Mat 12:31
Citera
2013-04-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Så vitt jag har förstått det så avfärdar du treenigheten men tror samtidigt att Jesus är Gud?

Eller förklara det tydligare...
Det är ett välkänt faktum att Sonen sitter på Guds tron och har fått ALL makt i himlen och på jorden. Varför skulle man inte kunna kalla honom gud då? Läs mina svar i tråden så kanske det klarnar.
Citera
2013-04-04, 22:28
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Du kan kolla den grekiska här:

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/NTpdf/1co2.pdf

Mmm, men nu citerade jag ur Bibel2000, den senaste översättningen där akademiska språkvetare har deltagit i översättningsarbetet.

Citat:
Även Jesus kallar Fadern Anden.

Därför säger jag er: All synd och hädelse skall människorna få förlåtelse för, men hädelse mot Anden skall inte förlåtas. Mat 12:31

Nej, tvärtom. Du kan häda mot både Fadern och Sonen men inte mot Anden. Jmf. med:

6Ty visheten är en ande som älskar människan,
den överser inte med vad hädaren säger.

Vish 1:6
Citera
2013-04-04, 22:47
Medlem
Citat:
Mmm, men nu citerade jag ur Bibel2000, den senaste översättningen där akademiska språkvetare har deltagit i översättningsarbetet.

Nej, tvärtom. Du kan häda mot både Fadern och Sonen men inte mot Anden. Jmf. med:

6Ty visheten är en ande som älskar människan,
den överser inte med vad hädaren säger.

Vish 1:6
Nej, det gjorde du inte.

Vem utom anden i människan vet vad som är i människan? Ingen utom Guds ande vet heller vad som finns i Gud. 1Kor 2:11 bibel2000

Din version är en teologisk tolkning.

Det stämmer inte för det nämns bara 2 i Matteus, Anden och Sonen. Och det beror förstås på att Anden är Fadern. Fadern är enligt bibeln större än Sonen, och enligt treenigheten är Anden den minste av de. Trots det säger du att Anden får den högsta äran för man får häda Sonen och Fadern men inte Anden. Hela treenigheten är ologisk och du bekräftar och förstärker bara den uppfattningen med det du skriver här. Du har inte lyckats visa att det är Guds ande som avses i texten. Desutom var Salomo ingen profet.
Citera
2013-04-04, 22:48
Medlem
Citat:
Nej, JV erkänner inte Jesu gudomlighet. De förkastar treenigheten. Berätta gärna hur annars.

Jehovas vittnen menar att Jesus är en gud, att han är gudomlig så som även många andra kallas för gudar och är gudomliga. Men Jesus är inte Gud med stort G.

Jag förstår inte hur du menar, du började den här tråden med att skriva: "Treenigheten är en lögn", men nu låter det som att du stödjer treenigheten eftersom Jesus är gudomlig, har jag missförstått dig? Kan du förtydliga detta?

Citat:
Jag är inte och har aldrig varit med i nån kyrka eller sekt.

Ok, vad är du då? Är du troende? Kallar du dig för kristen? Har du ingen samhörighet med andra kristna, menar du att du är ensam i världen med dina tankar och tolkningar?

Citat:
Vem är det du ställer frågan till? Nej, jag är inte muslim. Har jag nånsin citerat koranen?

Det var till dig jag ställde frågan.
Ok, när jag läste en del av dina tidigare inlägg så fick jag den uppfattningen.

Citat:
Tro inte på vad blackjewel skriver. Hon har antytt att jag skulle vara muslim flera gånger och jag har dementerat det lika många gånger. Fram till nu för hennes alster är inte värda att bemötas.

Jag drog inte min slutsats på grund av blackjewels inlägg, utan på grund av vad du skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in