• 1
  • 2
2009-09-19, 13:08
Medlem
Trolldockans avatar
Alltså, jag fattar inte det här med inlagda gurkor. Hur olika de kan smaka menar jag. Kan ni som brukar lägga in upplysa mig?

Först och främst, vad är skillnaden mellan inlagd gurka och saltgurka? Bara salt eller?
Våra inlagda gurkor smakar markant annorlunda mot de man serveras i usa, eller är det bara saltgurka de har där? Och visst smakar de dill? (Har för mig att det var judarna som tog den dit...)

Är dillen bara en smakvariant?

Varför smakar Felix saltgurka vedervärdigt medan den man får i en falafel i billigaste ståndet är en en smaksensation? Någon som har koll på vilken gurka de använder?

Gurkexperter, teach me?
Citera
2009-09-19, 14:17
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Alltså, jag fattar inte det här med inlagda gurkor. Hur olika de kan smaka menar jag. Kan ni som brukar lägga in upplysa mig?

Först och främst, vad är skillnaden mellan inlagd gurka och saltgurka? Bara salt eller?
Våra inlagda gurkor smakar markant annorlunda mot de man serveras i usa, eller är det bara saltgurka de har där? Och visst smakar de dill? (Har för mig att det var judarna som tog den dit...)

Är dillen bara en smakvariant?

Varför smakar Felix saltgurka vedervärdigt medan den man får i en falafel i billigaste ståndet är en en smaksensation? Någon som har koll på vilken gurka de använder?

Gurkexperter, teach me?

Inlagd gurka är inlagd i en lag med bas av ättika. Saltgurka är inlagd i en saltlag. Den gurkan du får hos falafelnissen är saltgurka. Tycker om saltgurka ofantligt mycket. Kan sitta och äta direkt ur burken
Citera
2009-09-19, 15:00
Medlem
Synergys avatar
Haha saltgurka är jättegott

Men hur de gör dem och hur allt funkar vet jag inte. Jag käkar bara
Citera
2009-09-19, 15:50
Medlem
Masingas avatar
Felixs saltgurka smakar ingen vidare, däremot så är den i ättika mkt god.
Citera
2009-09-19, 17:04
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
De som smakar dill brukar kallas "Cornichons"

Annars är pressgurka en riktig höjdare och otroligt gott till pannbiffar, köttbullar, schnitzel eller på jul/påskbordet!

Du skivar en bit gurka med osthyvel/skivar väääldigt tunt. Blandar de i en finmaskig sil med lite salt, eller i en skål. Låt stå (gärna med en vikt) i cirka 30 minuter. Detta gör att mycket av vattnet trycks ut. Häll ut vattnet och krama ur gurkan lite.

Blanda ihop:

2msk ättika (12% ättika) (eller 1msk 24% ättika+1msk vatten)
1dl vatten
1msk socker
lite hackad persilja
en nypa svartpeppa

När du kramat ut gurkan så häller du på ovanstående blandning och låter stå en stund (gärna några timmar) i kylen
Citera
2009-09-19, 17:05
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky

Annars är pressgurka en riktig höjdare och otroligt gott till pannbiffar, köttbullar, schnitzel eller på jul/påskbordet!

Du skivar en bit gurka med osthyvel/skivar väääldigt tunt. Blandar de i en finmaskig sil med lite salt, eller i en skål. Låt stå (gärna med en vikt) i cirka 30 minuter. Detta gör att mycket av vattnet trycks ut. Häll ut vattnet och krama ur gurkan lite.

Blanda ihop:

1dl vatten
1msk socker
lite hackad persilja
en nypa svartpeppa

När du kramat ut gurkan så häller du på ovanstående blandning och låter stå en stund (gärna några timmar) i kylen
Klassiker till söndagssteken hos äldre släktingar

Själv är jag helt galen i färsksaltad gurka, sån man köper i lösvikt. Kan sitta och snaska såna som godis.
Citera
2009-09-19, 17:54
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Klassiker till söndagssteken hos äldre släktingar

Själv är jag helt galen i färsksaltad gurka, sån man köper i lösvikt. Kan sitta och snaska såna som godis.
Var köper man den?
Citera
2009-09-19, 17:58
Medlem
Californias avatar
Kg priset på gurka är ju lågt nu, någon som har ett bra recept på SALTgurka som håller sig ett tag?
Citera
2009-09-19, 18:14
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky

Blanda ihop:

1dl vatten
1msk socker
lite hackad persilja
en nypa svartpeppa

Smaskens med inlagd gurka, i salt- såväl som i ättikslag.

Hur menar du när du skriver att de som smakar dill brukar kallas cornichons? De är väl bara outvecklade pyttepyttegurkor? Även fullvuxna, ståtliga karlakarlsgurkor kan väl kryddas med dill? Eller är det jag som tänker galet?
Citera
2009-09-19, 18:36
Medlem
Trolldockans avatar
Cornichons känner jag väl till, med jag trodde det namnet var en dimunitiv suffix typ "små gurkor"? De jag är ute efter smakar faktiskt snarlikt cornichons men är sas "fullvuxna" gurkor
Citera
2009-09-19, 19:31
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Var köper man den?
Brukar finnas vid grönsakerna i valfri livsmedelsbutik av något större modell.
Citera
2009-09-19, 20:54
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Brukar finnas vid grönsakerna i valfri livsmedelsbutik av något större modell.
Jupp, sån där som ligger i hink eller tunna och som man plockar själv med tång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in