2008-12-18, 19:09
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Guds vilja är ju inget mystiskt fludium, eller något piller man sväljer för att få en svullnad att gå ner. Guds vilja uttrycks i ord. Dessa ord måste åhöraren förstå och sätta tro till så att det som han hörde blir till en ny uppfattning hos denne. En uppfattning som i sin tur utgör en grund för hur denne sedan tänker, säger och gör.
Finns fortfarande en splittring i min vilja gentemot Guds vilja. Ibland vill vi gå våran egen väg istället för Guds.
Anser du att du tillfullo lyder Guds vilja i alla avseenden?

Citat:
För den som är rättfärdig, född av Ande, har ju det onda dött bort. Så "kampen" är inget annat än en intial företeelse. Bestämmer sig individen för att leva rättfärdigt så är ju kampen över.
Ja fast det är inte pga att man är rättfärdig som man blir född på nytt av anden enligt Jesus.

"Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden* blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." [denna vers är intressant Dag.]

Nikodemus frågade: "Hur kan det ske?" 10 Jesus svarade: "Du är Israels lärare och vet inte det. 11 Amen, amen säger jag dig: Det vi vet talar vi, och det vi har sett vittnar vi om, och vårt vittnesbörd tar ni inte emot. 12 Om ni inte tror när jag talar till er om det som hör jorden till, hur skall ni då kunna tro, när jag talar till er om det som hör himlen till? 13 Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen.* 14 Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd,* 15 för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. 16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv
(Joh 3)

Citat:
För en kines är det inget smärtsamt att tala kinesiska. För en svensk är det heller inte plågsamt att tala svenska, det liksom går av bara farten. För om man är född av Ande så har man ju Andens natur. Att lyda Guds röst för de som är Födda av Ande är inget jobbigt och smärtsamt. Den förlorade sonen vände ju hem till Fadern för att tjäna honom av hela sitt hjärta.

Jag tror inte att det var så smärtsamt för honom att göra så som hans Fadern ville.
För Jesus var det tydligen jobbigt att lyda fadern. Han led i sitt kött!

"Sedan gick Jesus som vanligt ut till Oljeberget, och hans lärjungar följde honom. 40 När han kom till platsen,* sade han till dem: "Be att ni inte kommer i frestelse." 41 Och han gick ett stycke ifrån dem, ungefär ett stenkast, och föll på knä och bad: 42 "Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din." 43 Då visade sig en ängel från himlen och gav honom kraft.* 44 Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som föll ner på jorden" (Lucas 22)
Citera
2008-12-18, 19:17
Medlem
Dags avatar
Det var kampen mot synden och orättfärdigheten saken gällde och inte att ställas inför att bli mördad.

Vad Jesus har sagt kvarstår trots de kristnas protester.
Senast redigerad av Dag 2008-12-18 kl. 19:22.
Citera
2008-12-18, 22:22
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Det var kampen mot synden och orättfärdigheten saken gällde och inte att ställas inför att bli mördad.

Vad Jesus har sagt kvarstår trots de kristnas protester.

Ord, ord.
Jesus blev inte mördad. Han blev offrad för våra synder.

Du som otroende har ingen aning om vad Jesus Kristus har sagt eftersom du inte tror på det som är sagt genom den heliga skrift.

Du saknar Anden.

Du kommer med dina New Age-tankar om att den Heliga Ande skulle vara femininum.

Hur skulle mina systrar i Kristus förstå detta?

Nej! Vi är födda i denna värld av en mycket påtaglig moder. Av kött och blod.

Att födas på nytt, i anden, är givetvis könsneutralt. Anden har inget kön.

Du snyltar på Skriften och plockar ut det som passar DIG.

Vänd om.
Citera
2008-12-19, 00:25
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Ord, ord.
Menar du logos, logos?
Eller menar du rema, rema?
Citat:
Jesus blev inte mördad.
"Men när det hade blivit morgon, fattade alla översteprästerna och folkets äldste det beslutet angående Jesus, att de skulle döda honom.
2 Och de läto binda honom och förde honom bort och överlämnade honom åt Pilatus, landshövdingen." (Matt. 27:1-2.)
"35 Och när de hade korsfäst honom, delade de hans kläder mellan sig genom att kasta lott om dem.
36 Sedan sutto de där och höllo vakt om honom.
37 Och över hans huvud hade man satt upp en överskrift, som angav vad han var anklagad för, och den lydde så: "Denne är Jesus, judarnas konung."
38 Med honom korsfästes då ock två rövare, den ene på högra sidan och den andre på vänstra." (Matt. 27:35-38.)

"50 Åter ropade Jesus med hög röst och gav upp andan." (Matt. 27:50.)

Så lyder det heliga evangeliet.
Amen.

Citat:
Han blev offrad för våra synder.
"34 När sedan frukttiden nalkades, sände han sina tjänare till vingårdsmännen för att uppbära frukten åt honom.

35 Men vingårdsmännen togo fatt på hans tjänare, och en misshandlade de, en annan dräpte de, en tredje stenade de.

36 Åter sände han åstad andra tjänare, flera än de förra, men de gjorde med dem sammalunda.

37 Slutligen sände han till dem sin son, ty han tänkte: ’De skola väl hava försyn för min son.’

38 Men när vingårdsmännen fingo se hans son, sade de till varandra: ’Denne är arvingen; kom, låt oss dräpa honom, så få vi hans arv.’

39 Och de togo fatt på honom och förde honom ut ur vingården och dräpte honom. -

40 När nu vingårdens herre kommer, vad skall han då göra med de vingårdsmännen?"

41 De svarade honom: "Eftersom de hava illa gjort, skall han illa förgöra dem, och vingården skall han lämna åt andra vingårdsmän, som giva honom frukten, när tiden därtill är inne." (Matt. 21:34-41.)

Varför Fadern valde att skicka Sonen var just för att få slut på mördandet - inte för att få även Sonen mördad.

Amen.
Citat:
Du som otroende har ingen aning om vad Jesus Kristus har sagt eftersom du inte tror på det som är sagt genom den heliga skrift.
Som du ser ovan så är det just skriften jag citerar, eftersom det är på Jesu ord som jag tror.
Citat:
Du saknar Anden.
Ingen kommentar.
Citat:
Du kommer med dina New Age-tankar om att den Heliga Ande skulle vara femininum.
"Jesus svarade och sade till honom: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike."

4 Nikodemus sade till honom: "Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?"

5 Jesus svarade: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

6 Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande.

7 Förundra dig icke över att jag sade dig att I måsten födas på nytt.

8 Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet icke varifrån den kommer, eller vart den far; så är det med var och en som är född av Anden." (Joh. 3:3-8.)

Vi alla andra vet ju att det endast är kvinnan som föder, medan det är mannen som avlar.
Dessutom så heter ande på hebreiska ruah. Detta ruah står där i femininum.

Amen.

Citat:
Hur skulle mina systrar i Kristus förstå detta?
Om du förklarar det för dom så tror jag nog att de förstår. För dom är ju kvinnor och sådana vet vem av könen som föder.

Citat:
Nej! Vi är födda i denna värld av en mycket påtaglig moder. Av kött och blod.
"Jesus svarade och sade till honom: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike."

4 Nikodemus sade till honom: "Huru kan en människa födas, när hon är gammal? Icke kan hon väl åter gå in i sin moders liv och födas?"

5 Jesus svarade: "Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född av vatten och ande, så kan hon icke komma in i Guds rike.

6 Det som är fött av kött, det är kött; och det som är fött av Anden, det är ande."

Amen.

Citat:
Att födas på nytt, i anden, är givetvis könsneutralt. Anden har inget kön.
Var i bibeln står detta? Är det inte så att detta är något som du själv har hittat på?
Citat:
Du snyltar på Skriften och plockar ut det som passar DIG.
Får jag inte plocka godbitar ur skriften? Men vad skall då vara min andliga spis, om inte det som står i skriften? Och då speciellt det Jesus säger?
Citat:
Vänd om.
Men snälla du, jag har ju redan vänt om från kristendommen och nu tror jag på Jesus. Ska jag nu vända om ifrån Jesus tycker du, och börja tro på den där kristendommen? Det måste absolut vara bättre att tro på Jesus än på den där kristendommen. Ja, så tycker då jag i alla fall.

.
Citera
2008-12-19, 00:30
Medlem
Giant Squids avatar
"Kristendomen" med ett "m" skall det väl ändock vara.
Citera
2008-12-19, 00:41
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Menar du logos, logos?
Eller menar du rema, rema?

.

Ord, ord utan mening.

Förklara vad du menar att den heliga Ande skulle vara feminum?

Var finner du det i Skriften.

Du finner det i Blavatskys skrifter. Inte i Bibeln.
Senast redigerad av Dolphin 2008-12-19 kl. 00:48.
Citera
2008-12-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Dra inte alla över en kam. För mig är synden plågsam och en smärtsam upplevelse. Det går inte att fejka sig till det.
Om det nu är så pass plågsamt och smärtsamt som du säger - känns det då inte jobbigt att leva efter en lära som direkt förnekar att man kan bli fullkomlig såsom den himmelske Fadern är fullkomlig?

Det fanns en anledning till att jag lämnade kristendomen. Den kristna läran är den mest lösaktiga grund man kan stå på. Jo, tro mig, jag vet. Jag flög på de rättfärdiga och sa precis samma sak som du säger - att man inte kan vara rättfärdig och fullkomlig. Jag hade ju blivit ilurad att det vara en synd att vara rättfärdig. Men hur bra stämmer det överrens med Jesu predikan? Jesus säger ju att de rättfärdiga skall träda in i Faderns glädje medans de orättfärdiga skall lämnas utanför med tandgnisslan och gråt. De orättfärdiga kallar Jesus för "sjuka" och dom behöver hjälp, inte de rättfärdiga. Dessa är ju redan den himmelske Faderns barn. Dom har det eviga livet och behöver således ingen hjälp.

Problemet för människan uppstår då hon bestämmer vem hon vill ta sin lärdom av. Redan där sätter processen igång. Väljer hon att lyssna till den Gode så kommer ju hennes tänkande, talande och görande bli likaså dvs. gott. Men detta kräver ju att hon lyssnar och tror, och håller fast vid det som givits henne.

Det andra är ju som bekant det onda. Om människan väljer att lyssna till det onda så kommer ju detta resultera i ont tänkande, talande, och görande. Det är ju så synden kommer in i människans liv. Just därför att hon valt att lyssna till den onde och inte den Gode. Alltså, vänt den Gode ryggen.

Nä, den kristna läran är inte bara farlig, den är ju rent ut sagt en dödsfälla. En fälla som håller människan kvar i bergärelse till det onda. Alltså kvar i sin synd och därmed stendöd. Utom räckhåll till ljus och liv.

Om nu du för bara någon sekund vågar tänka utanför det kristna mönstret så kommer du snart inse att verkligheten är en helt annan än den som målas upp i kyrkorna. Se, om Jesus säger dig: "Var fullkomlig såsom den himmelske Fadern är fullkomlig" och du hade trott på vad han sa så skulle du också kunna uppnå det. Men då du hellre lyssnar till den onde som ständigt maler på i ditt huvud om hur pass värdelös och oduglig du är, och hur omöjligt det är att vända bort från synden så blir ju följden likaså - värdelös och oduglig. Eller som du själv skriver: "plågsam och smärtsam"

Hade du däremot valt att göra rätt för dig, alltså att hålla Faderns bud (och tro på Jesus) så hade din lön sett annorlunda ut. Då är det inte plågsamheter vi talar om. Nej då är det ljus och liv. Det är skillanden. Som man sår får man skörda.

Nä, min önskan är att du lämnar kyrkan. Inte för att jag rent ut sagt hatar kyrkan, utan för att du skall ta dig ur syndens träsk och våtmarker. Där hör ingen människa hemma om jag får välja.
Kyrkan har varit förbannat smart, det går inte att orda om. Om du bara visste... Det är en sann ulv i fårakläder som bara står där och väntar på att få sätta tänderna i sådana som inte kan skilja på god och dålig frukt, i sådana som inte kan se skillnad på ett får och en get. Just dom där blindbockarna vill kyrkan ha att göra med.
Kyrkan totar ihop en lära som inte bara strider emot Jesu predikan, utan också får människor att förbli syndare. Där predikas ju inte omvändelse, där predikas inte andlig födelse och det predikas verkligen ingenting om fullkomlighet, det vet man ju inte vad det är ens en gång. Faderns vilja är ju totalt bortglömd. Det är ju kyrkans onda plan, att låta människor förbli syndare, så det stackars folket ska behöva gå dit varje vecka och lägga kollekt i offerkistan... Kyrkan är enbart ute efter att behålla den status som den lurat åt sig under denna ohyggliga mängd av år. Det är skrattretande. Det är en listig djävul minsann. Men tids nog ska den bort. Fasaderna skall rivas och sanningen skall fram. Kyrkan och dess hemska ungar skall skall få smaka på Guds vredes vin för allt elände de ställt till med.
Citera
2008-12-19, 01:02
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ord, ord utan mening.

Förklara vad du menar att den heliga Ande skulle vara feminum?

Var finner du det i Skriften.

Du finner det i Blavatskys skrifter. Inte i Bibeln.
Jag har vid ett flertal tillfällen redogjort för vad bibeln säger om detta.

Jag läser inte Blavatskys skrifter, men du verkar ju vara insatt ...
Citera
2008-12-19, 01:07
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
"Kristendomen" med ett "m" skall det väl ändock vara.
Tack min vän.
God Jul!
Citera
2008-12-19, 01:10
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Jag har vid ett flertal tillfällen redogjort för vad bibeln säger om detta.

...

Jag har nog missat detta. Kan du precisera det att att den heliga Ande skulle vara feminum?

Citat:
Jag läser inte Blavatskys skrifter, men du verkar ju vara insatt

Jag är insatt och det borde vara bra för dig att sätta dig in i var dina idéer kommer från.

Citat:
Som du ser ovan så är det just skriften jag citerar, eftersom det är på Jesu ord som jag tror.

Det är Johannes ord om Jesus du tror på och när du säger att den som inte erkänner Jesus som Kristus så falnar din tro.
Senast redigerad av Dolphin 2008-12-19 kl. 01:52.
Citera
2008-12-19, 02:19
Medlem
Dolphins avatar
Det är Johannes ord om Jesus du tror på och när du säger att den som inte erkänner Jesus som Kristus så falnar din tro.

Antingen tror du på de som förmedlar Jesus evangelium. Eller tror du inte.
Tror du på Lukas, Johannes, Matteus och Markus?

Tror du på Johannes Uppenbarelse? Tror du på Lukas apostlagärningar?

Varför tror du på att din "Jesus" finns i det du inte tror på?

Hur kan en människa tro på vad Jesus sagt utan att tro på Skriften?

Allt är förmedlat genom skriften.

Många säger att dom har direktkontakt.

Bullshit. Allt vårt förhållande till Gud går via den Heliga Skrift.

Kom gärna med en upplevelse, en dröm eller vad som helst och jag sätter det i förhållandet till det skrivna Ordet.

Allt annat är förvillelse.
Citera
2008-12-19, 06:08
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Satans lära!

Därmed har du skurit av halsen på dig själv och kastat allt ditt eget förstånd och hela ditt eget känsloliv och valmöjligheter och eget ansvar på soptippen. Vem skall nu Människosonen förvisa, vare sig det nu blir till glädje eller till gråt och tandagnisslan, annat än Gud själv.

Tänk hela de kristnas tankesystem går ut på att göra Gud till en djävul.

Du gör det alldeles för lätt för dig. Ja, du har anammat ett satans tänkesätt och en djävulens lögn! Ondskan i världen beror inte på Gud utan på att människorna själva väljer att leva orättfärdigt och själva väljer att hata sin broder.
Men om du själv väljer att älska din broder av hela ditt hjärta och av allt ditt förstånd så finns det ju någon Människosonen kan bjuda in i sin Faders glädje den dagen den kommer.

Om det är någon här som sitter på Satans lära så är det tyvärr du Dag. Vet du vad högmod är för nått? Det är "enligt bibeln" när man försöker bli som Gud, och detta blev Satans fall, och Du sitter på exakt samma lära som Satan, du vill bli Gud, vilket du aldrig kommer blir. Du kan endast bli Guds son genom tron på Jesus, men du kan aldrig bli Gud.

Jag följer Jesus egna ord "Utan mig kan ni ingenting göra" Det är han som utför sina gärningar genom mig, och inte jag själv som gör det! Då det kommer till kärleken så håller jag med dig. Gud är ju kärlek och när vi lär känna Gud så kommer vi också att älska våran nästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in