2009-09-23, 12:03
Medlem
4522s avatar
Spektakulärt är bara förnamnet. Snacka om att dom lär vara uppe i ett skapligt rus under och efter "aktionen". Det är inte som att sätta ett VG på en tenta direkt, dom har lurat upp hela G4S och den svenska polisen på läktaren. För att senare kunna räkna pengar på heltid. Jag brukar inte bli imponerad av kriminella gäng men det här var riktigt fett. Då kanske folk får upp ögonen för vår inkompetenta poliskår.

Om man ska spekulera lite så lär det ha krävts en hel del kontakter. Det finns många helikopterpiloter inom militären som får flyga ytterst lite, jag skulle inte bli förvånad om någon "bytt" sida. Känslan är att det krävs lite mer än en utbildning hos Roslagens helikopterskola för att lyckas manövrera flygdonet över värdedepån. Lägg där till att dom måste undvika radarn samtidigt. Allt känns rätt oklart. Jag såg att någon trodde på "Danmarksligan" och det låter inte helt otroligt.

Sen kan jag bara tillägga en sak som Leif GW sa för några månader sedan, "värdetransportrånarna är ofta mer intresserade av planeringen och att göra det spektakulärt än själva rånet".
Citera
2009-09-23, 12:04
Medlem
Nästan lite kul med tanke på att man såg Johan Falk filmerna i går om välplanerade värdetransportrån. Dock verkar dem här killarna duktigare än dem i filmen
Citera
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Hur vet du detta?? Detta måste vara sekretessinfo?? som nu ligger på FB
Jo det stämmer att sådant bör ligga på sek men då dom inte är speciellt förankrade på taket så är det lite sjukt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Allt pekar på att piloten kommer från militären eller räddningsflyget.

Tänker man så, börjar man leta på fel ställen.
Citera
2009-09-23, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av red&blue
Det var ju något troll här som skrev att bytet var under 150 miljoner men kunde p.g.a. svensk lag inte berätta källan. Låt säga då att det faktiskt var 150 miljoner fördelat på minst 10 personer som måste varit inblandade. Det är 15 millar var och det räcker ju inte så jävla långt med tanke på risken.

Självklart får inte alla inblandade samma summa pengar men är det ändå inte ett väldigt litet byte?

Som sagt kan det ha varit mer än 150 miljoner, men i ren spekulation.

1. Att det är under 150 miljonerna, är fakta!

2. Hur många rån ger mer än 15 miljoner per/person?

3. Rånare är riskbenägna...
Senast redigerad av Söker sanningen 2009-09-23 kl. 12:09.
Citera
2009-09-23, 12:06
Medlem
Vittnet Adrian Culafic bor i ett hyreshus i Västberga, mitt emot värdedepån där helikopterrånarna slog till. Han kunde följa hela dramat från en perfekt utsiktsplats.
– Det är konstigt att polisen inte syntes till under hela dramat, stationen ligger ju bara tio minuters promenad härifrån, säger Adrian Culafic till SvD.se.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3561543.svd

Svensk Polis har tydligen gjort det igen!!
Citera
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Tänker man så, börjar man leta på fel ställen.

Men att det är någon färsking som fått kunskaper inom lumpen är det inte heller tal om. Inte alls en omöjlighet att piloten vart inom räddnings -och militärflyg. Han behöver inte vara svensk? Har ju nämnts en pilot i tråden med relativt stora kunskaper.
Citera
Medlem
uno kronqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uno kronqvist
För er som som är lite nyfikna hur det ser ut inne på G4s..

Entreplanet är plan 4a. Vilket via receptionen leder in till innergården.
Innergåreden är öppen hela vägen upp till glastaket.
Loftgångar löper runt innergården på alla plan. <--- FEL Finns bara en balkong på 5an
Mynthanteringern sker på plan 2, dvs under jord och har en massa krångliga dörrar i vägen.
Sedelhanteringen sker på plan 6, dvs två plan upp från entreplan. (smart???)
Nu till mest underliga jag har hört någonsin!!
Min "källa" påstår att det sitter massiva ståldörrar in dit och det är ständig bemanning och superhög säkerhet.
MEN tydligen ska det finnas fönster ut mot innergården!??!?!?
Min källas spontana kommentar var -"Förmodligen hoppade dom in genom förstret"

Nu resarverade sig min källa mot att dessa uppgifter kan vara gamla.
Jag har själv beskökt G4s flera gånger och dom tar dagligen emot massa besökare.
Men själv har jag bara sett de "mindre" intressanta delarna av byggnaden.

Lite reviderade uppgifter om G4s byggnad...

Är det bara jag som tycker det verakar skumt att ha föster på en värdecentral??
Citera
2009-09-23, 12:07
Bannlyst
självfallet är det en eller flera som jobbat/jobbar på stället som sen var med och rånade. kan ju inte vara så svårt att hitta dessa idioter. troligen så finns herrarna här på FB också.
Citera
2009-09-23, 12:07
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Vittnet Adrian Culafic bor i ett hyreshus i Västberga, mitt emot värdedepån där helikopterrånarna slog till. Han kunde följa hela dramat från en perfekt utsiktsplats.
– Det är konstigt att polisen inte syntes till under hela dramat, stationen ligger ju bara tio minuters promenad härifrån, säger Adrian Culafic till SvD.se.
stationen har öppet på dagen annars är det Södertörn som har öppet på natten samt kungsholmen. Jag vet att Västberga stationen har häkten... Så mycket vet jag.
Citera
2009-09-23, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Är det svårare att flyga en helikopter som vid detta rån än en vanlig randomflygning?

Alltså, måste piloten vara extra duktig för att kunna köra med nedsläckta lampor, utan radar och på så extremt låg höjd eller klarar alla piloter av detta?

Vill gärna höra svar från någon kunnig och erfaren person!

Mvh
ErikJ

Det finns ingen radar i en sådan helikopter. Flyga på låg höjd i mörker kräver en hel del erfarenhet. Däremot hovra är det första en helikopterpilot lär sig så det är inget problem. Faran med att hovra är att man drar rätt ned i backen på någon sekund om man får motorbortfall.

Därför vill man ha så lite tid som möjligt stillastående i luften.

.

Edit. Såg just att det var mitt tvåtusende inlägg. <--- Posthora..

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2009-09-23 kl. 12:11.
Citera
2009-09-23, 12:08
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojjtan
F.n är det stort pådrag kring Rosenlundsgatan, Södermalm. Insatsstyrkan, civilbilar.

Nära Annika Östbergs morsa? Då är väl fallet så gott som löst, morsan behövde väl pengarna för att försörja dottern när hon kom ut. Säkert Södermalms PRO-liga i farten.

Ärligt talat, när du skriver Rosenlundsgatan, skriv ut gatunummer för helvete.

"Polisen slog till mot en adress i Sverige som kan hittas på hitta.se" hade varit lika givande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in