2009-09-27, 23:07
Medlem
cramizars avatar
Lyfter på hatten

Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
Är ju jag som fann grundbulten och andra har petat vidare i det. Moi är
skrivaren som killarna på pol ink åsyftar.. Händer att jag skriver nåt åt dom

#5717 - mitt första inlägg i tråden som startade allt om A E
Citera
2009-09-27, 23:07
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Självklart, för egen del låter ett sådant erbjudande lockande. Men jag är å andra sidan klok av mig och skulle inte offra min karriär för en sådan sak, risken att åka fast är ändå stor. Och efter det kommer jag aldrig få flyga mer. Nä då håller jag mig fast vid min anställning och kalaslön

Skulle gissa på minst 5 miljoner till honom om bytet ligger runt 100 miljoner , kanske mer ( 10 miljoner ), jag menar han organiserar och fixar tillgången till helikoptern , han garanterar att de kan lita på att det är 100% säkert att gå in och "låna" helikoptern den just den natten och att de har en fullt fungerande helikopter dessutom flyger han dem fram och tillbaka , han tar en stor risk , så minst 5 miljoner tror jag han bör få för risken han tar , lr typ 5-10 %.
Citera
2009-09-27, 23:08
Medlem
fishermanbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xper
Intressant. Vilken kampsportare finns det i Sverige med kriminell bakgrund? Om han nu hör hemma i Sverige. Ser ju inte så svensk ut, men kan mycket väl var uppvuxen i Sverige.

Paolo Roberto! Kungen av Kungsan!
Citera
2009-09-27, 23:08
Medlem
chribsson2s avatar
Vänta nu...får du verkligen ha kvar ditt cert. även om du blivit dömd för narkotikabrott? Och vem väljer en helikopterpilot med en knarkdom på sig, för ett sådant här jobb? Gissa om polisen kollar efter piloter med ett "wrapsheet" först.
Citera
2009-09-27, 23:09
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishermanbob
Paolo Roberto! Kungen av Kungsan!

Han befinner sig på Filipinerna pga Robinson.
Citera
2009-09-27, 23:09
Medlem
Ni som säger att de borde eldat upp helikoptern. Tror ni inte att det skulle vara väldigt lätt att hitta helikoptern om den brann?

Nu tog det ju endå 3 timmar och rånarna fick ett stoort försprång. Skulle de sätta fyr på skiten kanske de skulle hittat helikoptern snabbare.
Citera
2009-09-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
Skulle gissa på minst 5 miljoner till honom om bytet ligger runt 100 miljoner , kanske mer ( 10 miljoner ), jag menar han organiserar och fixar tillgången till helikoptern , han garanterar att de kan lita på att det är 100% säkert att gå in och "låna" helikoptern den just den natten och att de har en fullt fungerande helikopter dessutom flyger han dem fram och tillbaka , han tar en stor risk , så minst 5 miljoner tror jag han bör få för risken han tar , lr typ 5-10 %.

Jag tror han får uppåt 10 miljoner för det underbara jobb han gjorde.
Citera
2009-09-27, 23:11
Medlem
Xpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualani
Ni som säger att de borde eldat upp helikoptern. Tror ni inte att det skulle vara väldigt lätt att hitta helikoptern om den brann?

Nu tog det ju endå 3 timmar och rånarna fick ett stoort försprång. Skulle de sätta fyr på skiten kanske de skulle hittat helikoptern snabbare.

Läs lite i tråden innan, det har tagits upp typ 200 gånger.
Citera
2009-09-27, 23:12
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
http://www.expressen.se/Nyheter/1.17...elikopterranet

En av de övriga är en känd kampsportare.

Det första jag tänker på är Umeå-rånet faktiskt. En nisse där kampsportade på Hilti BJJ

http://www.hiltibjj.com/v1/index.php...d=44&Itemid=50

Härmdagen hade Västerbotten-Kuriren artikel som snuddade vid att en av rånarna tränade på samma ställe som umeå-nissen .... och det är alltså Hilti

Man ser på expressenbilden att de maskat runt om i svart.

Kan detta vara ännu en fullträff månne? Börja leta

Och hitta även bilden på A E som expressen kör med
Citera
2009-09-27, 23:13
Medlem
bratten88s avatar
Insiderbrott

Utan att försöka klanka ner allt för mkt på svensk säkerhet när det gäller kontanthantering vid värdedepåer måste jag ändå få göra det. Jag har själv kört värdetransport i 4 år för ett bolag som nu bytt namn. Detta var i och runtom Göteborg,men pga alltför höga risker och uselt risktillägg så valde jag att sluta med detta. Jag hade själv 2 st "bra" jobbkollegor som jag tills jag fick reda på vad dom hade gjort umgåtts med både i och utanför jobbet. Deras stora problem var att dom inte kunde motstå frestelsen med att se mkt pengar,till en början skötte dom sig exemplariskt,var noggranna och skötsamma,vilket är ett måste om man skall passa in i yrket.

Vad som sedan hände går att läsa om så det är ingen hemlighet,dom fejkade kort och gott ett värdetransportrån i en stadsdel i Göteborg,utanför en bank som dom själva laddade bankomaten i. Om man arbetat med bankomatladdningar varje dag kan jag förstå att man blir "blind" efter ett tag med att varje dag hålla i så många miljoner,det är ju trots allt bara papper kan man tycka! Det svåra är att fortsätta kunna se dessa miljoner som bara papper,och för vissa går det helt enkelt inte. Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat ana att dessa 2 personer planerat och faktiskt gjort handling av sina planer,vilket ledde till om man som dom missat en massa viktiga detaljer,"klantat" sig helt enkelt,fick tillbringa 3-5 år av sina liv innanför murarna i några av Sveriges mest kända fängelser!!! Är det verkligen värt det?????

Jag har idag ingen kontakt med dessa personer,jag känner heller inget agg mot någon av dem,dom skadade ju bara sig själva. (Detta var bara en liten tankeställare för som som tror att pengar är det viktigaste i livet,det är nog lättare att vinna på lotto än att lyckas med det perfekta rånet) Med min rubrik ville jag bara säga att ingen utomstående människa som inte jobbar vid uppräkningen kan ha vetat om rutinerna för vilken tid man räknar upp vissa valörer,hur mkt pengar som finns inne just denna dagen mm mm.

Nu har jag ju ingen aning om hur mkt pengar man kom över,några säger att det var 30 milj andra säger nån miljard,vilket jag inte tror på...
Hur som helst så tror jag fullt ut på att det måste ha varit ett insidertips av någon som ligger bakom detta rånet.

Och vad gäller säkerheten så är det enligt mig skamligt att vem som helst kan få tillgång till papper som visar hur en uppräkningscentral ser ut inuti. För det andra att det finns så många fönster som lätt kan forseras.

I Göteborg ligger iallafall värdedepån vägg i vägg med polisen,smart kan man tycka men med tanke på hur polisen agerade vid G4S rånet kanske det inte hjälper....
Citera
Medlem
fishermanbobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualani

Det är ju där man får avväga fördelar kontra nackdelar.

INTE ELDA
+Tar längre tid för polisen att hitta den, längre tid för flykt.
+Helikoptern går att använda efteråt, om ftget inte vill att den ska brinna
- DNA kan finnas och binda GM till platsen.

ELDA
+Man efterlämnar inte DNA som kan binda rånarna till platsen
-Polisen hittar den snabbare
- AE måste köpa en ny helikopter till företaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xper
Intressant. Vilken kampsportare finns det i Sverige med kriminell bakgrund? Om han nu hör hemma i Sverige. Ser ju inte så svensk ut, men kan mycket väl var uppvuxen i Sverige.

Kan man undra.

Klart är är att han är neger mulatt eller mycket mörk arab.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in