Citat:
Ursprungligen postat av
bunch
Är lite rostig när det kommer till sånt här, men medianen = 14,3 cm betyder väl att det finns lika många under 14,3 som över? Det kan väl kanske stämma, men har så sjukt svårt att tro att jag med mina exakt 15 cm skulle vara längre än, ja vad blir det, kanske 55-60% av befolkningen?
Medianen är baserat på antal datapunkter ja.
Medianens problem är att det inte säger något om hur stor skillnaden är mellan de olika värdena! Det kan vara så att hälften ligger på 5cm, en på 14cm, och andra hälften på 15cm. Medianen visar ändå 14cm.
Ta nummer som: [1 2 4 3 2 3 10 11 13 12 11 13 12]. Median: 10, Medelvärde 7.46.
Medelvärdet är en summering av alla mått och sedan dividerat på hur många mätpunkter man har. Det skulle alltså visa på ett lägre värde än medianen i exemplet ovan. Dock så har det ju problemet med medelvärde att om du mäter 9 personer och alla ligger på ungefär samma mått och plötsligt kommer en som är 2-3ggr större än de andra! Plötsligt svängde medelvärdet något otroligt och visar på ett medelvärde som är högre än vad som är, om uttrycket ursäktas, "normalt".
Så ta värden som: [13 12 13 14 13 24 25]. Median: 13, Medelvärde 16.29.
Tanken är ju att har du en tillräckligt stor samling av data så kommer abnormaliteter åt vardera riktning att ta ut varandra och dämpas av den stora samlingen data.
Så det beror ju helt på vad man väljer att använda och vad man vill visa.
Jag har ett privat litet måttsystem där jag helt enkelt skriver in killars längd och omkrets och plockar ut det på en 3D-graf! Alltså, stapeldiagram för antal personer med just den längden och omkretsen!