2013-09-18, 13:47
Medlem
dePauls avatar
En korrekt inlagd saltgurka slr kpegurkan med hstlngder. Dessutom kan det lna sig ur ekonomisk synpunkt (om man fr tag i billig gurka eller odlar sjlv).

Och sist men inte minst - att lgga in gurka eller vitkl fr den delen ger en knsla av tillfredsstllelse. Dvs om det hela faller vl ut .

~Paul~
Citera
2013-09-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Det r ju nstan enbart vatten i gurka, s varfr man lgger det i vatten frstr jag inte. Fr smakens skull, jovisst, men det r ju ungefr som att blanda ut sin Concerta med Amfetamin fr att man gillar Amfetamin, eller som att sola solarium nr solen skiner. Men om man absolut mste ta inlagd gurka, kp d en burk och t. Att gra egen r bara slseri med tid. Varfr ens tnka tanken? Det sitter ingen klok gubbe p bergets topp hela dagen, bara d solen gr upp eller ner. Man gillar inlagd gurka fr smakens skull, det mste vl vara s? Eller menar ni att det bedrivs vetenskaplig forskning inom detta omrde? Jag r osker.

Som dePaul sger, plus att vissa av oss bor i lnder dr gammal hederlig, god saltgurka inte finns i varenda mataffr, alternativt r runt 30 ggr dyrare n vanlig, frsk gurka.

Jag vet inte riktigt om du har smakat p saltgurka och jmfrt den med vanlig gurka, det r ju inte riktigt samma sak, varesig i smak, konsistens eller hllbarhet...

Edit: Sen r det ju rtt roligt att gra saker sjlv ocks.

Och med ditt tankestt; Varfr kper du kttfrs, krossade tomater med mera nr du ska laga kttfrsss, det finns ju frdig p burk redan...

Varfr kper du oskalad potatis och skalar sjlv, det finns ju frdig p burk redan.

Och s vidare.. du fattar frhoppningsvis...
Senast redigerad av AlexxxZ 2013-09-18 kl. 15:31.
Citera
2013-09-18, 16:00
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Som dePaul sger, plus att vissa av oss bor i lnder dr gammal hederlig, god saltgurka inte finns i varenda mataffr, alternativt r runt 30 ggr dyrare n vanlig, frsk gurka.

Jag vet inte riktigt om du har smakat p saltgurka och jmfrt den med vanlig gurka, det r ju inte riktigt samma sak, varesig i smak, konsistens eller hllbarhet...

Edit: Sen r det ju rtt roligt att gra saker sjlv ocks.

Och med ditt tankestt; Varfr kper du kttfrs, krossade tomater med mera nr du ska laga kttfrsss, det finns ju frdig p burk redan...

Varfr kper du oskalad potatis och skalar sjlv, det finns ju frdig p burk redan.

Och s vidare.. du fattar frhoppningsvis...
Jag gillar saltgurka. Nr man spolar ner skiten i toaletten fylls den med vatten, allts vatten p vatten, fr att skiten ska frsvinna. Nr man lgger in gurka sker samma sak men med omvnt syfte. Jag tvttar inte bilen nr det regnar, jag ser inte film p iPad nr jag r p bio, jag lgger inte grnsaker med nstan enbart vatten i vatten. Vad skulle i s fall syftet med det vara? Fr smakens skull, ja, men kp inte gurka d om den inte smakar bra.

Om jag kper inlagd gurka hade jag lika grna kunnat vara omedveten om att det skett en omvnd fight fire with fire-process. Omvnd kanske r fel, man har frskt hrma men misslyckats, trott sig tnka rtt men tnkt fel och sitter sedan njd vid bordet med nstan enbart vatten i munnen. Eller? Jag r osker.
Citera
2013-09-18, 16:05
Medlem
Citat:
Jag gillar saltgurka. Nr man spolar ner skiten i toaletten fylls den med vatten, allts vatten p vatten, fr att skiten ska frsvinna. Nr man lgger in gurka sker samma sak men med omvnt syfte. Jag tvttar inte bilen nr det regnar, jag ser inte film p iPad nr jag r p bio, jag lgger inte grnsaker med nstan enbart vatten i vatten. Vad skulle i s fall syftet med det vara? Fr smakens skull, ja, men kp inte gurka d om den inte smakar bra.

Om jag kper inlagd gurka hade jag lika grna kunnat vara omedveten om att det skett en omvnd fight fire with fire-process. Omvnd kanske r fel, man har frskt hrma men misslyckats, trott sig tnka rtt men tnkt fel och sitter sedan njd vid bordet med nstan enbart vatten i munnen. Eller? Jag r osker.

Fast nu lgger man ju inte bara in gurkan i rent vatten, utan i en saltlag med kryddor.

Jag hade frsttt din skepsis om man la gurkorna i vanligt vatten, men det gr man ju inte, och dina liknelser haltar lite

Och ja, du verkar rtt osker...
Citera
2013-09-18, 16:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Fast nu lgger man ju inte bara in gurkan i rent vatten, utan i en saltlag med kryddor.

Jag hade frsttt din skepsis om man la gurkorna i vanligt vatten, men det gr man ju inte, och dina liknelser haltar lite

Och ja, du verkar rtt osker...
Mina liknelser r utspedda
De haltar och faller
De blir aldrig sedda
De r satta bakom galler

Nja, det finns logik i att lgga in gurka. Jag vet att man anvnder saltlag och kryddor. Det r vattnet jag vnder mig emot. Det blir kaka p kaka. Less is more. Om man tycker att saltgurka smakar gott, d r det ett tydligt tecken p att man har dlig smak. Frstr du nu? Eller? Jag r osker.
Citera
2013-09-18, 16:13
Medlem
Citat:
Mina liknelser r utspedda
De haltar och faller
De blir aldrig sedda
De r satta bakom galler

Nja, det finns logik i att lgga in gurka. Jag vet att man anvnder saltlag och kryddor. Det r vattnet jag vnder mig emot. Det blir kaka p kaka. Less is more. Om man tycker att saltgurka smakar gott, d r det ett tydligt tecken p att man har dlig smak. Frstr du nu? Eller? Jag r osker.

Vad skulle du fredra att lgga in dom i?
Citera
2013-09-18, 16:16
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Vad skulle du fredra att lgga in dom i?
Jadu, p den frgan har jag inget svar. Och det anser jag mig inte heller behva bara fr att jag kritiserar den konventionella metoden. Eller gr jag? Jag blir osker.
Citera
2013-09-18, 20:54
Medlem
dePauls avatar
I princip skulle man kunna endast salta gurkan och placera den i ett hermetiskt tillslutet krl. Problemet r dock sjlva doseringen. En sdan gurka riskerar nmligen att bli alldeles fr salt. Dessutom fr man inte igng sjlva jsningsprocessen med denna metod och i frlngningen blir smaken inte autentisk.

~Paul~
Citera
2013-09-19, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I princip skulle man kunna endast salta gurkan och placera den i ett hermetiskt tillslutet krl. Problemet r dock sjlva doseringen. En sdan gurka riskerar nmligen att bli alldeles fr salt. Dessutom fr man inte igng sjlva jsningsprocessen med denna metod och i frlngningen blir smaken inte autentisk.

~Paul~

Och detta skulle vl dra ut en hel del vatten ur gurkorna ocks, vilket kanske inte ger ett nskvrt resultat...
Citera
2013-09-19, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Och detta skulle vl dra ut en hel del vatten ur gurkorna ocks, vilket kanske inte ger ett nskvrt resultat...
Ja, fast en del av vattnet skulle efter en viss tid dras in i gurkorna igen (osmos-effekten).

Den strsta faran med den hr metoden r som sagt doseringen. Man blir dessutom tvungen att vnta avsevrt lngre p att gurkorna skall bli "frdiga".

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2013-09-19 kl. 09:49.
Citera
2013-09-19, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, fast en del av vattnet skulle efter en viss dras in i gurkorna igen (osmos-effekten).

~Paul~

Det dr fr du grna frklara lite mer ingende vad du menar med..
Citera
2013-09-19, 09:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det dr fr du grna frklara lite mer ingende vad du menar med..
Fr att citera Lisa Frare Winbladh:

"Osmos innebr att naturen strvar efter att jmna ut koncentrationerna p bda sidor av halvgenomtrngliga cellmembran s lngt det r mjligt. Men bara sm joner eller molekyler kan ltt ta sig igenom cellmembranen. Allts tar de sm vattenmolekylerna frst och pilar ut ur cellerna fr att spda ut saltet. Men eftersom saltjonerna r sm brjar de ocks pila genom membranen fast t andra hllet. Hela processen tar ungefr 40 minuter."

Originalmnet handlar om ktt men principen r densamma fr t ex gurkor .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in