2009-09-27, 22:56
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkelit
Sorry! Den amatörmässiga svenska polisen har gripit helt fel personer igen eller? De har väl ingen chans mot dessa eftersom de är vana vid krig från balkan och bla bla bla..
Det är bara en tidsfråga
Jag säger vilket fall att det är på tok för tidigt att hävda att Alex var piloten.

Återigen vill jag påminna om den oskyldiga 35-åringen som till och med kom så långt som häktningsstadet efter Anna Lindh mordet.
Samma stora tryck från allmänheten att få fast den skyldiga. Vi kan mycket väll se en favorit i repris nu.
Citera
2009-09-27, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Självklart, för egen del låter ett sådant erbjudande lockande. Men jag är å andra sidan klok av mig och skulle inte offra min karriär för en sådan sak, risken att åka fast är ändå stor. Och efter det kommer jag aldrig få flyga mer. Nä då håller jag mig fast vid min anställning och kalaslön

Hur pass marit är det att navigera i mörker med avstängd nav utrustning i den miljö som är aktuell?

Skulle en utländsk pilot klara detta med lite googlande på Google earth och några bilresor den planerade rutten?

Min tanke är att man måste vara extremt förtrogen och van med geografin för att klara det här.

Eller?
Citera
2009-09-27, 23:00
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Hur pass marit är det att navigera i mörker med avstängd nav utrustning i den miljö som är aktuell?

Skulle en utländsk pilot klara detta med lite googlande på Google earth och några bilresor den planerade rutten?

Min tanke är att man måste vara extremt förtrogen och van med geografin för att klara det här.

Eller?

Varför skulle nav utrustnigen vara avslagen?
Citera
2009-09-27, 23:01
Medlem
brackspaces avatar
Citat:

Eller?

Att flyga i mörker är som att köra bil med förmåladade rutor med endast kompass till hjälp. Men som svar på din fråga så måste man ha bra koll på geografin om man ska klara det, jag tror piloten.. om det nu är Alex.. är van vid området. Sen tror jag inte att det är totalt becksvart just den tiden då dom flög.
Citera
2009-09-27, 23:01
Medlem
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...elikopterranet

En av de övriga är en känd kampsportare.
Citera
2009-09-27, 23:02
Medlem
fishermanbobs avatar
Är själv inte insatt i allt som har skett kring rånet, men skulle tycka att det vore kul att höra andras teorier som är mer insatta och mer pålästa.

Vilka är dem?
Hur mycket blev bytet?
Varför brände man inte helikoptern?
Varför/Om AE är delaktig i rånet eller om polisen är på villovägar.
Et cetera Et cetera Et cetera.

Här kommer min teori och mina frågeställningar. Mycket grundat från vad jag läst i FB-tråden samt vad man har läst i blaskorna på nätet. Mestadels är det frågeställningar som jag hoppas andra kan besvara i sina teorier.

Jag går på polisens linje när det kommer till vilka det är som har utfört det. Verkar som om det kan ligga rätt mycket substans i att det är folk från balkanhalvön. Gissningsvis tror jag att det rör sig om totalt 12-15 personer. Att det som i tidningarna har skrivits om 20-talet tycker jag låter som lite väl många inblandade.

Iofs kanske en underhuggare tycker det är helt ok att få 10k - 20k för att kasta ut fotanglar så att polisen blir hindrade. Dock står det ju fortfarande oklart hur mycket bytet blev. Var gärningsmännen medvetna om hur mycket pengar som fanns i depån vid tillfället för rånet eller var man nöjda med att med det skulle finnas minst 150 mkr. Vi tar det vi kommer över.

Helikoptern
AE som nu sitter häktad och misstänkt för att har flugit helikoptern är inblandad hur? Med tanke på att han nyligen greps för narkotika och att han enligt någon har ett missbrukarproblem kan tala för att han har blivit utnyttjad. Han har ett stort beroende och har kritat hos någon dealer. Dealern i sin tur har meddelat någon boss om dennes problem och vetskapen om att han kan köra HKPTR. Han får pynta av sin kokainskuld genom att han får agera chuafför under rånet. Han får utöver detta även en skälig ersättning.

Att man inte bränner helikoptern tycker jag verkar mycket lustigt. Antingen är de så säkra på att de inte har efterlämnat några DNA-spår över huvud taget eller så har AE sagt att den inte får brännas eftersom den inte är helförsäkrad, vilket jag tycker låter mycket underligt. Ett sådant kostsamt fordon som en helikopter bör av alla företag vara helförsäkrade. Självrisken är ju småpotatis.
Alternativ två till att man inte bränner helikoptern är för att inte röja platsen och eftersom det var så tidigt på morgonen att det skulle ta tid för poliserna att hitta den. Man får således ett tillräckligt långt försprång för att kunna fly från platsen i lugn och ro utan blåljus och onödig uppmärksamhet.
Här väljer jag att tro att alternativ nummer två får ses som det mest rimliga. I kombination med att man vet att man inte efterlämnat några spår.
I ett framtida förhör kan AE hävda att hans DNA finns i helikoptern eftersom han användern den väldigt ofta inom arbetet.

Flyktvägen. Jag misstänker att man har gjort 2 stopp på väg från depån. Man har först droppat av pengarna till medhjälpare som transporterar bort pengarna till någon säker gömma. Efter detta stoppar man till lite avsides och släpper av alla utom piloten. Piloten tar sedan helikoptern till fyndplatsen och lämnar den där det finns en person som hämtar upp honom.

Hur mycket har man fått med sig? Jag gissar att bytet hamnar någonstans runt 120 Mkr.

Om det stämmer att AE är inblandad vekar det som om han är den enda med svenskt ursprung. Inte tidigare inblandad i org. brottslighet. Vilket kan tyda på att han blir likviderad och pressad på sina pengar när brottet har fallit i glömska.

Poliserna känner stor press över att ha fått så mycket skit i media att de nu vill visa allmänheten att de verkligen inte är så inkompetenta som alla verkar tyckas. De första 2 som blev gripna blev gripna för att de som inte är fullt så insatta ska sprida ryktet. Man får på så vis lite credd och kan arbeta lite mer i frid.

Ja det här är min syn på det hela. Och jag reserverar mig för att vissa teorier är helt åt helvete och att jag i vissa fall inte har en aning om hur det egentligen ligger till. Men det är ju kul att spekulera lite iaf
Citera
2009-09-27, 23:02
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Jag säger vilket fall att det är på tok för tidigt att hävda att Alex var piloten.

Återigen vill jag påminna om den oskyldiga 35-åringen som till och med kom så långt som häktningsstadet efter Anna Lindh mordet.
Samma stora tryck från allmänheten att få fast den skyldiga. Vi kan mycket väll se en favorit i repris nu.

Det kan jag kanske hålla med om men det är fler än han som är gripen. Att säga att polisen bara sitter och käkar räksallad är bara pinsamt och visar bara på att vissa inte har åldern inne för att vistas här.
Än värre är fjortisarnas kommentarer om att rånarna förtjänar att komma undan. Hur dum får man vara??
Citera
2009-09-27, 23:04
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Företaget helikoptern kom ifrån?

http://www.roslagenshelikopterflyg.se

Citerar mig själv då det kanske blev aktuellt igen.
Senast redigerad av oyinboz 2009-09-27 kl. 23:07.
Citera
Bannlyst
Har polisen tagit rätt personer, så blir jag både glad och stolt!
Citera
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Politisk Inkorrekt har luskat ut vem piloten är. Häftigt...gå in och kolla.

Är ju jag som fann grundbulten och andra har petat vidare i det. Moi är
skrivaren som killarna på pol ink åsyftar.. Händer att jag skriver nåt åt dom

#5717 - mitt första inlägg i tråden som startade allt om A E
Citera
2009-09-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Att flyga i mörker är som att köra bil med förmåladade rutor med endast kompass till hjälp. Men som svar på din fråga så måste man ha bra koll på geografin om man ska klara det, jag tror piloten.. om det nu är Alex.. är van vid området. Sen tror jag inte att det är totalt becksvart just den tiden då dom flög.

Nu förutsatte jag att man stängt av GPS etc av säkerhetsskäl.

Det var nog rätt mörkt i vart fall på vägen dit och relativt mörkt även när man lämnat platsen. Sen var man ju borta i 2 timmar efter kuppen och då hade det hunnit ljusna.
Det finns ju vägar med belysning och okulära riktmärken..om man känner miljön bra.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-09-27 kl. 23:09.
Citera
2009-09-27, 23:06
Medlem
Xpers avatar
Citat:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...elikopterranet

En av de övriga är en känd kampsportare.

Intressant. Vilken kampsportare finns det i Sverige med kriminell bakgrund? Om han nu hör hemma i Sverige. Ser ju inte så svensk ut, men kan mycket väl var uppvuxen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in