2024-11-24, 22:40
Medlem
Nu är det ju preskriberat hade ju varit intressant att veta vilka dom 3 andra var som var inne förut safa khadum som erkände pga spår mm.. sägs att han kör hårt festar mycket bränner pengar kadhum klanen är ju iofs kända för att ha smet, han ser ut att äta bra iallfall inte som många andra gamla rånare som tyvärr gått ner sig och är pinnsmalla någon som vet vad dom faktiskt gör idag ”hjärnan” var det verkligen charbel charro?
Citera
2024-11-24, 22:41
Medlem
Var ju intressant sägs ju att pengarna skulle åter investeras tillsammans Jonas Falk bulent med flera i kokain laster kan tilläggas att bulent greps ju med khadum
Citera
2024-11-25, 00:10
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojardumedmig
Var ju intressant sägs ju att pengarna skulle åter investeras tillsammans Jonas Falk bulent med flera i kokain laster kan tilläggas att bulent greps ju med khadum

Precis. Det florerar många teorier om vad som hände med pengarna.
Få vet säkert.

Det känns ju sådär att som icke-livsstilskriminell deltaga i ett rån och flyga helikoptern och sedan se sin del av pengarna återinvesteras i annan grov brottslighet och därmed fastna ännu mer i den kriminella världen.

Men som sagt, en teori bland andra.
Senast redigerad av -GG 2024-11-25 kl. 00:13.
Citera
2024-11-25, 00:41
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Om det nu stämmer att han gjorde bort sig med gps, sms till sambo när rånet påbörjades, missat elda upp helikopter osv listan kan göras lång - då borde han väl anses vara en anledningarna till att många åkte dit.

Han borde väl i sådana fall vara glad att ingen hämnats. Just det faktum att ingen har hämnats och att han lever helt i det öppna kanske antyder snarare att han inte anses ha gjort bort sig trots allt mer än att bara vara dum. Men han var och är inte heller yrkeskriminell så vad förväntades egentligen.

En sak är ju lite konstigt men lätt att säga i efterhand.
Jag vet inte vad som är sant eller påhitt.
Men jag minns att enligt vad tidningarna skrev o hade bilder på så låg den så kallade gps kvar i helikoptern när den hittades i skogsdungen / gläntan.

Varför i helvete tog han inte med sig den?
Lika dumt att sms:a sin fru mitt i natten vid den tidpunkten + mitt i rånet.

Kanske det hade kunnat bli annat om han brände ner helikoptern?

Ja det finns mycket en annan kan sitta o säga här bakom skärmen.

Man kan ju lika bra tro att han blev hotad alternativ blev mutad att få en jävla massa miljoner för att köra helikoptern. Det är jag ju helt med på, men samtidigt ställer jag mig frågan han hade helikopter certifikat. Jag vet inte hur duktig eller dålig man måste vara för att köra sådan. Men man kan ju också fundera på om de inte kunde hittat en lämpligare?
Jag säger inte att han som flög helikoptern vid rånet var dålig men de kanske skulle hittat nån bättre som verkligen var med på noterna. Kändes ju efter att jag sett serien som släpptes att han var mutad och gav sig in i skiten och hade liksom ingen väg ut. Hade han bangat kanske han hade fått en kula i skallen.

Undra vem av alla som deltog som fick mest pengar och var i helvete de tog vägen
Nedgrävda?
Utomlands?
Gömda hos släktingar /sambo ?
Under golvbrädorna i hemmet
I en tvättmaskin?

Det var många spekulationer o tankar jag haft
Citera
2024-11-25, 00:49
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Alexander Eriksson verkar ha jobb: https://scandinaviancontentgroup.com/team/ (fast det står inget om att han är en fena på att köra helikopter).

Hörde nån intervju att hans certifikat / pilotlicens är indraget😂. Men som sagt 2009 var han duktig att flyga 3 rånare
Citera
2024-11-25, 00:56
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Men jag minns att enligt vad tidningarna skrev o hade bilder på så låg den så kallade gps kvar i helikoptern när den hittades i skogsdungen / gläntan.

Man kan ju lika bra tro att han blev hotad alternativ blev mutad att få en jävla massa miljoner för att köra helikoptern. Det är jag ju helt med på, men samtidigt ställer jag mig frågan han hade helikopter certifikat. Jag vet inte hur duktig eller dålig man måste vara för att köra sådan. Men man kan ju också fundera på om de inte kunde hittat en lämpligare?
Jag säger inte att han som flög helikoptern vid rånet var dålig men de kanske skulle hittat nån bättre som verkligen var med på noterna. Kändes ju efter att jag sett serien som släpptes att han var mutad och gav sig in i skiten och hade liksom ingen väg ut. Hade han bangat kanske han hade fått en kula i skallen.

Undra vem av alla som deltog som fick mest pengar och var i helvete de tog vägen
Nedgrävda?
Utomlands?
I en tvättmaskin?

Att de tog in en så oerfaren person sett till kriminalitet och nerver kanske var det som stjälpte hela planen, ironiskt nog. För piloten verkar ha varit superklantig i det du beskriver. Men om de hotade honom att flyga den fanns ju det i bakhuvudet hos honom och han tappade det. De kanske inte fick tag i någon annan eller blev så desperata efter pengar att de hotade honom för att planen ens skulle kunna bli av.

Ändå märkligt att de inte instruerade honom noga angående helikoptern och GPS, vad han skulle göra med det när rånet var genomfört. Riktigt jäkla konstigt.
Citera
2024-11-25, 08:00
Medlem
Vem är kampsportaren Ezra som hjälpte till att hämta ut kartorna för GS4-byggnaden från Lantmäteriet? Är det Reza Vovven Handväska? Har för mig att han var misstänkt för inblandning men släpptes i brist på bevis.
Citera
2024-11-25, 09:16
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Att de tog in en så oerfaren person sett till kriminalitet och nerver kanske var det som stjälpte hela planen, ironiskt nog. För piloten verkar ha varit superklantig i det du beskriver. Men om de hotade honom att flyga den fanns ju det i bakhuvudet hos honom och han tappade det. De kanske inte fick tag i någon annan eller blev så desperata efter pengar att de hotade honom för att planen ens skulle kunna bli av.

Ändå märkligt att de inte instruerade honom noga angående helikoptern och GPS, vad han skulle göra med det när rånet var genomfört. Riktigt jäkla konstigt.

Enligt filmen så skulle han åka till den där badplatsen och bli upphämtad, samtidigt hade han fått instruktioner att bränna ner hela skiten.

Han var väl som du sa nervös och stressad . Vid det tillfället blev allt kaos. Som sagt ny oerfaren kriminell som förmodligen inte hade något val.

Tänker i tankarna tänk om han hade dumpat rånarna o lämnat dem kvar inne på G4S värdedepå på taket o flygit iväg.

Eller flyget iväg efter när de kastat in pengarna o tagit bytet själv hade blivit helt annan story.
Citera
2024-11-25, 10:40
Medlem
Det är många som är helt säkra på att de tog inte alla samt fel personer att de som faktiskt gjorde det inte blev dömda samt att hela aktionen hur de tog sig in gick snabbt allt var över på 15 minuter i verkligheten och alla som var med på rånet var militärklädda i princip. Men i serien går det så sakta haha

Vad är teorin bakom tycker ni om de tog rätt personer och vart tog pengarna vägen?
Citera
2024-11-25, 11:10
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG

Som jag minns FUP var det rätt tydligt att man inte alls tänkt använda Al*exander som pilot utan att man skulle ta in någon från balkan. Men, i sista stund sket det sig. Al*exander skulle bara fixa fram själva helikoptern, men i sista stund fick de honom att även flyga den. Oklart om det var hot p.g.a. skulder eller om han blev mutad. Kanske någon annan som läst FUP minns det bättre?
Citera
2024-11-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Nedgrävda?
Utomlands?
I en tvättmaskin?

Det är mest spekulationer och teorier som vi på flashback kan presentera och försöka sätta ihop som ett pussel. Sanningen om varför kommer aldrig delas ut på flashback av de få som vet.

Går inte att säkerställa sanningshalten om detta stämmer eller om det bara var "falska läckor och spekulationer" men det skrevs att piloten var "jiddrig" och rånarna var väldigt irriterade på honom. Varför han var "jiddrig" går bara spekulera om.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...d-gangsterkung
Citera
2024-11-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Som jag minns FUP var det rätt tydligt att man inte alls tänkt använda Al*exander som pilot utan att man skulle ta in någon från balkan. Men, i sista stund sket det sig. Al*exander skulle bara fixa fram själva helikoptern, men i sista stund fick de honom att även flyga den. Oklart om det var hot p.g.a. skulder eller om han blev mutad. Kanske någon annan som läst FUP minns det bättre?

I en av poddarna om helikopterrånet bekräftade polisen att Milan Sevo som även kallas för "Gudfadern" i media försökte rekrytera en eller flera helikopterpiloter men misslyckades. Polisen var även väldigt frågande till varför media kallar honom för "gudfadern".

Alexander var inte förstahandsvalet utan verkar mer ha varit en "nödlösning i sista minuten". Rent spekulativt tror jag att Alexander definitivt fått något ut av deltagandet som skulder "avskrivna" eller kanske del av bytet. Men jag tror också att han på ett eller annat sätt blev tvingad till att delta mer än att han frivilligt valde att delta i detta rån. Oavsett vilket tror jag inte heller han visste riktigt vad han skulle göra förens det definitivt var försent att kunna dra sig ur.
Senast redigerad av Grannendarborta 2024-11-25 kl. 15:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in