Citat:
Ursprungligen postat av
JeanLuc
Som en kristen tänkare sade: De kristna som aldrig prövat sin tro med motargument mot tron har bara en ytlig tro.
Håller fullständigt med.
Citat:
Jag lovade som sagt att ge några exempel på det bibliska bruket att nämna samma begrepp med olika namn/uttryck. Det kallas för övrigt 'parallellism'. Då du nämner att man inte skulle kalla Gud olika saker, varav en gång Gud, en gång något annat, så börjar jag med detta exempel på just detta.
Nej, vad jag säger är inte att man inte kan kalla Gud för olika saker, varav "Gud" förekommer som en av dem; vad jag säger är att det inte vore troligt att räkna upp
tre personer som alla är Gud och enbart kalla
en av personerna för Gud utan antydan till att även de andra två är Gud. "Fadern" och "Anden" är ju inte två olika namn, eller titlar, på Gud enligt treenighetsläran - utan
två olika personer som inte är varandra men som samtidigt är Gud. Jag kan illustrera skillnaden i nedanstående exempel som du bidrar med:
Citat:
Ps 14:2 Herren blickar ner från himlen, han ser på människosläktet: Finns det någon som är klok,någon som söker sig till Gud? Säkert är vi överens om att författaren syftar på Gud båda gångerna, inte att han gör en skillnad mellan "Herren" och "Gud".
Precis, detta är helt enkelt två sätt att hänvisa till en och samma Gud, samma person. Det är inte en hänvisning till två eller tre olika personer. Detta är ungefär som ifall jag skulle skriva "
JeanLuc skriver ett inlägg på flashback,
denne skribent diskuterar religion". Här använder jag två olika termer som syftar till samma person - dig. Om jag däremot skriver "
JeanLuc skriver på flashback,
BRT diskuterar religion" så syftar jag tydligt till två olika personer, om vi antar att du och jag är olika personer på samma sätt som man i treenighetslära antar att Fadern, Sonen och Anden är tre olika personer.
Ifall vi då skulle hävda att
båda personer ingår i ett och samma väsen, som kallas "JeanLuc", så vore detta ett väldigt konstigt sätt att uttrycka sig. Om min teori är att "JeanLuc" utgörs av två separata personer, som heter "JeanLuc, den ortodoxe" och "JeanLuc, BRT" - vilka båda är två personer i en och samme JeanLuc - så är det inte sannolikt att enbart kalla dig JeanLuc och inte inkludera någon som helst hint om att jag, BRT, också är samme JeanLuc som du är, dock en annan person. Jag skulle förmodligen då ha skrivit att "JeanLuc, den ortodoxe, skriver på flashback; JeanLuc, BRT, diskuterar religion" - detta vore en referens till vår "tvåenighet", vilket "JeanLuc skriver på flashback, BRT diskuterar religion" helt enkelt inte är.
Så om jag skriver "Gud Fadern gör X, Kristus gör Y och Z sker i Anden" så är detta helt enkelt inte en trinitarisk formel - om den är något annat än vad den vid första anblick verkar vara, dvs ett stycke om Gud Fadern OCH Jesus OCH Anden, så talar den, liksom i GT, om olika namn eller titlar på en och samma person; vilket i så fall skulle innebära att Gud Fadern ÄR Jesus och ÄR Anden - vilket är en annan gammal kättersk position, fördömd av kyrkan, som kallas modalism. Denna är väldigt osannolik, då vi av samtliga texter i NT som behandlar frågan ser ganska klart att Fadern inte ÄR Sonen, så det troliga är helt enkelt att Fadern är den ende som i sammanhanget inbegrips av titeln Gud, och anses vara Gud, medan övriga inte inbegrips av titeln, och inte anses vara Gud.
Citat:
Ps 18:3 Herren är min klippa, min borg och min räddare, min Gud är min klippa som är min tillflykt. Samma sak här, Herren och Gud syftar på samma väsen.
Det syftar inte bara till samma väsen, utan till samma person. Ungefär som skribenter i NT kan använda "Jesus" och "Kristus", eller "Guds son" eller "människosonen", som olika termer för att referera till Jesus från Nasaret. De syftar till samma person, och används således synonymt. Detta är, som sagt, något väldigt annorlunda än att syfta till
olika personer - så som treenighetsläran håller att Fadern, Sonen och Anden är - och enbart identifiera en av dem som Gud.
Att kalla en person för flera saker är alltså, igen, något väldigt annorlunda än att kalla en person av tre för en sak medan de andra två inte kallas detsamma. Om vi t.ex. läser "Herren Gud gjorde X, och David gjorde Y" så är ju detta på samma vis ingen tvåenighet mellan Fadern och David som båda är Gud, utan två personer åsyftas varav den ene är Gud och den andre är David. Vi kan inte anse att två personer per någon automatik ingår i samma Guds väsen bara för att de förekommer i samma mening, där en av dem kallas Gud och inte den andre. Det är helt enkelt att infoga något i texten som inte finns där, och på så vis kan vi hävda att nästan vem som helst i Bibeln är Gud (om denne nämns i närheten av att Gud nämns).
Citat:
De är en mycket relevant fråga och jag skulle vara oärlig om jag inte sade att vi som kristna skulle ha det lättare om någon av evangelisterna skulle ha rapporterat att Jesus sagt "Gud är en, Fadern, Sonen och den Helige Anden är ett i Gud". Nu sade han inte det. Han kan förstås ha sagt det, och ingen evangelist rapporterade det, men det skulle vara direkt oärligt att ta till en sådan nödlösning som ju kunde tillämpas på precis vad som helst och därför är meningslös. Treenighetsläran är inte klart och tydligt beskriven.
Det stannar ju däremot inte med att den inte är klart och tydligt beskriven; den är t.o.m. klart och tydligt emotsagd på flertalet ställen. Hur kan t.ex. Jesus kalla Fadern för "dig, den ende sanne Guden", ifall Jesus också är Gud? Varför inte "oss, den ende...", vilket inte direkt skulle beskriva treenighetslära men åtminstone lämna möjligheten öppen? Varför kallar Jesus honom för "min fader och er fader, min Gud och er Gud", hellre än att göra klart att Jesu Gud möjligtvis på något vis kan sägas vara Fadern, medan "er", dvs vår, Gud förutom Fadern även inkluderar honom själv och personen Anden?
När Jesus blir tillfrågad av en skriftlärd jude om vad som är det högsta budet, hur kan Jesus svara "Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren,
vår Gud, är den ende Herre"? Hur kan han mena att den Gud som dyrkas även av honom själv (
vår Gud) är
den ende, ifall han också är Gud? Och t.o.m. mena att detta är det viktigaste av allt att veta? När den skriftlärde, som är jude, således säger
"du har rätt, mästare! Det är som du säger: han är den ende, det finns ingen annan än han" - vad säger Jesus? "Du har kommit en bra bit på vägen, men du måste förstå att Jag också är Gud, och att ni för er frälsning måste dyrka också mig, annars är ni fördömda i evighet"? Nej, han anser att den skriftlärde svarar klokt, och säger:
"Du har inte långt till Guds rike." Ljuger således Jesus för den skriftlärde, eller vad är det frågan om, från ett trinitariskt perspektiv?
Detta är förstås ett litet fåtal av de stycken som rakt motsäger treenighetsläran, där andra kan vara att alla evangelier samt Paulus klargör att Jesus och Gud inte har samma vilja (vilket treenighetsläran klargör att det faktiskt visst har), eller flertalet andra som citerats i tråden; men dessa två stycken måste väl vara tillräckligt problematiska för påståendet att treenighetsläran är biblisk? Gör de inte klart att den Gud som Jesus talade om inte var han själv, och att han inte direkt förespråkar en bild av Gud som flera olika personer?
Citat:
Vi är ganska långt överens. Vi är överens om att treenighetsläran inte är tydligt framlagd, vi är också överens om att det finns indicier som man kan tolka som treenighet men som också kan tolkas annorlunda.
Jag är klart överens med dig om att enskilda stycken och lösryckta verser kan ges en trinitarisk tolkning; jag skulle däremot inte mena att en trinitarisk tolkning är i närheten av sannolik när dessa stycken läses i deras egentliga kontexter (dvs när vi tittar på vad vi kristologiskt kan utläsa av texterna i övrigt, som dessa stycken tagits ifrån).