Citat:
Ursprungligen postat av Coke54
helikoptern ska tydligen vara lättmanövrad också, det är en ganska vanlig modell världen över.. så man börjar undra vem som överdrivit det hela till att det är något proffs.. "inte ens polisen kan manövra helikoptern så" jag tror en 7 åring skulle kunna göra de som visades i videon.. dock kan landningen mellan träd vara lite svårare. men det tror jag man fixar efter 10 landningar.. krävs nog inget proffs för att landa 10 gånger heller.. så proffs pilot? jag tror inte på´t!
Det är en vanlig helikoptertyp men därmed inte lättare att flyga än andra typer. Däremot är det inte så svårt att "hovra" någon halvmeter ovanför en yta där piloten har ett flertal synreferenser inom nära synfält. De flesta piloter kan dessutom hålla maskinen med ena meden som stöd i ett lutande plan. Det är inte så svårt som det låter.
Att landa en helikopter med endast någon meters marginal till omkringliggande träd och buskar är varken särskilt svårt eller farligt. Det värsta man kan riskera är lätta skador på rotorbladen. Att inte polis och ambulanshelikoptrar utför sådana manövrar beror inte på att piloterna inte är tillräckligt skickliga utan för att säkerhetsmarginalerna kräver större utrymme.
En helikopter kan lyfta en hink vatten med meden utan att spilla en droppe. Den kan också trycka ihop en tändssticksask med hjälp av meden.
En helikopter kan lyfta en konstruktion ovanpå en annan så att en montör kan föra igenom en bult mellan hålen på båda konstruktionerna.
Helikoptern vid rånet kan väl ha hovrat eller gjort en lätt landning med viss lyftkraft vid det här tillfället.