2024-11-25, 16:38
Medlem
Någon länk till FUP och DOM (i TR & HR)
Citera
2024-11-25, 17:25
Medlem
Nekar piloten AE fortfarande till brottet?

Citat:
Idag jobbar Alexander med tv- och filmproduktion på ett bolag i Stockholm. Han var med i arbetet med Netflix-serien Clark och har dessutom arbetat med TV4-produktioner som Lotta på Liseberg och Lego masters Sverige.

– Tv är det jag kan göra och det jag är bra på. Jag är en berättare, säger han till Aftonbladet 2015.

Han kanske hade fått vara med i arbetet med serien om han erkänt.
Citera
2024-11-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
I en av poddarna om helikopterrånet bekräftade polisen att Milan Sevo som även kallas för "Gudfadern" i media försökte rekrytera en eller flera helikopterpiloter men misslyckades. Polisen var även väldigt frågande till varför media kallar honom för "gudfadern".

Alexander var inte förstahandsvalet utan verkar mer ha varit en "nödlösning i sista minuten". Rent spekulativt tror jag att Alexander definitivt fått något ut av deltagandet som skulder "avskrivna" eller kanske del av bytet. Men jag tror också att han på ett eller annat sätt blev tvingad till att delta mer än att han frivilligt valde att delta i detta rån. Oavsett vilket tror jag inte heller han visste riktigt vad han skulle göra förens det definitivt var försent att kunna dra sig ur.
Om det stämmer som han säger själv att han aldrig flugit i mörker så kanske han blev tvingad men har ändå svårt att tro det.

Han är van pilot och tänkte "jag ska bara flyga sen är allt över"

Det är ju en annan sak att gå in i byggnaden med stegar med mera och allt annat.
Citera
2024-11-25, 17:35
Medlem
I dokumentären på SVT säger en helikopterpilot att "jag tror inte att rånarna förstod vilka risker det innebar att flyga mitt i natten med flera personer och pengarna som vägde en del"

Är det i så fall inte märkligt att Alex tog den risken??

Eller var han påtänd och bara tänkte kör
Citera
2024-11-25, 19:16
Medlem
Södergran och Axelsson finns på Facebook under deras nya efternamn om någon vill se bild.

Södergran heter E*gholm och A*elsson heter H*lmqvist numera.
Citera
2024-11-25, 19:23
Medlem
Någon som har fup och dom?
Citera
2024-11-25, 20:03
Moderator
Mappings avatar
Citat:
I en av poddarna om helikopterrånet bekräftade polisen att Milan Sevo som även kallas för "Gudfadern" i media försökte rekrytera en eller flera helikopterpiloter men misslyckades. Polisen var även väldigt frågande till varför media kallar honom för "gudfadern".

Alexander var inte förstahandsvalet utan verkar mer ha varit en "nödlösning i sista minuten". Rent spekulativt tror jag att Alexander definitivt fått något ut av deltagandet som skulder "avskrivna" eller kanske del av bytet. Men jag tror också att han på ett eller annat sätt blev tvingad till att delta mer än att han frivilligt valde att delta i detta rån. Oavsett vilket tror jag inte heller han visste riktigt vad han skulle göra förens det definitivt var försent att kunna dra sig ur.

Ja precis, jag tycker också han kändes som en nödlösning. En sak som påstås i den nyproducerade TV-serien är att tanken var att Al*xander först skulle landa på ett ställe för att därefter flyga vidare till Kanaanbadet där rånarna och han själv skulle lämna helikoptern, där 2 båtar skulle vänta på dem. Men, att Al*xander valde att inte landa p.g.a. han såg 3 personer och inte 2 (som utlovat) och därför lyfte igen för att till slut landa i Skavlöten eller vad det heter. Där lämnade han helikoptern som inte brändes (vilket skulle ha gjorts av någon annan vid Kanaanbadet). Är detta något som finns belagt i någon dokumentär eller FUP? För det jag minns jag inte efter att ha läst FUP.
Citera
2024-11-25, 20:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Det är mest spekulationer och teorier som vi på flashback kan presentera och försöka sätta ihop som ett pussel. Sanningen om varför kommer aldrig delas ut på flashback av de få som vet.

Går inte att säkerställa sanningshalten om detta stämmer eller om det bara var "falska läckor och spekulationer" men det skrevs att piloten var "jiddrig" och rånarna var väldigt irriterade på honom. Varför han var "jiddrig" går bara spekulera om.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...d-gangsterkung

Ja du har nog rätt. Det man inte vet någonting om så är de bättre att jag e tyst. Ja jiddrig
Citera
2024-11-25, 20:34
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Ja precis, jag tycker också han kändes som en nödlösning. En sak som påstås i den nyproducerade TV-serien är att tanken var att Al*xander först skulle landa på ett ställe för att därefter flyga vidare till Kanaanbadet där rånarna och han själv skulle lämna helikoptern, där 2 båtar skulle vänta på dem. Men, att Al*xander valde att inte landa p.g.a. han såg 3 personer och inte 2 (som utlovat) och därför lyfte igen för att till slut landa i Skavlöten eller vad det heter. Där lämnade han helikoptern som inte brändes (vilket skulle ha gjorts av någon annan vid Kanaanbadet). Är detta något som finns belagt i någon dokumentär eller FUP? För det jag minns jag inte efter att ha läst FUP.
Helikoptern landade först i Norsborg (tror jag) och fortsatte sedan till Kanaanbadet. Den slutliga landningsplatsen kan inte ha varit planerad för Alexander hade ingen som hämtade upp honom. Han fick gå in på McDonalds för att ringa en taxi från en lånad telefon. På McDonalds fastnade han på övervakningskameran.

Taxin tillbaka till Stockholm betalade han med sitt eget kort.
Citera
2024-11-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Fast allt tyder ju på att manusförfattarna faktiskt har haft ingående samtal med de inblandade.
Asså serien är ju baserad på Jonas Bonniers roman.
Citera
2024-11-25, 20:53
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZoeM00
Asså serien är ju baserad på Jonas Bonniers roman.

jonas bonnier har ju intervjuvat flera av de inblandade
Citera
2024-11-25, 22:08
Medlem
JokkeNs avatar
https://corruptiohelikoperranet.word...sokningen-pdf/

FUP osvosv för den intresserade.
Senast redigerad av JokkeN 2024-11-25 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in