2024-11-25, 22:08
Medlem
JokkeNs avatar
https://corruptiohelikoperranet.word...sokningen-pdf/

FUP osvosv för den intresserade.
Senast redigerad av JokkeN 2024-11-25 kl. 22:35.
Citera
2024-11-25, 22:25
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Helikoptern landade först i Norsborg (tror jag) och fortsatte sedan till Kanaanbadet. Den slutliga landningsplatsen kan inte ha varit planerad för Alexander hade ingen som hämtade upp honom. Han fick gå in på McDonalds för att ringa en taxi från en lånad telefon. På McDonalds fastnade han på övervakningskameran.

Taxin tillbaka till Stockholm betalade han med sitt eget kort.

Ja precis, jag minns också allt det där med taxin som han fixade via en person i personalen på McDonalds osv. vilket var sjukt klantigt av honom. Men, jag undrar om anledningen till att han inte gick ner och stannade vid Kanaanbadet fick sin förklaring i FUP?
Citera
2024-11-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkeN
https://corruptiohelikoperranet.word...sokningen-pdf/

FUP osvosv för den intresserade.

Stort tack!!
Citera
2024-11-25, 22:38
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ja precis, jag minns också allt det där med taxin som han fixade via en person i personalen på McDonalds osv. vilket var sjukt klantigt av honom. Men, jag undrar om anledningen till att han inte gick ner och stannade vid Kanaanbadet fick sin förklaring i FUP?
Nej, det var ju ingen som erkände sin delaktighet i rånet förutom Safa och han vägrade väl prata om andra.
Citera
2024-11-25, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ja precis, jag tycker också han kändes som en nödlösning. En sak som påstås i den nyproducerade TV-serien är att tanken var att Al*xander först skulle landa på ett ställe för att därefter flyga vidare till Kanaanbadet där rånarna och han själv skulle lämna helikoptern, där 2 båtar skulle vänta på dem. Men, att Al*xander valde att inte landa p.g.a. han såg 3 personer och inte 2 (som utlovat) och därför lyfte igen för att till slut landa i Skavlöten eller vad det heter. Där lämnade han helikoptern som inte brändes (vilket skulle ha gjorts av någon annan vid Kanaanbadet). Är detta något som finns belagt i någon dokumentär eller FUP? För det jag minns jag inte efter att ha läst FUP.

Som ovan nämnt, tror inte någon berättat den "riktiga planen" med helikopterlandningen till polisen. Minns inte detaljerna men fanns det någon annan av rånarna som kunde bindas till helikoptern genom dna eller annat? Förutom Alexander själv.

Men i en värld där mycket handlar om status och att klara sig från stora stötar så framstår helikopterlandingen som väldigt klantig minst sagt. Det framstår som ganska troligt att när rånarna "skrutit" om sin stöt till sina polare och varför de tror att polisen fick tag på dom till slut så pekades Alexander ut som syndabocken. Med sms som knöt Alexander till rånet, gps, mcdolands, taxi med eget betalkort.

Sen tror jag att Alexander fortfarande ser sig själv som oskyldig eftersom han gjort något han egentligen inte ville och blev tvingad.
Senast redigerad av Grannendarborta 2024-11-25 kl. 23:18.
Citera
2024-11-25, 23:48
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Som ovan nämnt, tror inte någon berättat den "riktiga planen" med helikopterlandningen till polisen. Minns inte detaljerna men fanns det någon annan av rånarna som kunde bindas till helikoptern genom dna eller annat? Förutom Alexander själv.

Men i en värld där mycket handlar om status och att klara sig från stora stötar så framstår helikopterlandingen som väldigt klantig minst sagt. Det framstår som ganska troligt att när rånarna "skrutit" om sin stöt till sina polare och varför de tror att polisen fick tag på dom till slut så pekades Alexander ut som syndabocken. Med sms som knöt Alexander till rånet, gps, mcdolands, taxi med eget betalkort.

Sen tror jag att Alexander fortfarande ser sig själv som oskyldig eftersom han gjort något han egentligen inte ville och blev tvingad.

Serien innehåller många fiktiva inslag som inte stämmer överens med verkligheten. Till exempel var Alexander inte skuldsatt och fattig, vilket påstås i serien. Dessutom framställs balkongen inne på värdedepån som en nästan omöjlig utväg där man måste riskera livet genom att klättra som Spiderman. I verkligheten var det dock enkelt att hissa ner en stege till balkongen. Serien placerar dessutom balkongen mitt på byggnaden, vilket inte är logiskt. Om det hade varit så, varför skulle man inte bara slå sönder rutan ovanför balkongen istället?

Av rånarna så undrar jag forfarande om retaurang ägaren skulle vara Goran Bojović(Goran var den som var skuldsatt i det verkliga livet med konkurser och kronofogden i hälarna) och vem skulle michel vara utav dom som blev dömda för rånet?
Citera
2024-11-25, 23:49
Var det verkligen så att dominikanska republiken brydde sig om att en svensk medborgare hade ett pass som blev indraget? Låter osannolikt att de skulle lägga ner resurser på det. De har ju inte ens utlämningsavtal med Sverige.
Citera
2024-11-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Var det verkligen så att dominikanska republiken brydde sig om att en svensk medborgare hade ett pass som blev indraget? Låter osannolikt att de skulle lägga ner resurser på det. De har ju inte ens utlämningsavtal med Sverige.

Jag känner till en person som råkade ut för detta i Thailand. Så det är definitivt ett tillvägagångssätt som används av polisen.
Citera
2024-11-25, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harbos89
Otroligt mycket stämmer av serien. Även små detaljer stämmer mycket bra. Imponerad hur noggranna de har varit. Själva rånet i sig är otroligt likt
Sen är ju såklart inte alls stories runt omkring 100% Sanna.
Vilka detaljer är det som stämmer?
Citera
2024-11-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Serien innehåller många fiktiva inslag som inte stämmer överens med verkligheten. Till exempel var Alexander inte skuldsatt och fattig, vilket påstås i serien. Dessutom framställs balkongen inne på värdedepån som en nästan omöjlig utväg där man måste riskera livet genom att klättra som Spiderman. I verkligheten var det dock enkelt att hissa ner en stege till balkongen. Serien placerar dessutom balkongen mitt på byggnaden, vilket inte är logiskt. Om det hade varit så, varför skulle man inte bara slå sönder rutan ovanför balkongen istället?

Av rånarna så undrar jag forfarande om retaurang ägaren skulle vara Goran Bojović(Goran var den som var skuldsatt i det verkliga livet med konkurser och kronofogden i hälarna) och vem skulle michel vara utav dom som blev dömda för rånet?

Jag pratar inte om serien. Den förstår jag är baserad på en roman där författaren säger sig ha pratat med alla inblandade rånare. Men det är en underhållsfilm och inte en dokumentär.

Alexander var säkert inte fattig. Men att det kan ha funnits personer som haft hållhake på honom tror jag kan vara en möjlig förklaring. Jag köper inte att han blev lockad av rånpengar eller kicken av att delta i en stor stöt med tanke på hans bakgrund.
Senast redigerad av Grannendarborta 2024-11-26 kl. 00:10.
Citera
2024-11-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia0000
Det är många som är helt säkra på att de tog inte alla samt fel personer att de som faktiskt gjorde det inte blev dömda samt att hela aktionen hur de tog sig in gick snabbt allt var över på 15 minuter i verkligheten och alla som var med på rånet var militärklädda i princip. Men i serien går det så sakta haha

Vad är teorin bakom tycker ni om de tog rätt personer och vart tog pengarna vägen?
Vad snackar du om? Helikoptern landade 05:18 och åkte iväg 05:49, alltså tog det 31 minuter. De var inte militärklädda, utan hade svarta kläder på sig lika dem i serien.
Citera
2024-11-26, 00:21
Medlem
Någon som vet vem Rami farhan i serien är i verkligheten? Hur gick det för honom irl? Orkar inte leta igenom alla 900 sidor😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in