2013-04-02, 21:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Islam erkänner bara Jesus som en profet, men både GT och NT visar att den tolkningen är fel.

Det finns bara ett lille problem du har förbisett: Islam har sin egen bok, som definierar vad som är islam.

Men som en god pådyvlare kan du ju alltid försöka att få dom till att byta sin bok ut mot din.
Citera
2013-04-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag fattar inte.
Det är inte det enda du inte fattar.

"The Theist method: Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"

Byt ut ordet fact med profetia.
Citera
2013-04-02, 22:03
Medlem
Citat:
Det finns bara ett lille problem du har förbisett: Islam har sin egen bok, som definierar vad som är islam.
Du är förblindad av ditt eget övermod. Var och en av de tre abrahamitiska religionerna har sin egen heliga skrift. Kristna har i all ödmjukhet lagt till Torah och profeterna.
Citera
2013-04-02, 22:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är inte det enda du inte fattar.

"The Theist method: Here's the conclusion, what facts can we find to support it?"

Byt ut ordet fact med profetia.

Det kommer endast att fungera, om du samtidigt bytar ut ordet 'conclusion' med orden 'efterrationalisering' eller 'självuppfyllelse'.
Citera
2013-04-02, 22:05
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Jag förstår nu ... det var bristen på ett referens-underlag som gjorde mig kritisk.

Att Hermandad på egen hand har skapat en unik teologisk fråga tänkte jag aldrig på.

Ja, det var det jag menade, vilken tur att Hermandad har kommit för att ta oss ur den 2000 år långa villfarelsen om treenigheten, för att inte tala om den judiska 5000 år gamla villfarelsen om en monoteistisk gud.

En lycka för oss alla att Hermandad kommit för att uttyda de judiska skrifterna som de själva misslyckats med sen begynnelsen av den judiska kulturen.

Gud vare tack för den utmärkta framstående profeten och teologen, Hermandad, som äntligen kommit för att rädda mänskligheten i allmänhet och judar och kristna i synnerhet och även tillrättavisa muslimerna så att de också får en chans att förstå sin skrift ordentligt.
Citera
2013-04-02, 22:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Du är förblindad av ditt eget övermod. Var och en av de tre abrahamitiska religionerna har sin egen heliga skrift.

Övermod eller inte. Jag har faktisk hört rykten om detta.

Citat:
Kristna har i all ödmjukhet lagt till Torah och profeterna.

Och vad har det med muslimers uppfattning om Jesus roll att göra?
Citera
2013-04-02, 22:14
Medlem
Citat:
Människan HAR en ande. Gud ÄR en ande, men han HAR också en ande. Därför ÄR Guds ande ingen person eftersom vi är skapade till Guds avbild och vår ande inte är vår kropp utan vårt förstånd. Då återstår, precis som bibeln säger, bara 2 personer, Fadern och Sonen. Svara om du inte fattar.
Jesus är en profet och är mänsklig men hans gudomliga natur är inte hans egen den har han fått av gud genom den heliga anden han har inte alltid varit gudomlig eller inehavit den gudomliga anden.
Citera
2013-04-02, 22:16
Medlem
Citat:
Övermod eller inte. Jag har faktisk hört rykten om detta.

Och vad har det med muslimers uppfattning om Jesus roll att göra?
Och du tror inte på det människorna säger?

Det visar att de lider...eller ja, lider och lider...av brist på tro - på det viset är muslimer och du av samma skrot och korn. Fundera inte ens på att bli självmordsbombare! Bomber med spik och annat skrot gör stor skada!
Senast redigerad av Hermandad 2013-04-02 kl. 22:22.
Citera
2013-04-02, 22:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Ja, det var det jag menade, vilken tur att Hermandad har kommit för att ta oss ur den 2000 år långa villfarelsen om treenigheten, för att inte tala om den judiska 5000 år gamla villfarelsen om en monoteistisk gud.

En lycka för oss alla att Hermandad kommit för att uttyda de judiska skrifterna som de själva misslyckats med sen begynnelsen av den judiska kulturen.

Gud vare tack för den utmärkta framstående profeten och teologen, Hermandad, som äntligen kommit för att rädda mänskligheten i allmänhet och judar och kristna i synnerhet och även tillrättavisa muslimerna så att de också får en chans att förstå sin skrift ordentligt.

Dagens skratt. Anjoh, du skulle kunne bli heders-pastafarian med din humor

Tråkigt att såna unika individer endast dykar upp med 2-3.000 års intervaller.
Citera
2013-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Jesus är en profet och är mänsklig men hans gudomliga natur är inte hans egen den har han fått av gud genom den heliga anden han har inte alltid varit gudomlig eller inehavit den gudomliga anden.
Ja.... Har du några bevis för det? Jag godkänner bibeln som bevis! Men om jag ska ge dig ett tips på den mörklagda vägen så står det at allting skapades av den förstfödde Kristus - och det förutsätter att Guds ande är med honom, dvs han besitter Guds ande, för det är med hjälp av Guds ande som allting skapats.
Citera
2013-04-02, 22:24
Medlem
anjoh66s avatar
Barbe har inga bevis för någonting h*n kan endast skapa trådar med en massa trams som obönhörligen brukar hamna i papperskorgen oavsett vilket delforum h*n postar i.
Citera
2013-04-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ja.... Har du några bevis för det? Jag godkänner bibeln som bevis! Men om jag ska ge dig ett tips på den mörklagda vägen så står det at allting skapades av den förstfödde Kristus - och det förutsätter att Guds ande är med honom, dvs han besitter Guds ande, för det är med hjälp av Guds ande som allting skapats.
Mitt bevis äre bibeln jesus är en judisk messiaha och predikade utifrån ett judiskt kontext och kan därmed inte vara något annat än en människa då judar inte tror på att deras profeter är gud så som kristna tror att jesus är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in