2009-09-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Probert24
http://kartor.eniro.se/query?what=ma...ace.12973.21;0

Knappast någon match att promenera in på Myttinge och ställa dit en väska, finns knappt en levande själ i närheten definitivt inte mitt i natten. Bedrövligt att det inte är (eller var) bevakat. Har aldrig sett en levande själ där när man åkt förbi.

Mycket konstigt då polisen fått ett antal helikoptrar saboterade tidigare. Dels när dom brändde upp flera nya och i Göteborg där man sköt på dom när dom stod parkerade utomhus nattetid!

.
Citera
2009-09-23, 11:59
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Är det svårare att flyga en helikopter som vid detta rån än en vanlig randomflygning?

Alltså, måste piloten vara extra duktig för att kunna köra med nedsläckta lampor, utan radar och på så extremt låg höjd eller klarar alla piloter av detta?

Vill gärna höra svar från någon kunnig och erfaren person!

Mvh
ErikJ

Ja, helt klart. Det är inte direkt alla som klarar att hovra precisist över penningdepån i Västberga. Eller att flyga nedsläckt heller för den delen.
Citera
2009-09-23, 12:00
Medlem
Public Enemys avatar
Det finns nog en hel del gubbar med erfarenhet från nordsjön som flyger tillräckligt bra.
Citera
Medlem
nu får ju snuten börja bevaka sina helikoptrar, det var ju inte första gången som deras helikoptrar blev utsatta för sabotage, hände ju ute på säve med för nåt år sedan
Citera
Medlem
Mayitos avatar
Det skulle inte förvåna mig om glastaket kom till efter att Arbetsmiljöverket gjort en inspektion och påtalat bristen på dagsljus för personalen. Vi är ju ändå i Sverige...
Citera
Medlem
Benzo_Manns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uno kronqvist
För er som som är lite nyfikna hur det ser ut inne på G4s..

Entreplanet är plan 4a. Vilket via receptionen leder in till innergården.
Innergåreden är öppen hela vägen upp till glastaket.
Loftgångar löper runt innergården på alla plan.
Mynthanteringern sker på plan 2, dvs under jord och har en massa krångliga dörrar i vägen.
Sedelhanteringen sker på plan 6, dvs två plan upp från entreplan. (smart???)
Nu till mest underliga jag har hört någonsin!!
Min "källa" påstår att det sitter massiva ståldörrar in dit och det är ständig bemanning och superhög säkerhet.
MEN tydligen ska det finnas fönster ut mot innergården!??!?!?
Min källas spontana kommentar var -"Förmodligen hoppade dom in genom förstret"

Nu resarverade sig min källa mot att dessa uppgifter kan vara gamla.
Jag har själv beskökt G4s flera gånger och dom tar dagligen emot massa besökare. Men själv har jag bara sett de "mindre" intressanta delarna av byggnaden.

Hur vet du detta?? Detta måste vara sekretessinfo?? som nu ligger på FB
Citera
2009-09-23, 12:01
Medlem
red&blues avatar
Det var ju något troll här som skrev att bytet var under 150 miljoner men kunde p.g.a. svensk lag inte berätta källan. Låt säga då att det faktiskt var 150 miljoner fördelat på minst 10 personer som måste varit inblandade. Det är 15 millar var och det räcker ju inte så jävla långt med tanke på risken.

Självklart får inte alla inblandade samma summa pengar men är det ändå inte ett väldigt litet byte?

Som sagt kan det ha varit mer än 150 miljoner, men i ren spekulation.
Citera
2009-09-23, 12:02
Medlem
flexators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Det skulle inte förvåna mig om glastaket kom till efter att Arbetsmiljöverket gjort en inspektion och påtalat bristen på dagsljus för personalen. Vi är ju ändå i Sverige...
Kan vara samma verk som stoppar polisen från att möta buset på plats
Citera
Medlem
SweStars avatar
Hur svårt kan det egentligen vara att flyga i mörker? I lumpen fög vi ofta i hkp som var helt nedsläkta, då hade piloterna NVG på sig. Vist, dem var riktigt bra men satan vad bra man ser med rätt utrustning!!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GSL
Men det är ju ingen nybörjare som lyfter och landar när det är kolsvart ute, sen stå och hovra över ett hus. Måste vara en rätt duktigt pilot.

Det handlar verkligen inte om en nybörjare som gått någon ABF-kurs. För att klara av detta, och ha kylan att göra det, krävs lång erfarenhet av flygning. Plus lång erfarenhet av avancerad mörkerflygning. Allt pekar på att piloten kommer från militären eller räddningsflyget.
Citera
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceGayAndSunshine

Borde inte värdedepåer ligga 100 meter under jord med 10 meter tjocka betong väggar, 5 vägspärrar och tjugotal beväpnade vakter utanför?

Nej, vi bygger glastak på våra värdedepåer.
Du tänker samma sak Västberga allé 11.
Citera
2009-09-23, 12:03
Medlem
Här har helikoptern rotorbladen på ?

http://www.corren.se/Sverige/?articl...date=&menuids=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem