2008-12-17, 12:08
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
Bara jag som läser de ovanstående inläggen och tänker "aha, Metodisterna"?
Skulle Jesus vara en Metodist? Tänk det har jag aldrig hört förut. Vad grundar du det på?
Citera
2008-12-17, 12:15
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Skulle Jesus vara en Metodist?
Det var iofs en intressant tanke, men jag fattar inte riktigt hur du lyckades tolka fram det från mitt inlägg... Jag tänkte främst på idén om ens rättfärdighet - eller godhet - som något man får arbeta fram själv; det var en av de bärande tankarna hos Wesley & co.
Citera
2008-12-17, 12:18
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det var iofs en intressant tanke, men jag fattar inte riktigt hur du lyckades tolka fram det från mitt inlägg... Jag tänkte främst på idén om ens rättfärdighet som något man får arbeta fram själv; det var en av de bärande tankarna hos Wesley & co.
Jaha! Men då trodde ju Wesly & co på Jesus. Vad är det för fel att tro på Jesus så att det föranleder dig till utfall?
Citera
2008-12-17, 12:21
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Det var iofs en intressant tanke, men jag fattar inte riktigt hur du lyckades tolka fram det från mitt inlägg... Jag tänkte främst på idén om ens rättfärdighet - eller godhet - som något man får arbeta fram själv; det var en av de bärande tankarna hos Wesley & co.

Det blev utdömt som en irrlära relativt tidigt, om man nu ger korvören för kyrkotraditionen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Pelagianism
Citera
2008-12-17, 12:21
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Vad är det för fel att tro på Jesus så att det föranleder dig till utfall?
Um, jag har inte sagt att det är fel att tro på Jesus - jag har inte ens nämnt honom - och jag har inte gjort något utfall. Vad menar du?
Citera
2008-12-17, 12:23
Medlem
Dags avatar
Citat:
Um, jag har inte sagt att det är fel att tro på Jesus - jag har inte ens nämnt honom - och jag har inte gjort något utfall. Vad menar du?
Jo, jag undrar vad det ärför Jesusfientligt i "idén om ens rättfärdighet - eller godhet - som något man får arbeta fram själv"?
Citera
2008-12-17, 12:29
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Jo, jag undrar vad det ärför Jesusfientligt i "idén om ens rättfärdighet - eller godhet - som något man får arbeta fram själv"?
You tell me... Jag har inte sagt nåt om Jesus öht och har ingen aning varför du hela tiden verkar tro att jag har gjort det.

Ok, jag lägger ner det här; det kommer ändå bara goddag yxskaft från dig.
Citera
2008-12-17, 12:30
Bannlyst
Vem är den helige ande? Vad har denne helige ande för speciella egenskaper?
Citera
2008-12-17, 12:32
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det blev utdömt som en irrlära relativt tidigt, om man nu ger korvören för kyrkotraditionen
Klart att kyrkan dömde ut Jesu lära. Kyrkan har ju aldrig gillat det som Jesus sa.
Citera
2008-12-17, 12:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Menar du att det är fel att tro på Jesus?

Nej det menade jag inte, Men det verkar konstigt att du tror på Jesu liknelse då det står i Lukasevangeliet, om du samtidigt inte tror på hans andra bok (apostlagärnignarna) där Jesus sade till Ananias "Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap"

Skillnaden mellan dig och mig, är att du endast verkar tro på Jesu liknelser, men inte på det andra som står i Bibeln. Jag däremot litar fullständigt på Jesu ord, samtidigt som jag tror på hela bibeln i sin fullhet. Och mycket utav det som Jesus förkunnade har Paulus förklarat mera av, så att jag "som inte är så andligt utvecklad" lättare kan förstå vad Jesus menade genom Paulus förklaring. Jag tror fortfarande att Jesus litade på Paulus, jag tror att Jesus till och med var med och skrev breven. Jag tror att han var närvarande, och att nya testamentet skrevs med hjälp av den heliga Anden.
Citera
2008-12-17, 12:35
Medlem
Dags avatar
Citat:
You tell me... Jag har inte sagt nåt om Jesus öht och har ingen aning varför du hela tiden verkar tro att jag har gjort det.

Ok, jag lägger ner det här; det kommer ändå bara goddag yxskaft från dig.
Men det var ju om Jesu lära vi skrev om i våra inlägg och då kom du in och pådyvlade oss etiketten: Metodisterna & co.

Nu kastar du ordet ifrån dig och sätter svansen mellan bena och drar dig ur. Klokt av dig, egentligen, nu då du inte kan stå upp för varken det ena eller det andra.
Citera
2008-12-17, 12:43
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Vem är den helige ande? Vad har denne helige ande för speciella egenskaper?

En fråga i topic.

Den Helige Ande är del i Gudomen. Dvs. han är Gud i sitt väsen. Skälet till att jag skriver han är att Johannes vid ett tillfälle väljer ett manligt genus där man kunde valt vilket som, orden är annars kopplade till vind.

Ande - anda - andning hör samman. En Guds anda, princip, i personen, i den gemenskap som är Kyrkan tillskrivs Helig Ande. Helig Ande är den som Gudomliggör människan, en Guds röst i människan. Anden kan ge gåvor, charismer, där kanske tungotalet är det vanligaste (skilj glossolali, nonsenstungotal, från xenolali, förmågan att tala andra okända språk). Guds Ande är alltså Guds verk i världen, Guds rike i världen, men är också en person, men som i sitt väsen hela tiden verkar utan att synas och pekar på Jesus.

Anden går alltså att prata om som person, som del av människan och som Kyrkan som metafysisk gemenskap - då det är sidor av samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in