2017-10-17, 08:41
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dom kunde varit smartare - rånarna. Men det hade inte behövts eftersom snuten var så osmarta.
Kanske rånare räknat med det.

Men det där med att lämna DNA efter sig. Det fattar jag inte att man inte tänkte på.

Men stort sett rätt ok gjort. För att vara rån då.

eller hur
Safa Kodum borde ha klorin med sig för att städa efter att han skada sig
Citera
2017-10-17, 08:55
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nu hinner jag inte länka, för det tar lite tid att gräva fram 10-15 år gamla rån. Men jag håller definitivt inte med om att Sverige skulle varit särskilt drabbat under denna period. Och i grannländerna handlar det absolut inte om enstaka rån! Beträffande Danmark vet jag t. ex. att det omkring millenieskiftet rånades minst en bank varannan dag - året om.

Sedan har väl Sverige historiskt sett haft en mer omfattande kriminalitet än i vart fall Norge och Finland. Men din kritik är hur som helst obefogad. Du är okunnig, och sitter och gissar dig till orsakerna.

Om man jämför rånsäkerhet idag, 2017, i ett europeiskt perspektiv, finns det ännu länder, där det rånas banker och värdetransporter och depåer, med framgång. Ett exempel: Tyskland.

EDIT: Näste skribent har ju exemplifierat en del av det du efterfrågat. Läs och tag lärdom!

Märkligt att det alltid är de okunniga skitsnackarna som ska försöka läxa upp dem som kan något. Har du ens sett dokumentären din tomte? Där sägs det klart och tydligt just det jag skrev om. Att Sverige var särskilt drabbad av grova rån jämfört med våra grannländer.
Citera
2017-10-17, 12:56
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Märkligt att det alltid är de okunniga skitsnackarna som ska försöka läxa upp dem som kan något. Har du ens sett dokumentären din tomte? Där sägs det klart och tydligt just det jag skrev om. Att Sverige var särskilt drabbad av grova rån jämfört med våra grannländer.

Det var 100 olika rån under 2008 så ja Sverige var särskilt drabbat.

Det fanns dåligt med resurser då för att stoppa den typen av rån.

Mycket naivt. Och idag tror man inte ens att det kan ha hänt.
Citera
2017-10-17, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klukin9
först beskrevs det som det var sjperrånare som gjort detta men efter att ha sett dokumentären framstår dom snarare som amatörer.

5. personerna. dom verkar ha varit lite desperat och speciellt när det gäller helikoterpiloten . han går alltså direkt från där han landar helikopter köper nåt på Statoil som har kamera och dessutom betalar med kort. herregyd sån klant.

planeringen var okej men hade kunnat gå åt hvete om polisen gått in. samt tycker själv man inte flög tillräckligt långt med helikoptern. chansen för upptäckt och gripande ökar ju mer folk det är som ser en. nu gick det bra ändå men.

Han var på McDonalds och han betalade kontant.
Citera
2017-10-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Jag behöver inte se just den dokumentären. Jag har tillräckligt med information, och hänvisar till tidigare inlägg - men du är uppenbarligen för korkad för att ta in den informationen.
Citera
2017-10-18, 23:11
Medlem
En sak som jag ibland brular fundera på är om det faktiskt är möjligt att det sker igen? Läste någonstans att man idag inte kan landa på taket, men det går ju att fira ner sig mm. Frågan är också hur det idag ser ut inne i byggnaden, om säkerheten har blivit så pass hög att det idag är omöjligt att göra samma sak som rånarna 2009 gjorde?
Citera
2017-10-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unw
En sak som jag ibland brular fundera på är om det faktiskt är möjligt att det sker igen? Läste någonstans att man idag inte kan landa på taket, men det går ju att fira ner sig mm. Frågan är också hur det idag ser ut inne i byggnaden, om säkerheten har blivit så pass hög att det idag är omöjligt att göra samma sak som rånarna 2009 gjorde?

Just här går din okunskap in och svarar åt dig utan att du ens vet det själv. Självklart menade alla det var omöjligt att råna Västberga depo fram tills denna dag tills dessa bevisade motsatsen genom lite vilja och planering. Idag är det precis som då, vill du det högt nog är ingenting omöjligt. Exakt det alla dessa rånare bevisar gång på gång, det alla avvisar som omöjligt är 100% möjligt med lite fantasi och kreativitet.
Citera
2017-10-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unw

Klart det är möjligt. Säkert svårare dock.
Citera
2017-10-20, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Eller grejat till sig p-böter på sina privata bilar i en annan stad. Finns ju en hel del kreativa saker man kan göra för att kunna säga att man är någon annan stans.

du skulle åka fast direkt iaf.

Rånare: Kolla vi har parkeringsböter kl 05:30 i luleå.

Polisen: Jahapp, då hämtar vi ut all videoövervakning i området när ni skulle parkerat där

BUSTED!
Citera
2017-10-20, 01:52
Medlem
Citat:
du skulle åka fast direkt iaf.

Rånare: Kolla vi har parkeringsböter kl 05:30 i luleå.

Polisen: Jahapp, då hämtar vi ut all videoövervakning i området när ni skulle parkerat där

BUSTED!

Hört talas om något som heter förberedelser?
Att kuta in på Statoil/Araben på hörnet med en kniv i handen å stöka lite, behövs inga direkta förberedelser. Bara lite desperation och kanske möjligtvis lite benzo å ladd i sig.

Ett seriöst rån tar bra mycket lång tid att planera innan genomförandet om nu genomförandet av rånet blir av, finns nämligen ingen garanti för det.
Citera
2017-10-20, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Syclone71
Hört talas om något som heter förberedelser?
Att kuta in på Statoil/Araben på hörnet med en kniv i handen å stöka lite, behövs inga direkta förberedelser. Bara lite desperation och kanske möjligtvis lite benzo å ladd i sig.

Ett seriöst rån tar bra mycket lång tid att planera innan genomförandet om nu genomförandet av rånet blir av, finns nämligen ingen garanti för det.

haha va? du ska alltså kuta in på statiol med kniv istället för att råna eller vad? knullade ditt argument så jävla hårt
Citera
2017-10-20, 23:39
Medlem
Citat:
haha va? du ska alltså kuta in på statiol med kniv istället för att råna eller vad? knullade ditt argument så jävla hårt

Är du trög eller?

Läs om det där som jag skrev mer än en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in