2009-09-24, 13:23
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A_S_II
Men ditt äckliga fittcpmongo, jag har aldrig hävdat att jag tycker såhär, jag spekulerar bara över hur sverige fungerar och vad ett typiskt människoliv är värt - utifrån rättssamhällets synvinkel.

Värdet på din "spekulation" är i alla fall mindre än 2 korvöre.

Man riskerar inte oskyldiga människoliv i onödan.

Bytet skulle kunna komma att förstöras....försäkringsbolaget får betala.
Även om inte oskyldiga kommer till skada skulle det kunna bli stora materiella
skador om t ex en större byggnad antändes av en störtande helikopter.

Använd hjärnan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackDuck
Alltså måste piloten vara på någon klubb/skola då. Helikoptern togs runt 20.00 på tisdagskvällen och rånet hände på onsdagsmorgon.

Klubb eller skola? Han kan ju vara ett helikopteräss som flugit helikopter hela sitt liv. Att hyra en liknande helikopter någonstans i världen är ju inga problem direkt. Finns hur mycket tid och platser som helst detta kan ha ha gjorts.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Förvånat läser jag att polisens instatsstyrka redan hade fått förhandsinfo att det skulle bli ett rån mot en värdedepå och att de redan var där, men vid fel depå alltså
OM de uppgifterna stämmer, så har jag en följdfråga; Varför var inte helikopterns pilot i "beredskap" att användas ?
Alltså; helikopterna borde vara fix färdig för att lyfta när insatssyrkan så behövde. Han nåågon upplysa mej.

Ja, det låter som en klar miss av Polisen. Jag kan förstå att de vaktade fel depå, de hade uppenbarligen inga uppgifter om vilken det gällde. Men att helikopterna inte var i beredskap är en tabbe.
Citera
2009-09-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
finns troligen också en anledning till att de snodde en av världens mest använda helikoptrar....då vet nog piloten hur mycket den klarar. Utan några större tester innan.
Dessutom så glömmer alla att 150 miljoner är 220 kg (eller va fan det blev)
MEN då innebär det att man lägger alla stålar på hög, snyggt o prydigt osv osv....o inte i några väskor när man har bråttom huller om buller det är därmed troligt att de inte fick med sig mer än 100 mille max....
tänk själva...3-4 man, ska få upp 200+ kg i helikoptern. först upp på en lång jävla stege genom ett fönster och in i helikoptern...en 50 kg väska var? INTE troligt....

150 miljoner i 500-ingar väger 327 kg.

Vilken storlek pengarna kan tänkas i förpackat i säckar har jag däremot inte gjort någon uträkning på än.
Citera
2009-09-24, 13:26
Medlem
QuackDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235
Klubb eller skola? Han kan ju vara ett helikopteräss som flugit helikopter hela sitt liv. Att hyra en liknande helikopter någonstans i världen är ju inga problem direkt. Finns hur mycket tid och platser som helst detta kan ha ha gjorts.

Nu pratade vi om att testa vikten samt hur mycket man kan överbelasta helikoptern. Då måste du ha samma modell för att resultaten inte ska variera.
Citera
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undret
Jo, det är det jag menar med långt innan. Jag menar, de stal den inte precis före.

Jo fast tror inte det är så rimligt att de testar typ halva natten plus att det hade ju hörts om en helikopter hade hovrat på kvällen/natten.
Det tar på krafterna om de ska kånka på en massa kg sedlar dagen efter kl5 på morgonen.
Med tanke på hur planerade de har varit tror jag knappast de stressövar hur mycket kg den kan tänkas ta när de måste samla krafter. Detta har nog gjorts innan med en annan helikopter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitokiribatosaj
finns troligen också en anledning till att de snodde en av världens mest använda helikoptrar....då vet nog piloten hur mycket den klarar. Utan några större tester innan.
Dessutom så glömmer alla att 150 miljoner är 220 kg (eller va fan det blev)
MEN då innebär det att man lägger alla stålar på hög, snyggt o prydigt osv osv....o inte i några väskor när man har bråttom huller om buller det är därmed troligt att de inte fick med sig mer än 100 mille max....
tänk själva...3-4 man, ska få upp 200+ kg i helikoptern. först upp på en lång jävla stege genom ett fönster och in i helikoptern...en 50 kg väska var? INTE troligt....

Förstår inte vara det skulle vara ett problem om det nu är ex-militärer som många spekulerar kring. Den enda begränsningen jag ser är helikopterns prestanda.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricusMattei
Man kan ju tillägga att det inte finns något intresse för G4S, polisen, andra myndigheter eller ens rånarna själva att den verkliga summan kommer ut. Däremot kan alla vilja att den beräknas i underkant.
Alla utom GW. Han tog å andra sidan i så inihelvete.
Citera
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Jo, polisens har inte agerat professionellt. Det kan jag hålla med om. Men att inte gå in med de resurser som var på plats var och förblir rätt.

Däremot tycker jag att NI borde varit på plats direkt. De bör ha en egen helikopter, gärna utrustad med kulspruta eller automatkanon som understöd. En amerikansk Black Hawk vore perfekt. Denna skulle sedan vara belägen där NI har sin bas (var i sthlm nu det är) och vara väl skyddad.

Likväl bör vanliga poliser ha tillgång till AK5 och tunga skyddsvästar i bilarna. Ifall rånarna t.ex. hade öppnat eld mot polisen (trots att de inte gått in), måste de kunna försvara sig. Eller om de hade freakat och börjar skjuta folk hej vilt. Tänk vid t.ex. en skolskjutning, ska man invänta Piketen då?

Men, men, det finns mycket man vill ändra på inom polisen.

Nog för att jag tycker NI ska ha egen helikopter, men att vanliga poliser ska ha ak5 i baksätet? Då skulle ju fan poliserna börja bli rånade
Citera
2009-09-24, 13:27
vet man hur många väskor rånarna tog med sig in i helikoptern? Och isåfall borde man inte kunna lista ut hur mycket de fick med sig på ett ungefär?
Citera
2009-09-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc1235
150 miljoner i 500-ingar väger 327 kg.

Vilken storlek pengarna kan tänkas i förpackat i säckar har jag däremot inte gjort någon uträkning på än.

det var nån som gjorde en uträkning på det där tidigare i tråden....

150 kg kan de ha fått med, det kan jag gå med på....runt 70 mille.
Citera
2009-09-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackDuck
Nu pratade vi om att testa vikten samt hur mycket man kan överbelasta helikoptern. Då måste du ha samma modell för att resultaten inte ska variera.

Ja, och modellen är ungefär vad en volvo är på vägarna. Dvs det finns hur många som helst runt om i världen av denna helikoptertyp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in