Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Till er som inte tror att Jesus är Gud - skulle ni kunna förklara för mig hur man ska tolka första korintherbrevet 12:1-3? Jag citerar och hoppas att det är okej?
1I fråga om de andliga gåvorna, bröder, vill jag också att ni skall ha kunskap. 2Ni vet att när ni var hedningar drogs ni viljelöst med, bort till de stumma avgudarna. 3Därför vill jag att ni skall förstå att ingen som är fylld av Guds ande säger: ”Förbannelse över Jesus”, och att ingen kan säga: ”Jesus är herre”, om han inte är fylld av den heliga anden.
Vore intressant med era svar!

Jag kanske har ställt den frågan innan - men har inte kommit ihåg svaret jag i sådana fall fick. :P
Det är ju inte så att Paulus säger att hedningarnas gudar är avgudar, medan de kristnas Gud är Jesus. Han gör inte den jämförelsen (hedniska gudar vs Jesus), som du vill läsa in här.
Vad han säger är att de förut viljelöst drogs bort till stumma avgudar, när de inte hade Guds ande. Det är därför viktigt att ha kunskap om de andliga gåvorna, så att man vet att de faktiskt kommer från Gud och inte är något annat, som försöker leda en bort från Gud, verkar Paulus mena här. Därför måste man skaffa sig kunskap om ifall anden kommer från Gud eller inte. Detta kan prövas genom att fråga den som uppfylls av anden om Jesus - om denne säger "Jesus är herre" så kommer anden från Gud, någon uppfylld av Guds ande prisar Guds Messias och kallar honom herre; om personen istället säger "förbannelse över Jesus" så är anden som uppfyller honom inte från Gud, någon uppfylld av en oren ande prisar inte Guds Messias, verkar vara logiken. En oren ande kan försätta en människa i ett viljelöst tillstånd och leda denne till avgudar, bort från Gud, verkar också förutsättas.
Se också noten i Bibel 2000:
”drogs ni viljelöst med” Den grekiska texten är oklar. Meningen tycks vara att en människa i ett viljelöst tillstånd kan föras vart som helst, även till falska gudar. För att avgöra om det är Guds ande som driver henne måste man pröva hennes ord efter den kristna bekännelsen
Versen verkar alltså inte ha något alls med Jesu gudomlighet att göra, och jämför inte Jesus, eller Gud, med avgudar.
Citat:
varför ansågs det vara såpass svårt att kalla Jesus för Herre - om det nu inte var att man åkallade honom som Gud?
Orena andar ansågs förmodligen inte kunna hävda att Jesus är herre, utan ville leda människor bort från Gud och Jesu lära genom att förbanna Jesus och försöka lura andra till att göra detsamma. Det är ju en föreställning som fortfarande lever kvar när det gäller t.ex. exorcism av besatta människor, där man ofta använder t.ex. dopvatten, korstecken och/eller Bibelord för att driva ut en oren ande (och ibland "ersätta" den med Guds ande) - demoner och orena andar anses ofta på detta vis vara "allergiska" mot kristna saker, och givetvis då mot att kalla Jesus för herre, liksom de är besatta av att förbanna Gud och Jesus och leda människor bort från dem.
En oren ande skulle alltså inte få någon att säga att Jesus är herre, medan Guds ande aldrig skulle förbanna Jesus, verkar vara idén - som Paulus skriver i stycket du citerar så handlar det ju alltså om hur man får kunskap om de andliga gåvorna, och om att förstå ifall någon är uppfylld av Guds ande eller inte.
Citat:
Ta tex. att alla i himlen och på jorden och under jorden en dag kommer att böja knä inför Jesu namn, och vi alla kommer öppet bekänna att Jesus är Herre, Gud Fadern till ära.
Satan själv kommer att böja knä inför Jesus och öppet säga: Jesus Kristus är Herre. Det känns enligt mig antingen som avgudadyrkan - eller rätt dyrkan.
Varför skulle det vara avgudadyrkan att falla på knä inför någon Gud har satt att regera, och kalla denne herre? Om det dessutom sker
"Gud Fadern till ära", var skulle det vara ens nära avgudadyrkan? Det är väl inte annorlunda än att kalla en kung för "herre" och falla på knä inför honom, Gud Fadern till ära? Detta är ju inte något ovanligt i Gamla Testamentet; där står det t.ex. att:
"De skall tjäna Herren, sin Gud, och David, den kung som jag skall låta stiga fram bland dem."
(Jer 30:9)
"Sedan skall Israels folk vända tillbaka och söka sig till Herren, sin Gud, och David, sin kung."
(Hos 3:5)
Att Jesus ses som denne "kungstyp", som ska tjänas och som människor ska söka sig till - samtidigt som de tjänar och söker sig till Gud - är ganska logiskt. Jesus sägs ju i Bibeln ska härska över inte bara Israel, utan över hela världen - himlen och jorden - i sitt messianska rike, innan han lämnar över all makt direkt till Gud. Det är detta det innebär att vara Messias, Kristus; att vara kung och härska. Varför skulle då inte himlen och jorden knäböja inför honom, så som Israel knäböjde inför deras kung? Se 1 Krön 29:20:
"David sade till hela församlingen: ”Prisa Herren, er Gud!” Då prisade de alla Herren, sina fäders Gud. De bugade sig och föll ner inför Herren och kungen."
Är allt detta exempel på avgudadyrkan, menar du? I Bibeln är det väl snarare som en standard att folk böjer sig för, och ärar, både Gud och den kung som han valt ut till att härska - att detta inte skulle gälla för Guds Messias, som enligt Bibeln är den mäktigaste kung Gud någonsin valt ut till att härska, vore väl väldigt underligt? Skulle han, den mäktigaste av Guds kungar, i så fall vara den ende kung som man varken för kalla "herre" eller knäböja inför för att det skulle vara avgudadyrkan? Jag vet inte riktigt om jag förstått ditt resonemang riktigt, men om jag gjort det så måste jag säga att jag inte riktigt hänger med i din logik här...