2008-12-19, 09:36
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Nej jag är inte fiende till Jesu ord, men enligt danielf själv, så hatar han den kyrka som jag tillhör, och samtidigt så påstår han sig följa Jesus.
Ja, just därför. Att följa Jesus brukar innebära ett utanförskap. För kyrkorna har ju alltid burit ut dem som säger att: "Så här står det i bibeln". Eller: "Så här säger Jesus." Precis som du behandlar DanielF och andra som citerar Jesu egna ord.

Ja du går ju så långt att du kallar de som citerar Jesus för en högmodig satan. Skulle du inte bedja för dina fiender?

Det tråkiga är ju att det är Jesus som ärdin fiende.
Citat:
Om han hade följt Jesus och ansett sig själv vara fiende till kyrkan så skulle han älska kyrkan, eftersom Jesus egna ord löd: "Du skall älska din fiende"
Hur kan kan du begära att en rättfärdig man som älskar Jesus också skall älska satans synagoga? Man kan ju inte älska både den himmelske Fadern och djävulen. Antingen så älskar man den ene och hatar den andre. Så sa då Jesu i varje fall.

Citat:
Som svar på din fråga. Ja, jag älskar Danielf!
På vad sätt älskar du DanielF mer än du anklar honom för att inte älska dig som fiende till Jesu egna ord?
I alla dina svar till honom så har du visat hur du föraktar, hånar och begabbar hans kärlek till Jesu egna ord. Alla dina inlägg går ut p åatt trampa på hans kärlek till Jesus. Du hatar ju DanielF mer än att du älskar honom.
Citera
2008-12-19, 09:46
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Ja, just därför. Att följa Jesus brukar innebära ett utanförskap. För kyrkorna har ju alltid burit ut dem som säger att: "Så här står det i bibeln". Eller: "Så här säger Jesus." Precis som du behandlar DanielF och andra som citerar Jesu egna ord.

Ja du går ju så långt att du kallar de som citerar Jesus för en högmodig satan. Skulle du inte bedja för dina fiender?

Det tråkiga är ju att det är Jesus som ärdin fiende.

Hur kan kan du begära att en rättfärdig man som älskar Jesus också skall älska satans synagoga? Man kan ju inte älska både den himmelske Fadern och djävulen. Antingen så älskar man den ene och hatar den andre. Så sa då Jesu i varje fall.

På vad sätt älskar du DanielF mer än du anklar honom för att inte älska dig som fiende till Jesu egna ord?
I alla dina svar till honom så har du visat hur du föraktar, hånar och begabbar hans kärlek till Jesu egna ord. Alla dina inlägg går ut p åatt trampa på hans kärlek till Jesus. Du hatar ju DanielF mer än att du älskar honom.

Okey, då det kommer till högmodet har jag en fråga. Vart i bibeln säger Jesus att vi blir Gud när vi tror på honom? Högmodet är ju när vi vill bli som Gud, och du tror ju att du blir Gud när du tror på Guds son.
Och högmod kommer ifrån Satan!

Jesus är inte min fiende, däremot så är Satan min fiende.

Du skriver: "På vad sätt älskar du DanielF mer än du anklar honom för att inte älska dig som fiende till Jesu egna ord?
I alla dina svar till honom så har du visat hur du föraktar, hånar och begabbar hans kärlek till Jesu egna ord. Alla dina inlägg går ut p åatt trampa på hans kärlek till Jesus. Du hatar ju DanielF mer än att du älskar honom."

Carro: Därför att Jesus sade "Du skall älska din fiende" Och Daniel sade att han hatade kyrkan, vilket skulle strida med Jesu egna ord om nu Daniel anser att kyrkan är hans fiende, vilket man märkte på hans tal! Om ni har fått den bilden av mig att jag föraktar, hånar och begabbar mig emot er, så får ni förlåta mig. Det var inte meningen att göra det, utan endast ge er sanningen om evangeliet. Genom tron på Jesus Kristus så blir vi Guds barn, vi blir alltså inte Gud genom att tro på Jesus, utan vi blir alltså pånyttfödda och därmed föds vi in i Kristikropp som är ETT med Jesus Kristus.
Citera
2008-12-19, 09:56
Medlem
Dags avatar
Citat:
Nej jag är inte fiende till Jesu ord, men enligt danielf själv, så hatar han den kyrka som jag tillhör, och samtidigt så påstår han sig följa Jesus. Om han hade följt Jesus och ansett sig själv vara fiende till kyrkan så skulle han älska kyrkan, eftersom Jesus egna ord löd: "Du skall älska din fiende"

Som svar på din fråga. Ja, jag älskar Danielf! Jag älskar dig också, men det är eran lära som jag absolut inte gillar, att ni påstår er vara Gud.
Jag påstår inte detta. Det är ju Jesus som säger detta:
"25 Jesus svarade dem: "Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig.

26 Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får.

27 Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig.

28 Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand.

29 Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.

30 Jag och Fadern äro ett."

31 Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom.

32 Men Jesus sade till dem: "Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?"

33 Judarna svarade honom: "Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa."

34 Jesus svarade dem: "Det är ju så skrivet i eder lag:
’Jag har sagt att I ären gudar.’

35 Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till — och skriften kan ju icke bliva om intet

36 huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen?

37 Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke.

38 Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern."

39 Då ville de åter gripa honom, men han gick sin väg undan deras händer.
(Joh. 10:25-39.)

Jag hoppas du lägger märke till kriterierna:
A. "han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till "
B. "I tron mig icke, ty I ären icke av mina får"
C. "Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern"

Alltså: Fadern är i mig och jag är i Fadern. Fadern och jag är ett. Och lika mycket som Fadern är Gud så är jag Gud. Och om du än inte tror mig; så skall du fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern när jag gör hans gärningar. För vilken av dessa goda gärningar är det som du vill stena mig?
Citera
2008-12-19, 10:03
Medlem
Dags avatar
Citat:
utan vi blir alltså pånyttfödda och därmed föds vi in i Kristikropp som är ETT med Jesus Kristus.
Men om nu en läkare opererar in en kroppsdel i mig så är väl också den inopererade kroppsdelen samma som det jag är?
Den delen växer ju fast och ihop i mig och samma blod som pumpas runt i min övriga kropp pumpas ju runt i den inopererade kroppen. Skulle däremot kroppen uppleva delen som inopererades som en främmande del så skulle ju min kropp stöta ut den och den blev då aldrig det jag är.

Är jag ETT med Jesus så är jag ju det han är: alltså lika mycket Gud som han är.
Citera
2008-12-19, 10:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Jag påstår inte detta. Det är ju Jesus som säger detta:
"25 Jesus svarade dem: "Jag har sagt eder det, men I tron mig icke. De gärningar som jag gör i min Faders namn, de vittna om mig.

26 Men I tron mig icke, ty I ären icke av mina får.

27 Mina får lyssna till min röst, och jag känner dem, och de följa mig.

28 Och jag giver dem evigt liv, och de skola aldrig någonsin förgås, och ingen skall rycka dem ur min hand.

29 Min Fader, som har givit mig dem, är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.

30 Jag och Fadern äro ett."

31 Då togo judarna åter upp stenar för att stena honom.

32 Men Jesus sade till dem: "Många goda gärningar, som komma från min Fader, har jag låtit eder se. För vilken av dessa gärningar är det som I viljen stena mig?"

33 Judarna svarade honom: "Det är icke för någon god gärnings skull som vi vilja stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa."

34 Jesus svarade dem: "Det är ju så skrivet i eder lag:
’Jag har sagt att I ären gudar.’

35 Om han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till — och skriften kan ju icke bliva om intet

36 huru kunnen då I, på den grund att jag har sagt mig vara Guds Son, anklaga mig för hädelse, mig som Fadern har helgat och sänt i världen?

37 Gör jag icke min Faders gärningar, så tron mig icke.

38 Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern."

39 Då ville de åter gripa honom, men han gick sin väg undan deras händer.
(Joh. 10:25-39.)

Jag hoppas du lägger märke till kriterierna:
A. "han nu har kallat för gudar dem som Guds ord kom till "
B. "I tron mig icke, ty I ären icke av mina får"
C. "Men gör jag dem, så tron gärningarna, om I än icke tron mig; då skolen I fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern"

Alltså: Fadern är i mig och jag är i Fadern. Fadern och jag är ett. Och lika mycket som Fadern är Gud så är jag Gud. Och om du än inte tror mig; så skall du fatta och förstå att Fadern är i mig, och att jag är i Fadern när jag gör hans gärningar. För vilken av dessa goda gärningar är det som du vill stena mig?

Hejsan käre vän!

Ja detta bibelkapitel bevisar ju att Jesus är Gud, men vi som tror på Jesus blir inte Gud bara för att vi tror på honom, för Jesus var ju också människa. Vi blir Guds barn genom att tro på Jesus eftersom Jesus var Guds son. Det som du glömmer är detta: Herrens Ande är i dig när du tror på Jesus, eftersom detta är Faderns vilja - att du skall tro på hans son, och leva i kärleken till din Gud och nästa, eftersom Gud är kärlek. Fadern är i Sonen, och Sonen är Oss, då vi tror på Jesus Kristus. Men att vi skulle bli Gud bara för att hans son är i oss, är ju inte bibliskt vännen. Det som är Bibliskt är att vi blir - Guds barn då vi tror på Jesus Kristus som är Guds son!
Citera
2008-12-19, 10:06
Medlem
Dags avatar
Det var en tanke som kom till mig: du kanske tror att Gud är en farbror. Tror du det så kan jag förstå ditt resonemang. Men om du går till Johannes 1:1 så förklaras det där på ett bra sätt VAD Gud är frö något. Gud är en tanke = logos.

Det är nog därför du har bitit dig själv i foten så pass kraftigt.... du tror att Gud är en farbror.
Citera
2008-12-19, 10:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Men om nu en läkare opererar in en kroppsdel i mig så är väl också den inopererade kroppsdelen samma som det jag är?
Den delen växer ju fast och ihop i mig och samma blod som pumpas runt i min övriga kropp pumpas ju runt i den inopererade kroppen. Skulle däremot kroppen uppleva delen som inopererades som en främmande del så skulle ju min kropp stöta ut den och den blev då aldrig det jag är.

Är jag ETT med Jesus så är jag ju det han är: alltså lika mycket Gud som han är.

Jesus var också människa! Han var Sann Gud och Sann Människa! Jesus kom till världen för att ge oss evigt liv och föda oss på nytt. Han förkunnade om Guds rike som är Den heliga Anden. När Jesus uppstog på den tredje dagen så hade han besegrat döden, som "vad jag har förstått" är den siste fienden. När Jesus sedan satte sig på sin faders högra sida så hade Gud gett honom all makt i himlen och på jorden. Jesus sände Den heliga Anden till sina apostlar och därmed startade "Vad jag har förstått" Guds rike. Har du tänkt på en cool sak? Jesus förkunnade om Guds rike när han levde här på jorden. Men när han sedan hade uppstått så predikade Apostlarna om hans uppståndelse, och att man skulle börja tro på Jesus och sedan döpa sig i hans namn. Detta är alltså Guds rike inom oss, där Jesus är Kung, och vi blir ett med Herren Jesus Kristus, genom Den heliga Anden!
Citera
2008-12-19, 10:16
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Det var en tanke som kom till mig: du kanske tror att Gud är en farbror. Tror du det så kan jag förstå ditt resonemang. Men om du går till Johannes 1:1 så förklaras det där på ett bra sätt VAD Gud är frö något. Gud är en tanke = logos.

Det är nog därför du har bitit dig själv i foten så pass kraftigt.... du tror att Gud är en farbror.

Det som jag vet om Gud Fadern genom skriften är att han är Ande, Han är Helig, han är självexisterande - JAG ÄR, Han sitter på tronen och blir tillbedd av alla änglar i himlen, plus oss människor som tror på hans son, Gud är kärlekens Gud, nådens Gud, rättfärdighetens Gud, Livets Gud, Sanningens Gud och Ljusets Gud.
Citera
2008-12-19, 10:20
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Du är som grenen i vinstocken. I liknelsen så är Jesus vinstocken och vi som tror på Jesus blir grenarna i den vinstocken! Föreställ dig ett träd med grenar. Utan Jesus så kan vi inte bli Guds barn, men genom tron på Guds son så blir vi som en gren i trädet, och inte ett eget självständigt träd. Vi blir alltså barn till Gud genom tron på Jesus.
Citera
2008-12-19, 11:25
Medlem
Dags avatar
Citat:
Jesus var också människa! Han var Sann Gud och Sann Människa! Jesus kom till världen för att ge oss evigt liv och föda oss på nytt.
Nej, du ljuger.
Jesus sa att en människa måste födas av Ande. Jesus föder ingen.
Citat:
Han förkunnade om Guds rike som är Den heliga Anden.
Nej du ljuger.
Jesus sa att människan måste födas av Ande för att kunna gå in i Guds rike. Anden och riket är alltså inte samma sak.
Citat:
När Jesus uppstog på den tredje dagen så hade han besegrat döden, som "vad jag har förstått" är den siste fienden.
Nej du ljuger.
Det är inte den fysiska döden, då den köttsliga fysiska kroppen dör, som är en fienden. Jesus sa att den siom tror på honom skall leva om än han dör. Så den fysiska döden har ingen påverkan alls på det eviga livet.
Citat:
När Jesus sedan satte sig på sin faders högra sida så hade Gud gett honom all makt i himlen och på jorden.
Nej, du ljuger.
Studerar man den grekiska grundtexten så står det inte att Jesus var given all makt i himmel och på jord utan "bara" rättigheten att verka. Han hade en delegerad befogenhet att verka.
Citat:
Jesus sände Den heliga Anden till sina apostlar och därmed startade "Vad jag har förstått" Guds rike.
Nej du ljuger.
Jesus sa att Guds rike var invärtes i dem som han talade till. Och det sa han redan långt innan han blev mördad. Så det du "har förstått" är fel.
Citat:
Har du tänkt på en cool sak? Jesus förkunnade om Guds rike när han levde här på jorden. Men när han sedan hade uppstått så predikade Apostlarna om hans uppståndelse, och att man skulle börja tro på Jesus och sedan döpa sig i hans namn. Detta är alltså Guds rike inom oss, där Jesus är Kung, och vi blir ett med Herren Jesus Kristus, genom Den heliga Anden!
Konstig förkunnelse. Känner inte igen den tankegången från Jesu predikningar. Alltså ännu något som du själv har hittat på.
Citera
2008-12-19, 11:29
Medlem
Dags avatar
Citat:
Du är som grenen i vinstocken. I liknelsen så är Jesus vinstocken och vi som tror på Jesus blir grenarna i den vinstocken! Föreställ dig ett träd med grenar. Utan Jesus så kan vi inte bli Guds barn, men genom tron på Guds son så blir vi som en gren i trädet, och inte ett eget självständigt träd. Vi blir alltså barn till Gud genom tron på Jesus.
En gren växer normalt ut från trädet och blir en del av trädet. Grenen är därmed lika mycket träd som det övriga av trädet är trädet.
Som den himmelske Faderns barn ingår jag lika mycket i Gud som Fadern gör det.
Citera
2008-12-19, 11:39
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det som jag vet om Gud Fadern genom skriften är att han är Ande,
Upplysningsvis så är Gud Fader, Ande och Son. Fadern är inte Anden och Sonen är inte Anden utan Fadern är Fader och Anden är Ande och Sonen är Son.
Citat:
Han är Helig, han är självexisterande - JAG ÄR, Han sitter på tronen och blir tillbedd av alla änglar i himlen, plus oss människor som tror på hans son,
Gud är självexisterande och självreproducerande eftersom Gud är per definition Fader, Ande (Moder) och Son. Denna kombination är självexisterande och självreproducerande. Det är detta som är det högsta väsendet och det som har makten att frambringa; det som sitter på tronen. Någon annan typ funktion har ingen makt, kraft och förmåga.
Citat:
Gud är kärlekens Gud, nådens Gud, rättfärdighetens Gud, Livets Gud, Sanningens Gud och Ljusets Gud.
Varför slutar du din uppräkning där? Gud är ju det som skapar allt. Inte bara kärlek, nåd, rättfärdighet, liv sanning och ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in