2009-09-23, 21:44
Medlem
Ska flygvapnet sättas in? Det är ju för fan militärer som ligger bakom brottet. Tror polisen är ganska rädd för att kalla på dem.
Citera
2009-09-23, 21:45
Medlem
Abirawins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Androas
Sen när har polisen förfogande över Jas 39 Gripen...

Nej det krävs naturligtvis ett militärt eldtillstånd i luftrummet från regeringen. Det ges bara vid omedelbart krigshot. Mig veterligen har ordern bara givits av två statsministrar. Av Thorbjörn Fälldin 1981 (U 137 i Karlskrona) och av Ingvar Carlsson 1986 (mordet på Olof Palme) då man vid båda tillfällena gav flyget eldtillstånd i allt svenskt luftrum. Detta var bara teoretiskt att det hade varit möjligt.
Citera
Medlem
Mulatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Kan inte alla rasistbönder här sätta sig framför tvn, sätta på dolby digital-ljudet, hälla upp ostbågarna och sätta på en Vin Diesel-rulle SÅ VI SLIPPER PÅMINNAS OM ATT NI FINNS!!???

Vah? Sluta skryt eller påstå att det var Albaner som deltog i detta rånet, du vet fan inte nånting. Klart man blir irriterad när det kommer än efterbliven Alban som påstå att albaner tar över Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Dygnetruntberedskap med insatsberedda plan på varje flygflottilj hör väl kalla krigets dagar till. Men jag vet i ärlighetens namn inte exakt vad som gäller idag.

Och robotattack är i alla lägen en våt Hollywooddröm.

F 17 står för incidentberedskapen med flygplan cirka 90 procent av året, vilket innebär att bevaka Sveriges landsgräns och ha startberedda JAS 39 Gripen för identifiering och avvisning av främmande flygplan
Citera
Medlem
andreas110s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coke54
varför skulle det vara omöjligt i detta läge att flytta över båda folket och pengarna till heli 2? vem fan ska springa runt med 225 kg pengar i skogen.. säg att de fick med sig 100 kg..eller 50 kg.. det är jobbigt att springa med det.. t o m 20 kg skulle va jobbigt att springa runt med..

Låter inte helt omöjligt om dom hade haft en till helikopter ståendes som dom flyttade över till, men isåfall känns det som att någon måste ha sett en andra helikopter i luften.
Citera
2009-09-23, 21:46
Medlem
Coke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Kanske gled-landade dom? Det borde väl vara möjligt?
Var det bara en tur-landning?

haha gled landa tror jag skulle jag inte tro.. då skulle helin voltat lite roligt.. men att de landat först.. sen försökt landa igen lite närmare skogen för att "gömma den" eller något kanske är möjligt..
Citera
2009-09-23, 21:47
Medlem
Helikoptern

Citat:
helikoptern ska tydligen vara lättmanövrad också, det är en ganska vanlig modell världen över.. så man börjar undra vem som överdrivit det hela till att det är något proffs.. "inte ens polisen kan manövra helikoptern så" jag tror en 7 åring skulle kunna göra de som visades i videon.. dock kan landningen mellan träd vara lite svårare. men det tror jag man fixar efter 10 landningar.. krävs nog inget proffs för att landa 10 gånger heller.. så proffs pilot? jag tror inte på´t!

Det är en vanlig helikoptertyp men därmed inte lättare att flyga än andra typer. Däremot är det inte så svårt att "hovra" någon halvmeter ovanför en yta där piloten har ett flertal synreferenser inom nära synfält. De flesta piloter kan dessutom hålla maskinen med ena meden som stöd i ett lutande plan. Det är inte så svårt som det låter.

Att landa en helikopter med endast någon meters marginal till omkringliggande träd och buskar är varken särskilt svårt eller farligt. Det värsta man kan riskera är lätta skador på rotorbladen. Att inte polis och ambulanshelikoptrar utför sådana manövrar beror inte på att piloterna inte är tillräckligt skickliga utan för att säkerhetsmarginalerna kräver större utrymme.

En helikopter kan lyfta en hink vatten med meden utan att spilla en droppe. Den kan också trycka ihop en tändssticksask med hjälp av meden.
En helikopter kan lyfta en konstruktion ovanpå en annan så att en montör kan föra igenom en bult mellan hålen på båda konstruktionerna.

Helikoptern vid rånet kan väl ha hovrat eller gjort en lätt landning med viss lyftkraft vid det här tillfället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreas110
Låter inte helt omöjligt om dom hade haft en till helikopter ståendes som dom flyttade över till, men isåfall känns det som att någon måste ha sett en andra helikopter i luften.

Går utmärkt att släppa ner både last och personer i fallskärm från Helikopter
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av andreas110

exakt å om det hade funnits 1 heli då skulle det framkommit i stöldrapporten..
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montana1
någon som vet vem som äger helikoptern??

Roslagens Helikopterflyg, i Norrtälje, http://www.roslagenshelikopterflyg.se/, Carl Meyer är vd.
Citera
Medlem
Citat:
haha gled landa tror jag skulle jag inte tro.. då skulle helin voltat lite roligt.. men att de landat först.. sen försökt landa igen lite närmare skogen för att "gömma den" eller något kanske är möjligt..

eller kanske en av polishelisarna som kom från Östersund/Göteborg?
Citera
Medlem
http://www.baltimoresun.com/media/ph...9/49431754.jpg

1. hade rånarna barikaderat dörren eller varför kan de inte bara öppna den? jag antar att de skulle få kod och godkännande av G4s, känns lixom dumt att förstöra en dörr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in