2024-11-23, 00:31
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Sällan polisen hittar pengarna vid såna här rån. Undra hur mycket pengar som brann inne från olika rån när vi bytte sedlar. Måste ju ändå ha funnit ett gäng som satt inne och inte kunde göra ett piss.
western union
Citera
2024-11-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
western union

"Trots att mycket kommit in så är det fortfarande stora summor som saknas. Närmare 2 miljarder kronor i gamla mynt saknas i nuläget, och 10 miljarder kronor i sedlar enligt Riksbanken."
https://sverigesradio.se/artikel/6705081

Måste även ha varit en del stulna sedlar som ligger gömda någonstans.
Citera
2024-11-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Givetvis är rånet misslyckat i den meningen att de flesta dömdes till fängelse. Men att som du beskriva det som "extremt misslyckat" - ett rån som gett 35 Mkr - samtidigt som du vill framhäva alla nackdelar en rånare kan drabbas av - vittnar om svår avundsjuka. Jag har sällan sett någon skriva så långa inlägg i syfte att nedvärdera brottslingar. Vilken sorglig och korkad person du verkar vara!

Fast ett rån på 35 mille som kräver tiotals personer och förmodligen stora kostnader att genomföra är ju rent krasst en sämre affär än att ensam bara göra en serie större bedrägerier och dra ut 3-4 miljoner.

Det senare kan du göra själv, köpa krypto för rubbet eller flytta till en utländsk bank där du äger värdepapper.
Worst case så får du 2-3 år i ett lågprofilärende och kommer ut till 5 mille som redan är inne i banksystemet i ett annat land.
Dessutom med möjligheten att lägga skulden på nån misslyckad alkis eller något som går som målvakt.

Ett gigantiskt rån som på en bra dag ger dig samma pengar i ruttna sedlar som du för svårt att göra något vettigt av plus mycket hårdare straff…
Det känns som dålig risk-reward-analys.

Tror faktiskt samtliga dessa grabbar haft mer pengar om man extrajobbat och lagt alla pengar på fastighetsfonder från att man började sin kriminella bana fram tills nu.

Det är nog ändå så att många som begår såna här brott ser dem som sport och spänning. Någon vettig ekonomisk analys finns knappast i botten.
Citera
2024-11-23, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
I morgon.

Minns väl samtalet mellan Goran och Milan som snuten lyssnade av och sen läckte till pressen. Om jag inte minns fel vart Goran även dömd för mordbrand det var något köpcentrum som sattes i brand men som sagt mitt minne är vagt så kan ha fel. Tycker det är dags att dra igång en film om Arlandarånet skulle vara en given succé med den storyn och allt som hände med det rånet.
Citera
2024-11-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makrame
Minns väl samtalet mellan Goran och Milan som snuten lyssnade av och sen läckte till pressen. Om jag inte minns fel vart Goran även dömd för mordbrand det var något köpcentrum som sattes i brand men som sagt mitt minne är vagt så kan ha fel. Tycker det är dags att dra igång en film om Arlandarånet skulle vara en given succé med den storyn och allt som hände med det rånet.
Det stämmer det med branden. Men han fick ett lägre straff eftersom det bakades ihop

Arlandarånet har ju Leo berättat utförligt om i samband med att turken mördades i Helsingfors
Citera
2024-11-23, 12:04
Medlem
Tänkte ändå lite kring hur allt har förändrats. Det skulle bli bättre sa dom när kontanterna försvann och därmed värdetransporterna men vad hände istället ?

Det är bara att se hur landet ser ut i dagens läge.
Citera
2024-11-23, 12:25
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makrame

det var Glädjens köpcentrum i Upplands Väsby
Citera
2024-11-23, 12:30
Medlem
Hur har det gått för helikopterpiloten - vad gör han idag?

O var alla pengar användbara utan växling - kan man tänka sig att en stoor del
av rånbytet blev det bara skit av för att sedlarna blev ogiltiga??
Citera
2024-11-23, 13:26
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Broman också.
Södergran och Axelsson har andra efternamn. E*gholm och H*lmqvist.

De är väl i princip pensionärer i såna här sammanhang idag dom inblandade så förhoppningvis gör dom inget kriminellt.

Brottet är preskriberat nu så vilka var dom andra? Tex dom som var med Safa i depån? Fritt fram att erkänna.

Den fetade är tydligen mitt uppe i en skilsmässa. Han kanske byter tillbaka till sitt "ökända" namn igen, vem vet?
Citera
2024-11-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Den fetade är tydligen mitt uppe i en skilsmässa. Han kanske byter tillbaka till sitt "ökända" namn igen, vem vet?

Sedär. Ja det är ju fruns efternamn han tagit.
Om nu Eriksson är oskyldig som han bedyrat i alla år så är också Axelsson och Broman felaktigt dömda.

Minns att det gjordes en artikel några år efteråt men där erkände Axelsson. ”Min lilla fjuttiga del i det där, att de fick det till medhjälp till rån” och att han skämdes när folk kom fram och frågade ”jaha, du var med i det där”.

Som nån skrev när det begav sig, att det var busen Axelsson som Eriksson ”krockade” med måste dragit åt sig polisens öron direkt.
Citera
2024-11-23, 15:07
Medlem
Finns det någon vettig förklaring varför helikoptern gjorde så många landningar under natten och hur det kommer sig att både gps och helikopter lämnades kvar orörd?

Filmens förklaring att det skulle handla om att piloten "nojjade ur" är väl inte helt sannolik?
Citera
2024-11-23, 15:48
Medlem
-GGs avatar
Sådana här stora och uppmärksammade rån, med mycket pengar, skapar ju ofta ringar på vattnet och intriger/förvecklingar långt efteråt.

Arlandarånet slutade trots allt med livstid för mord även om rånet i sig var lyckat.
Och det där stora rånet i Danmark, om jag minns rätt, där inblandade blev ihjälskjutna efteråt i konflikter om rånbytet.
Trådens rån var inte lika dramatiskt i efterskalven men man hade enorm otur att Sverige bytte sedlar inte lång tid efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in