Citat:
Finns fortfarande en splittring i min vilja gentemot Guds vilja. Ibland vill vi gå våran egen väg istället för Guds.
Ursprungligen postat av Dag
Guds vilja är ju inget mystiskt fludium, eller något piller man sväljer för att få en svullnad att gå ner. Guds vilja uttrycks i ord. Dessa ord måste åhöraren förstå och sätta tro till så att det som han hörde blir till en ny uppfattning hos denne. En uppfattning som i sin tur utgör en grund för hur denne sedan tänker, säger och gör.
Anser du att du tillfullo lyder Guds vilja i alla avseenden?
Citat:
Ja fast det är inte pga att man är rättfärdig som man blir född på nytt av anden enligt Jesus.
För den som är rättfärdig, född av Ande, har ju det onda dött bort. Så "kampen" är inget annat än en intial företeelse. Bestämmer sig individen för att leva rättfärdigt så är ju kampen över.
"Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. 8 Vinden* blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden." [denna vers är intressant Dag.]
Nikodemus frågade: "Hur kan det ske?" 10 Jesus svarade: "Du är Israels lärare och vet inte det. 11 Amen, amen säger jag dig: Det vi vet talar vi, och det vi har sett vittnar vi om, och vårt vittnesbörd tar ni inte emot. 12 Om ni inte tror när jag talar till er om det som hör jorden till, hur skall ni då kunna tro, när jag talar till er om det som hör himlen till? 13 Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen.* 14 Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd,* 15 för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv. 16 Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv (Joh 3)
Citat:
För Jesus var det tydligen jobbigt att lyda fadern. Han led i sitt kött!
För en kines är det inget smärtsamt att tala kinesiska. För en svensk är det heller inte plågsamt att tala svenska, det liksom går av bara farten. För om man är född av Ande så har man ju Andens natur. Att lyda Guds röst för de som är Födda av Ande är inget jobbigt och smärtsamt. Den förlorade sonen vände ju hem till Fadern för att tjäna honom av hela sitt hjärta.
Jag tror inte att det var så smärtsamt för honom att göra så som hans Fadern ville.
Jag tror inte att det var så smärtsamt för honom att göra så som hans Fadern ville.
"Sedan gick Jesus som vanligt ut till Oljeberget, och hans lärjungar följde honom. 40 När han kom till platsen,* sade han till dem: "Be att ni inte kommer i frestelse." 41 Och han gick ett stycke ifrån dem, ungefär ett stenkast, och föll på knä och bad: 42 "Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din." 43 Då visade sig en ängel från himlen och gav honom kraft.* 44 Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som föll ner på jorden" (Lucas 22)