Citat:
Ursprungligen postat av 3striper
DAMN!! Asså det är den här jag snackar om, den perfekta rånet. Man behöver inte vara nån expert för att säga att de som låg bakom hade en militär utbildning. (det var säkert yuggar o kanske enstaka svenne inblandad)
De jobbade som ett TEAM. Att helikopter hittades nånstans i skogen är en manöver för snutarna att leta genom den stora skogen. Bytet o personer har hoppat av minst halvvägs från skogen, helikoptern måste ha stannat nånstans o släppt ut passagerarna med bytet. Sen väntade nån på piloten i skogen eller så fanns det en motorcykel i närheten så man kunde lätt ta sig ur skogen.
Kan tänka mig på 2 saker/situationer: Pengarna förvaras hos nån som inte var med i rånet den andra versionen är att de har stuckit med bytet till Norge. Att dra till Åbo- Finland sen- Ryssland eller Baltikum är för långsökt. Men man ska inte utesluta det. Annars har de delats upp o är i vägen nånstans med lite cash så att de kan hålla sig borta i ett par månader.
Att sno en helikotper o använda det i rånet är lite för avancerad, nån måste vara utomstående(blatte) för att tala om för gruppen hur, när, vad som ska göras.
Som sagt den här är inga vanliga kriminella, här krävs stark fysik o måste vara jäkla tränat o speclt kunna jobba i en team.
Sägs att byte är mellan 26-25 milj. Kan tänka mig att ca 25 % går till maffian, ett slags skatt o godvilja

Varför skulle man behöva militär utbildning? Spränga saker kan massa medlar på FB göra, kolla i pyroteknik-forumet. Springa runt med ett automatvapen kan samtliga icke invalida människor i sverige göra, samma med att lasta pengar och vira sig ner från ett rep.
Den enda med utbildning är piloten. Allt annat kunde du och jag göra lika bra.