2009-09-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricusMattei
Jag har svårt att tro att det verkligen är så "lite". Det verkar vara baserat på en uträkning vad helikoptern är avsedd ur säkerhetssynpunkt att maximalt kunna bära. Men alla förstår att detta är räknat med väldigt stor marginal... Om t ex en hiss är begränsad till "max sex personer" så lär det gå bra att ta in det dubbla i 99 fall av 100!

Jag tror alltså inte att rånarna hejdat sig pga av vikten, de har lastat in vad de hunnit och kunnat få tag på. Man har garanterat chansat att choppern skulle klara lite övervikt under några minuters flygning på låg höjd. Troligen har man också 1-2 ggr dumpat säckar med pengar och troligen också några av rånarna på vägen mot Arninge. Jag tror faktiskt inte att det var kvar någon annan än piloten då! Skogsbrynet i Arninge utan direkt anslutning till en väg är inte en bra plats att lasta av hundratals kg säckar och gå(!) med till en väg... Nej, allt har dumpats till väntande bilar på vägen till Arninge.

Håller någon med?

Håller absolut inte med.
Tror du att dom planerat rånet in i minsta detalj och sedan tagit så mycket dom kunnat och riskerat en sämre helikopterresa därifrån? Skulle inte tro det. Däremot har dom säkerligen testat och räknat ut innan hur mycket dom kan ta med sig och det har självklart varit målet.
Citera
2009-09-24, 13:17
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det finns gott om chanser för eventuell militär assistans att skjuta ned helikoptern med tex Robot 90!
När vi ändå talar om fullständigt hypotetiska lösningar så kan man lika gärna säga åt folk att den som lyckas skjuta ned helikoptern med sin jaktbössa för en belöning.

Och vad står det då i Wikipedia om Robotsystem 90?
Ytterligare en stor skillnad är att RBS 70 kan transporteras med helikopter, gående, eller med i stort sett vilket fordon som helst medan RBS 90 kräver minst två stycken bandvagnar, en stridsbandvagn innehållande generator, radar, stridsledare och skytt, samt en robotbandvagn för transport av lavett, robotar samt extrabränsle.
Ergo: Tag en kall dusch och en uppfriskande långpromenad, ditt möp.
Citera
2009-09-24, 13:18
Medlem
Citat:
Bra poäng. De hade ju lite tid (men inte flera dagar väl) för tester mellan att den stals fram till rånet.

Dom har ju självklart inte testat det samma natt som dom stal helikoptern, detta har ju testats innan såklart.
Citera
2009-09-24, 13:19
Medlem
Citat:
Jag har svårt att tro att det verkligen är så "lite". Det verkar vara baserat på en uträkning vad helikoptern är avsedd ur säkerhetssynpunkt att maximalt kunna bära. Men alla förstår att detta är räknat med väldigt stor marginal... Om t ex en hiss är begränsad till "max sex personer" så lär det gå bra att ta in det dubbla i 99 fall av 100!

Jag tror alltså inte att rånarna hejdat sig pga av vikten, de har lastat in vad de hunnit och kunnat få tag på. Man har garanterat chansat att choppern skulle klara lite övervikt under några minuters flygning på låg höjd. Troligen har man också 1-2 ggr dumpat säckar med pengar och troligen också några av rånarna på vägen mot Arninge. Jag tror faktiskt inte att det var kvar någon annan än piloten då! Skogsbrynet i Arninge utan direkt anslutning till en väg är inte en bra plats att lasta av hundratals kg säckar och gå(!) med till en väg... Nej, allt har dumpats till väntande bilar på vägen till Arninge.

Håller någon med?

Ja, absolut.
Tänk även så här att det verkar som om choppern blev stulen långt innan rånet. De kan ha hunnit göra mycket förberedelser eller tester på den innan de flög till rånet för att säkra upp att de skulle få med sig det de planerade.
Enl vad vi fått läsa här och i pressen så är den inte byggd för att kunna ta särskilt stora laster. Så... troligen har de även här haft koll på maxvikt å så.

Ska bli otroligt intressant att se framöver vad som hänt med choppern och vilken väg den tagit mellan det att den stals tills den återfanns.
Bränslevikten måste också spela roll. De visste nog hur mycket flygtid (och bränsle) som behövdes. Jag vet inte hur många timmars flygtid det är på en full tank?
Citera
2009-09-24, 13:20
Medlem
QuackDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235
Dom har ju självklart inte testat det samma natt som dom stal helikoptern, detta har ju testats innan såklart.

Alltså måste piloten vara på någon klubb/skola då. Helikoptern togs runt 20.00 på tisdagskvällen och rånet hände på onsdagsmorgon.
Citera
2009-09-24, 13:20
Medlem
EricusMatteis avatar
Citat:
Håller absolut inte med.
Tror du att dom planerat rånet in i minsta detalj och sedan tagit så mycket dom kunnat och riskerat en sämre helikopterresa därifrån? Skulle inte tro det. Däremot har dom säkerligen testat och räknat ut innan hur mycket dom kan ta med sig och det har självklart varit målet.
"Så mycket dom kunnat" är kanske att ta i. Man har utfört tester och tagit en kalkylerad risk för att få med en stooor summa pengar. Även detta bör ha skett väldigt professionellt.
Senast redigerad av EricusMattei 2009-09-24 kl. 13:24.
Citera
2009-09-24, 13:21
Medlem
MeMajks avatar
Förvånat läser jag att polisens instatsstyrka redan hade fått förhandsinfo att det skulle bli ett rån mot en värdedepå och att de redan var där, men vid fel depå alltså
OM de uppgifterna stämmer, så har jag en följdfråga; Varför var inte helikopterns pilot i "beredskap" att användas ?
Alltså; helikopterna borde vara fix färdig för att lyfta när insatssyrkan så behövde. Han nåågon upplysa mej.
Citera
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undret
Ja, absolut.
Tänk även så här att det verkar som om choppern blev stulen långt innan rånet. De kan ha hunnit göra mycket förberedelser eller tester på den innan de flög till rånet för att säkra upp att de skulle få med sig det de planerade.
Enl vad vi fått läsa här och i pressen så är den inte byggd för att kunna ta särskilt stora laster. Så... troligen har de även här haft koll på maxvikt å så.

Ska bli otroligt intressant att se framöver vad som hänt med choppern och vilken väg den tagit mellan det att den stals tills den återfanns.
Bränslevikten måste också spela roll. De visste nog hur mycket flygtid (och bränsle) som behövdes. Jag vet inte hur många timmars flygtid det är på en full tank?

Nej den blev stulen kvällen innan rånet...
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det har du rätt i. Det är nog mer troligt.
Citera
2009-09-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Nej den blev stulen kvällen innan rånet...
Jo, det är det jag menar med långt innan. Jag menar, de stal den inte precis före.
Citera
2009-09-24, 13:23
Medlem
EricusMatteis avatar
Citat:
Hmm. Varför inte? Din teori förutsätter att de haft tillgång till samma helikopter tidigare eller en av samma modell. Visst, möjligt. Men vi har ju en viss tidslucka mellan när den stals och rånet. Var fanns helikoptern då?
Citera
2009-09-24, 13:23
Medlem
Citat:
Bra poäng. De hade ju lite tid (men inte flera dagar väl) för tester mellan att den stals fram till rånet.

finns troligen också en anledning till att de snodde en av världens mest använda helikoptrar....då vet nog piloten hur mycket den klarar. Utan några större tester innan.
Dessutom så glömmer alla att 150 miljoner är 220 kg (eller va fan det blev)
MEN då innebär det att man lägger alla stålar på hög, snyggt o prydigt osv osv....o inte i några väskor när man har bråttom huller om buller det är därmed troligt att de inte fick med sig mer än 100 mille max....
tänk själva...3-4 man, ska få upp 200+ kg i helikoptern. först upp på en lång jävla stege genom ett fönster och in i helikoptern...en 50 kg väska var? INTE troligt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in